Annons

Daimler och Volvo i ett joint venture för att ta fram en plattform för mjukvarudefinierade lastbilsfordon (SDV)

HUVUDKONTORET PLACERAS I GÖTEBORG. Världens två ledande tunga lastbilstillverkare, Daimler Truck och Volvo Group meddelade för ett par dagar sedan att de har för avsikt att bilda ett joint venture för att utveckla en mjukvarudefinierad fordonsplattform (SDV, Software-Defined Vehicles). Detta för att förstärka den digitala transformationen inom transport-branschen. En SDV är ett fordon där kärnfunktioner hanteras av ett mjukvarulager som sitter mellan förarens eller fleet managerns fordons-gränssnitt och som hanterar fordonsfunktioner via huvudsakligen sensorer. Detta gör det möjligt för tillverkaren att förbättra både användbarheten och funktionerna dynamiskt via uppdateringar, inklusive trådlösa sådana.
Vad man nu tar sikte på är att skapa en ledande utvecklare av en mjukvarudefinierad plattform för tunga fordon, inklusive mjuk- och hårdvara, som utgör grunden för att differentiera digitala fordonsfunktioner.
Detta är en mycket intressant satsning, inte minst i skenet av att programvaru-definierade fordon är nästa stora utvecklingslinje inom fordonsindustrin. Men också för att det är andra exemplet inom ramen av ett par år där Volvo och Daimler gör gemensam sak inom ett viktigt utvecklingsområde. Tidigare, sedan 2020, har Volvo och Daimler Truck en gemensam satsning igång kring bränslecellösningar för att driva fordonen. Då köpte Volvokoncernen in sig på 50 procent av Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co för en gemensam utveckling av energilösningar för tunga lastbilar vars elektricitet till batterierna ska genereras av rena källor, som bränsleceller drivna med vätgas, och där emissionerna huvudsakligen består av rent vatten.
Med den nu annonserade SDV-satsningen går bolagen framåt tillsammans och delar på de dryga utvecklingskostnaderna. Onekligen ett smart drag, som numera inte heller är ovanligt in om automotive. Nissan/Reanault är ett välkänt exempel på detta, där man utvecklar vissa komponenter gemensamt för bolagens fordon.
Martin Daum, CEO för Daimler Truck, säger i ett uttalande att transformationen mot CO2-neutral drivteknik är lika viktigt som digitaliseringen i fordonet:
”Genom att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform med Volvo kommer vi att kunna förvandla våra fordon till en programmerbar enhet. Det kommer att tillåta oss att bygga differentierande digitala fordonsfunktioner med betydligt högre hastighet och effektivitet för våra lastbils- och busskunder. Tillsammans med Volvokoncernen kan vi utveckla ett benchmark-operativsystem för lastbilar och sätta en branschstandard.”
Volvo-chefen, Martin Lundstedt, tillägger: "Nu slår vi ihop våra krafter för att påskynda kundfördelarna som en mjukvarudefinierad lastbilsplattform kommer att ge. Med tanke på den snabba omvandlingen av vår bransch är det vettigt att samarbeta för att påskynda utvecklingen, öka volymerna och dela kostnaderna."
Det nya bolaget är tänkt att vara ett 50/50 joint venture med huvudkontor i Göteborg, Sverige.
På PLM-sidan kan allmänt noteras att Daimler huvudsakligen jobbar med Siemens Xcelerator-lösningarna NX CAD och Teamcenter, medan Volvo jobbar i PTC's Creo CAD och Windchill.

Det är klart att den stora fördelen med att gemensamt utveckla ny teknik är mycket mer kostnadseffektivt är att göra samma sak var och en för sik. Att dela på kostnaderna för detta tunga utvecklingsarbete förefaller vara en klok väg att gå framåt. Visserligen skulle man kunna invända att det är den nackdel att möjligheten att differentiera fordonen rent tekniskt minskar, men detta avfärdas i pressmaterialet:

”Volvo Group och Daimler Truck kommer därför att förbli hårda konkurrenter och fortsätta att differentiera sina kompletta produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive sina respektive digitala lösningar. Båda företagen kommer att tillhandahålla sina egna slutanvändarapplikationer ovanpå plattformen för att erbjuda differentierande digitala fordonsfunktioner till sina respektive kunder.”

Ett branschmässigt paradigmskifte
Ett mjukvarudefinierat fordon är vilket fordon som helst som hanterar sin verksamhet, lägger till funktionalitet och möjliggör nya funktioner huvudsakligen eller helt genom programvara. Klart är också, som Martin Lundstedt påpekar att, ”mjukvarudefinierade tunga lastbilar representerar ett paradigmskifte i omvandlingen transportbranschen.”

Han hävdar vidare att bolagen som två ledande företag inom den tunga kommersiella fordonsindustrin delar ambitionen att leda den digitala transformationen till mjukvarudefinierade tunga kommersiella fordon. För att förstärka sina ansträngningar har båda företagen alltså nått en preliminär överenskommelse om att etablera ett joint venture för att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett dedikerat lastbilsoperativsystem, som utgör grunden för framtida mjukvarudefinierade kommersiella fordon. Avsikten är att göra det nya samriskföretaget till en ledande utvecklare av standardiserad hård- och mjukvara. Denna tekniska grund kommer sedan att göra det möjligt för Volvo Group och Daimler Truck och potentiellt andra partners att tillhandahålla differentierande digitala fordonsfunktioner för sina produkter, vilket i slutändan förbättrar kundens effektivitet och upplevelse.

I pressmaterialet noterar bolagen att de har för avsikt att vara 50/50 partners i det gemensamma företaget, som kommer att fungera som en oberoende enhet, där Volvo Group och Daimler Truck fortsätter att vara konkurrenter inom alla andra affärsområden. I samband med de redan tunga investeringarna i omvandlingen till CO2-neutrala drivtekniker har samarbete kring digital teknikutveckling blivit ännu viktigare för att på bästa sätt uppfylla utvecklingsmålen och kundernas förväntningar inom en genomförbar tidsram.

Partnerskap är det den nya tidens ledarskap
Martin Lundstedt konstaterar i sammanhanget att Volvo Group och Daimler Truck är två individuellt fantastiska företag.

”Att göra lastbilen till en programmerbar enhet med standardiserad hårdvara och operativsystem för snabba produktuppdateringar kommer att ge båda företagen möjlighet att skapa värde för våra kunder och deras kunder genom att differentiera digitala tjänster och lösningar. Partnerskap är verkligen det nya ledarskapet.”

Det gemensamma företaget kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige, och införliva befintliga tillgångar och resurser från båda företagen i den nya organisationen. Målet för båda aktieägarna är att sätta branschstandarden för ett lastbilsoperativsystem och erbjuda dess produkter till andra OEM-tillverkare. För detta ändamål kommer det gemensamma företaget att tillhandahålla en gemensam utvecklarplattform som en tjänst, på vilken dess kunder kan bygga differentierande mjukvarulager.

Det nu undertecknade preliminära avtalet är icke bindande. En slutgiltig överenskommelse förväntas inom detta år, med målet att slutföra den slutliga transaktionen under Q1 2025, under förutsättning av nödvändig granskning och godkännanden av respektive myndigheter.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title