Under 2017 hände en hel del inom Höganäs, i kölvattnet av att bolagets tidigare VD, Melker Jernberg, lämnade företaget för att bli chef för Volvo Anläggningsmaskiner (VCE). Fredrik Emilson utsågs då till ny koncernchef och VD och tillträdde jobbet under hösten. Detta i kombination med omorganisationen till tre globala affärsområden och den ”normala” förändringsprocess som hänger samman med nytt ledarskap gör att organisationsförändringar och nya satsningar inte kommer som någon överraskning.
Framgångsrika inom metallapulver. Till saken hör också att Höganäs redan är framgångsrika inom metallpulver.
– Absolut, vi har redan ett antal framgångsrika metallpulver inom AM och vi ser ytterligare möjligheter att växa snabbt inom både AM och MIM, inte minst genom med våra nyligen genomförda förvärv av Metasphere Technology och H.C. Starck Surface Technology and Ceramic Powders, säger Fredrik Emilsson.
Han påpekar också att områdena har vissa viktiga skillnader. Inom additiv tillverkning används CAD-mjukvara eller 3D-skannrar för att styra hårdvara för att lägga lager på lager av pulver i geometriska former. Inom MIM däremot, sprutas ett finkornigt pulver med bindemedel in i en form där den färdiga komponenten formas.
– Båda områdena har utvecklats starkt tekniskt de senaste åren och på marknaden stiger efterfrågan, säger Höganäschefen.
Arbetar med hela värdekedjan. Det nya produktområdet, Customization Technologies, ingår i affärsområde Industrial och ska arbeta med hela värdekedjan, från applikationsutveckling och teknikstöd till marknadsutveckling och global försäljning.
Chef för det nya produktområdet blir Kennet Almkvist, som har lång och gedigen erfarenhet av additiv tillverkning. Kennet är sedan tidigare kommersiell direktör inom Höganäs, en roll som han behåller utöver det nya ansvaret för Customization Techologies.
– I och med denna nya satsning inom Höganäs, blir vi en stark global leverantör av produkter och tjänster inom AM och MIM på en internationellt snabbt växande marknad, säger Kennet Almkvist.