Annons

Exceptionell tillväxt på mjukvaru- och PLM-sidan bakom Siemens ökade nettoresultat under Q3

...MEN AUTOMATIONSSIDAN HAR DET TUFFARE. När tyska industribjässen Siemens redovisade sitt tredje fiskala kvartal 2024 i fredags är den allmänna konklusionen att man ökar nettoresultet något mer än väntat , medan omsättningen ligger i linje med förväntningarna. Sammantaget steg intäkterna med 4,4 procent till 18,9 miljarder euro (motsvarande ca 218 miljarder kronor), medan resultatet efter skatt landade på 2,13 miljarder euro (ca 24,6 miljarder kronor).
Det mest intressanta i sammanhanget är dock mjukvarusidans explosiva tillväxtsiffror. Siemens noterar i pressmaterialet att intäkterna för mjukvaruområdena ökade exceptionellt mycket: Plus 81 procent till 2,067 miljarder euro, att jämföra med 2023 års motsvarande siffror på 1,142 miljarder euro:
Denna, ”exceptionellt höga ordertillväxt inom mjukvarubranschen är driven av ett antal stora kontraktsvinster för licensierad programvara,” noterar man.
Nu redovisar inte Siemens de exakta utbrutna siffrorna för ”PLM-divisionen”, Siemens Digital Industries Software, men enligt PLM&ERP News källor på analytikersidan och i bolaget talar man om nära nog, eller drygt en fördubbling av intäkterna totalt för PLM-svitens, Xcelerator, ingående delar, med särskilt starka resultat för EDA- och ALM-segmenten (Electronic Design Automation och Application Lifecycle Management). Av dessa har framför allt EDA under de senaste åren vuxit kraftfullt till att i dagsläget omfatta drygt 30 procent av PLM-divisionens totala intäkter. Men även ALM-området växer kraftfullt. Detta ligger också väl i linje med den ökande betydelsen av elektronik och mjukvaror inom i stort sett alla industrisegment, men framför allt drivet av för Siemens starka vertikaler som automotive och aerospace & defense.
När det gäller Siemens Digital Industries Softwares Norden-rörelse, säger chefen, Mats Friberg, att man ligger i linje med bolagets globala finansiella trender.
Starka siffror för PLM- och mjukvarusidan alltså, medan automationsområdet globalt gått något sämre. ”Orderingången inom automationsverksamheterna kom in måttligt lägre, eftersom förhöjda lagernivåer hos kunder fortsatte i en utmanande marknadsmiljö,” förklara Siemens saken i rapporten. Men man noterar också att, ”högre intäkter inom mjukvaruverksamheten mer än väl uppvägde de lägre intäkterna inom automationsverksamheten och negativa portfölj- och valutaomräkningseffekter.”
Summa summarum så steg alltså hela Siemens-gruppens vinst och lönsamhet på grund av kraftiga ökningar i mjukvaruverksamheten, vilka mer än uppvägde vinstminskningar inom automationsverksamheten, som fortsatte att påverkas av minskat kapacitetsutnyttjande på lägre intäkter.
- "Vi ökade lönsamt under tredje kvartalet och fortsatte att dra nytta av den höga efterfrågan inom elektrifiering. En annan tillväxtfaktor var vår särskilt starka industriella mjukvaruverksamhet, där vi vann flera stora licenskontrakt. Detta medan industriell automationsverksamhet fortfarande är utmanande,” summerade Roland Busch, CEO och koncernchef för Siemens AG.

”Vi ökade lönsamt under tredje kvartalet och fortsatte att dra nytta av den höga efterfrågan inom elektrifiering. En annan tillväxtfaktor var vår särskilt starka industriella mjukvaruverksamhet, där vi vann flera stora licenskontrakt,” summerade Roland Busch, CEO och koncernchef för Siemens AG, siffrorna för bolaget tredje fiskala kvartal 2024.

De större licenskontrakten som Siemens talar om på mjukvarusidan speglades framför allt i nya kontrakt på PLM-sidan i framför allt Asien, Australien och Amerika. Detta medan intäkterna i Europa minskade något, vilket inte hindrar att det genomfördes ett antal större och intressanta satsningar, t ex uppger källor inom Sandvik att man bygger på sin mjukvaruportfölj med Xcelerator-mjukvaror. Liksom att elektrifieringsutvecklingen på t ex Volvo resulterat i beställningar av Siemens-mjukvaror på elektronik-, EDA- och elsidan, typ Expedition och Capital för utvecklingsarbete gällande eldragning, design av kretsar och mikrodatorer.

Nytt avtal med företag som utvecklar elektrisk flygplansframdrivning
Allmänt kring Siemens rapportering kan noteras att man till skillnad från Dassault Systemes inte systematiskt rapporterar förnyelseavtal med redan existerande kunder, utan allmänt bara rapporterar nya kontrakt.

Hur som helst, bland de avtal och användarcase som rapporterats officiellt under Siemens tredje fiskala kvartal – det kan ju vara så att vissa kunder inte vill offentliggöra sina köp av t ex konkurrens- eller affärsmässiga skäl – finns följande:

SATSAR PÅ ELDRIVNA FLYGPLANSLÖSNINGAR MED XCELERATOR SOM MJUKVARUBAS. Dovetail Electric Aviation avslöjade så sent som nu i juni den 600 kilowatts väteelektriska kraftlösning som man avser att använda för att konvertera befintliga passagerar- och fraktflygplan. Den australiensiska start-upen meddelade att den hade börjat testa framdrivningssystemet på marken under ett öppet dagsevenemang som hölls i Sevilla, Spanien, den 17 juli. Enligt CEO och medgrundare David Doral har testerna inneburit att man replikerar motorrummet på ett Beechcraft King Air-flygplan när det gäller internt utrymme och gondolgeometri. Systemet inkluderar en propeller, en elmotor med regulator, bränsleceller, vätgaslagringsenheter, växelriktare, en kraftdistributionsenhet, integrerade kanaler och en värmeväxlare, samt företagets egenutvecklade batterisystem.
  • Bland annat har flygplanstillverkaren Dovetail Electric Aviation, som jobbar med att utveckla hållbara flygplanslösningar, valt Siemens Xcelerator-programvara för att designa nollutsläpp, batteri och väteelektriska framdrivningssystem för kommersiella flygplan. För att optimera principerna för cirkulär ekonomi, kommer framdrivningssystemen att byggas om i äldre flygplan som används av regionala flygbolag och fritids- och fraktflyg, vilket hjälper dem att minska driftskostnaderna med upp till 40 %, samtidigt som lufttransporterna verkligen minskar koldioxidutsläppen. Med huvudkontor i Australien och med verksamhet i Spanien, är Dovetail för närvarande det enda företaget i världen som konverterar Cessna 208s till nollutsläppsbatterier, och det enda företaget som designar en väteelektrisk eftermontering för Beechcraft King Air, det mest framgångsrika flygplanet i sin kategori. Dovetail tecknade nyligen Scandinavian Seaplanes som kund och räknar Regional Express (Australien), Victorian Government (Australien), Air Nostrum (Iberias regionala flygbolag, Spanien) och Volotea (Spanien) bland sina investerare eller finansiella supportrar.

Utvecklar kaffemaskiner i Solid Edge
En annan order som står ut gäller Siemens mainstream-mjukvara för CAD, Solid Edge. Denna gång handlar det dock delvis om ett förnyelseavtal. Det är Olympia Express, världsledande inom handgjorda espressomaskiner, som använder Siemens Xcelerator-portföljen för att digitalt transformera designen och produktionen av sina världsberömda espressomaskiner. Schätti AG förvärvade varumärket Olympia Express 2011 och har sedan dess designat och tillverkat Olympia Express-produkter i Glarus, Schweiz med hjälp av Siemens Solid Edge-mjukvara för att bygga vidare på företagets arv och hitta nya vägar för innovation och marknadsutveckling.

Thomas Schätti, CEO för Olympia Express kommenterade satsningen så här:
”När vi tog över företaget hade de tidigare ägarna designat i 2D, så data var mycket användbar för oss. Beslutet att byta till Siemens Xcelerator programvaruportfölj drevs av vårt behov av precision och effektivitet.”

  • Ytterligare ett exempel är bolaget Emotors som använder Siemens Simcenter-lösningar för NVH-testning av nästa generations e-drivsystem för fordon. Med Xcelerator-portföljen av industrimjukvara utvecklar man nu och ständigt förbättrar sitt e-drive-system för hybrider, plug-ins och fullelektriska fordon (EV).
Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title