Vi ska först och främst konstatera att det inte är någon liten spelare PTC nu kan sätta upp på kundlistan. ZEISS är ett av världens ledande teknikföretag inom den optiska och optoelektroniska industrin. I sina fyra divisioner, Semiconductor Manufacturing Technology, Industrial Quality & Research, Medical Technology och Consumer Markets, genererade ZEISS-koncernen senast en årlig omsättning på 10 miljarder euro (per den 30 september 2023).
Bolaget utvecklar, producerar och distribuerar mycket innovativa lösningar för industriell metrologi och kvalitetssäkring, mikroskopilösningar för biovetenskap och materialforskning samt medicintekniska lösningar för diagnostik och terapi inom oftalmologi och mikrokirurgi för sina kunder. ZEISS står också för världens ledande litografioptik, som används av chipindustrin för att tillverka halvledarkomponenter. ZEISS-märkta produkter, som glasögonglas, fotolinser och kikare, är eftertraktade och trendsättare över hela världen.
Siktet inställt på Industri 4.0
Med en portfölj inriktad på framtida tillväxtområden som digitalisering, hälsovård och industri 4.0 och ett starkt varumärke, hjälper ZEISS till att forma tekniska framsteg och avancera världen av optik och relaterade områden med sina lösningar. Grunden för framgången och den fortsatta kontinuerliga expansionen av ZEISS teknologi och marknadsledarskap är de fortsatt stora satsningarna på forskning och utveckling. ZEISS investerar 15 % av sina intäkter i forsknings- och utvecklingsarbete – denna höga utgiftsnivå har en lång tradition hos ZEISS och är också en investering i framtiden.
Bland de positiva effekterna ZEISS förväntar sig med investeringen i PTCs ServiceMax-teknologi är möjligheterna att påskynda tiden till värde, minska garantianspråk och kostnader på grund av kontraktsläckor och att man kan vinna fler kunder för servicekontrakt och kontraktsförlängningar. Vidare kan RMA (Return Material Authorization) och verkstadsprocesser automatiseras och lagernivåer optimeras samtidigt som kundernas behov kan tillgodoses ännu bättre.
”På grund av vår stora, globala organisation med många affärsområden och våra mycket komplexa, innovativa och hållbara produkter ställer detta oss också inför utmaningar som ServicveMax-teknologin kan lösa,” säger Ronald Fuchs.
End-to-end-lösning för säljkåren
ServiceMax Asset 360 for Salesforce ger en 360-gradersvy av den installerade basen, servicekontrakt och tillgångsprestanda för att maximera utrustningens drifttid och minska underhållskostnaderna. Lösningen är speciellt anpassad för prediktiva, föreskrivande servicemodeller för komplexa produkter med lång livscykel. Branscher med högt värdefull, uppdragskritisk utrustning kan påskynda tillväxten och öka lönsamheten genom att optimera fälttjänstdriften. Asset 360 är byggd på Salesforce standard-dataobjekt och utnyttjar kraften i Salesforce-plattformen för att utöka den med djup tillgångsrelaterad funktionalitet och automatisering.
ZEISS huvudkontor ligger i Oberkochen, Tyskland. Den enda ägaren till moderbolaget, Carl Zeiss AG, är Carl Zeiss Foundation, en av de största tyska stiftelserna för främjande av vetenskap.