Annons

”Software République”: Dassault, Renault och Thales m fl kastar handsken och vill ha ett europeiskt ekosystem för intelligent mobilitet

Först och främst, vad Charles och hans chefskollegor har helt rätt i är att mobilitetslösningarna växer explosivt i betydelse och det kommer att krävas bredare samarbeten för att koordinera och utveckla konkreta lösningar över företagsgränser.
Enligt Boston Consulting Group kommer den globala mobilitetsmarknaden att växa med 60 procent till 2035 och nå svindlande 11 000 miljarder euro.
Denna tillväxt drivs främst av framväxten av tekniska störningar – elfordon, nya komponenter, nya kundtjänster och andra mervärdestjänster – vars andel ökar från 5 procent till 45 procent av den globala mobilitetsmarknaden.
Likaså tillhör det bakgrundsanalysen att stora industriella aktörer på andra kontinenter, ofta med statligt stöd, positionerar sig redan för att utveckla många av dessa nya tekniker genom förbättrade integrationsstrategier. Idag uttrycker de grundande medlemmarna av Software République det brådskande för Frankrike och Europa att kollektivt bygga ett hållbart ekosystem som syftar till att säkerställa deras suveränitet inom detta område.

LÅNGT BORTOM FORDONSSEKTORN
Ambitiöst så det förslår sålunda och deklarationerna från de deltagande toppcheferna är överraskande på flera vis, mest för att de tycks avse ett synnerligen integrerat och djupt samarbete, som troligen inte bara kommer att ta lång tid att sjösätta och omsätta till integrerade flöden över inte bara domän- och företagsgränser, utan också över nationsgränser; om initiativtagarna får som de vill.
Så här kommenterar t ex Bernard Charles, DS-basen som är så känd för sitt visionära tänkarna och en av de första att formulera konceptet kring PLM, det nya nätverket:
– Långt bortom bilsektorn är detta en fråga om användningstänkande, om mobilitet som erbjuder en arbets- och fritidsmiljö som ingår i en hållbar ekonomi. Denna upplevelse-ekonomi går hand i hand med en industriell renässans världen över. Den nya mobilitetsekonomin kommer att organiseras i nya, samarbetsberedda nätverk, allt baserat på digitala plattformar. Software République är således ett mångvetenskapligt och tvärvetenskapligt ekosystem som syftar till att påskynda innovation och växa framtidens drivkrafter.
Känns de stolta tongångarna igen? Absolut, Bernard Charles är alltid välformulerad, ambitiös och visionärt driven och det är i dagsläget sällan man får ta del av så visionära projekt som Software République. Det finns dock på teoretisk nivå en rad vinster som kan hämtas hem genom att samordna utvecklingsrörelserna i komplexa projekt. Men det är inga enkla saker och ibland har den här typen av partnerskap haft en tendens att tyna bort vart efter tiden går och om inte snabba framgångar kan hämtas hem. Ta bara exemplet gällande partnerskapet kring fabriksautomation mellan Dassault och ABB – ett transnationellt och företagsöverskridande projekt som allmänt tycks ha tynat bort.
Detta behöver dock inte vara aktuellt just här, men det krävs mycket av de inblandade parterna i form av resurser och engagemang för att förverkliga de stora ambitionerna. Men det finns mer konkreta problem som kan verka begränsade på projektet potential att locka icke-franska eller konkurrerande PLM-företag. Att Dassault verkar vara inställda på att det är bolagets PLM-plattform, 3DEXPERIENCE, ska vara en gemensam samarbetsplattform kan vara ett sådant. Hur ställer man sig till att t ex Siemens Digital Industries Teamcenter används?

TRE HUVUDOMRÅDEN FÖR SAMARBETE
Hur tänker man sig då strukturellt och innehållsligt att det hela ska läggas upp? Tittar vi närmare på Software République” – detta tänkta öppna innovationsekosystem – är det alltså grundat av fem ledare inom fordons- och teknikområdet. På sikt hävdar gruppen dock att man inte behöver begränsa sig till bara dessa fem bolag, utan man kommer också att välkomna nya medlemmar och utveckla öppna samarbeten.

För att gemensamt utveckla och marknadsföra intelligenta mobilitetssystem som möjliggör genomförandet av ett anpassat och smidigt mobilitetserbjudande har tre huvudområden för samarbete identifierats:
• Intelligenta system för att underlätta säker anslutning mellan fordonet och dess digitala och fysiska miljö.
• Simulerings- och datahanteringssystem för att optimera flöden för territorier och företag.
• Energiekosystem för att förenkla laddningsupplevelsen.

Till exempel diskuteras följande ämnen av Software République-parterna:
Plugga och ladda
Utvecklingen av ny teknik och tjänster som gör det möjligt att automatiskt känna igen en elbil, ansluten till en kompatibel laddningspunkt, och att utföra en laddning utan någon åtgärd av användaren, är en av tankegångarna.

Optimera mobilitetsflöden för territorier
Man tänker sig vidare att underlätta tillgång till och simulering av utbyte av mobilitetsinformation, omedelbart och öppet över städer och regioner för att möjliggöra:

  • att konsumenterna väljer alltid det bästa sättet att röra sig enligt tid, komfort eller energihantering.
  • att operatörer ska kunna berika sina tjänster.
  • att offentliga myndigheter ska kunna simulera och genomföra mobilitetsscenarier, såsom nödhantering, evenemang etc.
  • att stadsplanerare bättre ska kunna förutse planeringen av markanvändning.

SKA SKAPA EN INVESTERINGSFOND
För att främja innovation kommer Software République också att försöka skapa en investeringsfond för att finansiera de mest lovande nystartade företagen och en inkubator för att vara värd för nystartade företag inom smart mobilitetsteknik, där de kommer att ha tillgång till en gemensam virtuell utveckling och experimentmiljö och mentorskap genom ett värdenätverk. För lanseringen av ekosystemet för nystartade företag och universitet planerar partnerna i Software République att organisera en datautmaning för att bidra till utvecklingen av teknologierna för morgondagens mobilitet: elektrisk, ansluten och autonom.

Här är några uttalanden av de deltagande bolagens företrädare:
Elie Girard, CEO för Atos:
”Atos är stolt över att vara en av grundarna av Software République. Som teknikskapare och integratör av komplexa lösningar kommer vi att erbjuda detta unika ekosystem vår digitala expertis när det gäller att minska koldioxidavtrycket och våra innovativa tekniker inom viktiga områden som artificiell intelligens, digital säkerhet, moln, IoT eller högpresterande beräkning. Genom att kombinera styrkorna hos fem av världens ledande bil- och teknikaktörer lovar detta initiativ att påskynda av-kolning av rörlighet.”
Bernard Charles, CEO Dassault Systemes, säger:
”För att uppnå detta kommer man att förlita sig på den virtuella samarbetsmiljön som tillhandahålls av Dassaults 3DEXPERIENCE-plattform och på digitala tvillingupplevelser. Man kommer också att dra nytta av 3DEXPERIENCE Lab start-up accelerator.”
Luca de Meo, CEO för Renault Group, säger:
”I den nya värdekedjan för mobilitet är inbyggda intelligenssystem den nya drivkraften, där all forskning och investeringar nu är koncentrerade. Inför denna tekniska utmaning väljer vi att spela kollektivt och öppet. Det kommer inte att finnas någon tyngdpunkt, utan bygger på värdet av att var och ens möjligheter multipliceras med andra. Den kombinerade expertisen inom cybersäkerhet, mikroelektronik, energi- och datahantering gör det möjligt för oss att utveckla unika, banbrytande lösningar för koldioxidsnål, delad och ansvarsfull mobilitet, tillverkade i Europa.”
Patrice Caine, CEO Thales, säger:
”Software République ger en gemensam och disruptiv fart, som är väsentlig för mobilitetsekosystemet. Baserat på en beprövad erfarenhet av digital säkerhet på mycket krävande marknader som transport, bank, försvar eller flyg kommer Thales att dela sin expertis inom artificiell intelligens, cybersäkerhet och anslutning för att stärka skyddet av fordon, deras data och de som är involverade i rörlighet.”

ETT SPÄNNANDE FÖRSLAG, MEN DET FINNS PROBLEM
Sammanfattningsvis låter det hela mycket franskt och ”Dassault-Systemigt”. Att bygga hela tankegången bakom initiativet på att DS´PLM-plattform, 3DEXPERIENCE, skall vara en slags gemensam basplattform för samarbete, kan som ovan diskuterades verka begränsade. Andra frågor lär hamna på hur man ska förfara med medlemmar som har omfattande verksamheter på andra kontinenter och möjligen också ägare eller delägare med utomeuropeiskt ursprung. Kan det möjligen vara så att det är Kina och kinesiska teknikframgångar som oroar och gör att man vill satsa europeiskt? Europeiska samarbeten har dessutom visat sig vara präglat av både bu och bä. Det har allmänt varit bra för den europeiska utvecklingen, men svårigheter som Brexit, migrationshantering och nu senast distribution av Covid-19-vaccinet har visat på svårigheter att hålla ihop när egenintressen hotas. Visserligen på nationell nivå, men är företag så mycket storsintare?
Idén låter bortsett från detta magnifik, men vi får nog avvakta med bedömningarna till embryot har fått på sig en klädedräkt. Vi behöver helt enkelt veta mer.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title