Trots uppenbara risker som upphovsrättsintrång och bristande cybersäkerhet, anser tre av fyra företag att fördelarna med generativ AI uppväger nackdelarna. Medan en femtedel har negativa förväntningar på den nya tekniken och bedömer att den kan leda till störningar i deras branscher, har fyra av tio företag redan etablerat arbetsgrupper och avsatt budget för att utveckla tekniken. Resterande planerar att göra detsamma inom de kommande 12 månader.
I rapporten framgår att:
- Åtta av tio företag anser att chatbots för automatiserad kundservice är den mest relevanta generativa AI-baserade plattformen för deras del. Tre fjärdedelar ser också att de med hjälp av generativ AI kommer att kunna samla in, designa och sammanfatta data.
- Tre fjärdedelar av företagen förväntar sig också att generativ AI ska göra produkt- och tjänsteutvecklingen mer effektiv och lättillgänglig.
- Sju av tio tror också att kundupplevelserna blir mer interaktiva och engagerande med generativ AI och nästan lika många att kundservicen kommer att bli bättre med automatiserad och personligt anpassad support.
Ökad försäljning och lägre kostnader redan efter tre år
De intervjuade företagsledarna räknar med en försäljningsökning på 8 procent och en minskning av kostnaderna med 7 procent redan tre år efter att de genomfört en lyckad implementering av generativ AI. Dessutom förväntar de sig en förbättring med 9 procent både inom kundnöjdhet och effektivitet.
Bland respondenterna som arbetar inom den högteknologiska industrin är man mest positiv till effekten av generativ AI, drygt åtta av tio säger sig dela den åsikten. Nästan sju av tio i branschen berättar att deras organisationer har generativa AI-piloter på gång och två av tio uppger att de redan har implementerat generativ AI på vissa platser eller affärsfunktioner. De två främsta användningsområdena är 3D-modellering för detaljerade former och förebyggande underhåll.
Majoriteten av de intervjuade ledarna ser störst potential för generativ AI i IT-funktionerna, särskilt inom den högteknologiska branschen där 86 procent av cheferna säger att deras organisation använder eller planerar att använda generativ AI inom IT. Försäljning och marknadsföring är andra områden där hälften av företagsledningarna tror att generativ AI kommer att bidra.
Nya roller kräver investeringar i kompetenshöjning
Sju av tio företag förutspår att man med generativ AI kommer kunna skapa koncept och ta fram utkast på design, vilket innebär att de anställda går från en kreativ roll där man tar fram idéer till att granska och förfina. I Capgeminis tidigare rapport, Why consumers love AI, gjorde sju av tio intervjuade konsumenter liknande bedömningar, nämligen att generativ AI innebär att de blir effektivare på jobbet, slipper rutinuppgifter och skapar utrymme för att jobba med strategiskt innehåll.
Rapporten visar även att sju av tio intervjuade företagsledare tror att nya yrkesgrupper som AI-revisorer och AI-etiker kommer att skapas, vilket i sin tur kräver att företagen investerar i kompetenshöjning och utbildning av sina talanger.
De flesta förstår behovet av hållbar generativ AI
Åtta av tio organisationer förstår hur viktigt det är att implementera och skala upp generativ AI på ett hållbart sätt. Lika många är införstådda med att generativ AI kan ha större koldioxidavtryck än traditionell IT. Bland de åtta procent av företagen som planerar att ta fram och träna egna modeller är det dock bara hälften som vidtagit åtgärder för att mildra sin miljöpåverkan, vilket belyser behovet av mer konkreta insatser för hållbarhet.