Vägen framåt på partnersidan ser också bra ut, enligt Brodin:
– Att utöka antalet partners är ett strategiskt viktigt beslut för oss, speciellt då vi under några år arbetat utan partners på den svenska marknaden. Det vi gör nu är att fördjupa några pågående dialoger med intressanta kandidater, i förlängningen hoppas vi att det kommer leda till flera ömsesidiga samarbeten, säger han.
Ger kunderna ökad valmöjlighet
Mikael Brodin menar att det här till en början inte påverkar Jeeves befintliga kunder, men att det på sikt innebär att kunderna får fler valmöjligheter och stärker produkten över tid.
– Jag hoppas att våra befintliga kunder kommer se positivt på den här förändringen och känner förtroende för oss som leverantör. I förlängningen kommer det innebära att våra kunder får fler valmöjligheter och fler som är certifierade på Jeeves ERP att välja mellan. Jag ser även möjligheten till ökad specialisering inom våra vertikaler, säger Mikael.
Parallellt med den utökade partner-kanalen jobbar Jeeves även med att utöka den egna kundleveransen.
– Vi har en jättefin konsultverksamhet och det kommer vi fortsätta att ha. Det som sker är att vi blir fler som jobbar med vår produkt, vilket kanske också ger fler kollegor inom den community som vi skapar. Vi ser ett behov av fler människor i våra egna kundleveranser så den kommer också utökas. Jag ser även positivt på att de flesta av våra anställda kommer komma i kontakt med våra partners på olika sätt vilket jag tror är bra för alla.
Nya samarbeten redan till sommaren?
Beslutet att ta in partners är alltså taget och bolaget jobbar nu intensivt med intressanta kandidater för nätverket.
– Absolut, så fort vi bara kan, säger Brodin. Vi hoppas att vi relativt snart kan hitta möjliga samarbeten. Har vi tur har vi partner-avtal signerade redan innan sommaren, men sedan återstår ”onboarding” kring hur vi ska jobba tillsammans, att sätta upp rutiner, utbilda och certifiera partnern i Jeeves ERP. Förhoppningsvis kan våra nya partners agera och leverera under hösten.
Till saken hör förstås också att man vill ha hög kvalitet på hugade kandidater.
– Våra partners kommer representera oss och vår produkt, så vi vill vara aktiva i att hålla god kvalité i leveransen till våra kunder. För att kunna göra det har vi tagit fram ett certifierings-program och även löpande fortbildning då produkten uppdateras fyra gånger per år. Kundernas behov förändras även så det är viktigt att konsulterna hos våra partners kontinuerligt fördjupar sina kunskaper, avslutar Jeeves partner-ansvarige och affärsutvecklingschef.