Årets PLM Experience Day riktar sig till strateger och ledare såväl som till de som utvecklar, inför, underhåller PLM-lösningar och har ett intresse av PLM i ett holistiskt perspektiv. En viktig aspekt på eventet är att man inte är uppbundet till någon specifik programutvecklare.
Programmet kommer att bestå av våra och era erfarenheter och lärdomar samt diskussioner kring utvalda teman.
Som nämndes i ingressen ovan har arrangören presentationer från framstående företag som Siemens Energy, Munthers, Epiroc, Ericsson och som sagt medverkare den akademiska världen med representation från KTH.
Bland rubrikerna som dessa kommer att tala under finns följande:
- Produktkonfigurering genom produktens livscykel
- Software Bill of Material – ”modularization gone wild”
- Modularisering – hur gör man det?
- Hur skall man förfara kring variantstyrning nedströms?
- Högre utbildning inom PLM – matchat till industrins behov
Eventet äger rum den torsdagen den 19 september på Skeppsholmen i Stockholm. Anmälan för den som vill registrera sig skickas till följande e-postadress:
PLMExperienceDay@altegra.se
”Från DESIGN till UNDERHÅLL: Det avancerade PLM-upplägget bakom den nya svenska U-BÅTEN A26 som ska vässa NATOs norra flank”
För den som vill läsa mer om en av fjolårseventets mest uppskattade föredrag rekommenderas en genomläsning av djupintervjun med Saab Kockums Pål Almén (bilden ovan) – länken finns längst ner i texten.
Bolaget jobbar bl a med digital mjukvaror från från PTC, AVEVA och BAE SYSTEMS/Eurostep relaterat till sånt som CAD, MBD, concurrent engineering, digitala tvillingar och trådar.
Till bakgrunden hör att siktet i produktframtagnings-arbetet är idag allmänt inställt på holistiska, helhetstäckande lösningar, som knyter ihop inte bara produktframtagningens värdekedjor, utan också det som händer med produkten under resten av dess liv, underhåll inkluderat. För att få ihop de här bitarna behövs kapabla ryggrader för datahantering och parallella organisatoriska uppställningar; PLM-plattformar och arbetsstrukturer som klarar av att hantera de komplexa turerna genom systemen. Bitarna hänger tydligt ihop i det att med en relevant digital verktygsarsenal blir det möjligt att underbygga de organisatoriska upplägg som behövs för att dra igång resan mot bl a utökad process-automation.
De här aspekterna kommer ingen undan, oavsett industriell verksamhet. Försvarsmaterielsidan är inget undantag och sett i de ovan nämnda perspektiven är svenska U-båtsutvecklaren och stridsfartygs-varvet Saab Kockums synnerligen intressant. Inte minst i strålkastarljuset av Sveriges nya NATO-medlemskap, där bl a den svenska flottans olika fartyg varit viktiga kvalitetsfaktorer. Vi talar i detta om avancerade sjöstridskrafter, som U-båtar, signalspaningsfartyg, ytfartyg baserade på stealth-teknik, patrullbåtar, Stirling-motorer och liknande som utvecklas och byggs på Saab Kockums anläggningar i Karlskrona och Malmö.
I dagens artikel har vi tittat närmare på U-båtssidan och den modell som är något av kronan på verket i flottan, A26-ubåten. Vi har mött IT-ledaren på Saab Kockums, Pål Almén, som under det senaste PLM Experience Day-eventet i Stockholm, berättade om satsningarna på MBD (Model-Based Definition), concurrent engineering, digitala tvillingar och trådar. Han sammanfattade också utmaningarna i bl a ett underhålls-perspektiv:
– Ett U-båtsprojekt ligger med avseende på produktframtagningen på ca 7-8 år. Efter det ska de vara operativa i, låt säga, åtminstone 30 år. Första underhållet kommer efter två år, sedan blir det större underhållsinsatser vart åttonde år. Det säger en hel del om komplexiteten och kraven på dataintegritet över tid, förklarade Almén, och tillade:
– Ta bara detta: Hur ser U-båten ut efter tio år? På samma sätt som när den lämnade Kockums-varvet? Knappast! En U-båt omfattar totalt runt 600 000 parter. Vid första underhållet efter två år och de kommande två-årsunderhållen byts en hel del parter ut och man tillför mellan 500 till 2 000 nya. Sedan har vi de mer omfattande, åtta års-underhållen/moderniseringarna, som kan resultera i mellan 10 000 till 50 000 tillkommande nya parter varje gång.
Det är inte svårt att inse vidden av utmaningarna med att få systematisk kontroll över detta. Och som sagt, PLM-verktygen spelar en avgörande roll. Här kommer idag också de senaste PLM-moderniteterna in i handlingen. Övergripande jobbar man alltså med ett digitalt tvilling- och tråd-koncept med tre ihopkopplade, parallella digitala tvillingar:
* En för U-båten under utveckling och tillverkning
* En för U-båten under drift
* En för U-båtens underhåll
De kommersiella huvudverktygen på PLM-sidan är: PTC CREO (CAD), Windchill (PLM/cPDm), AVEVA ERM (ERP) och BAE Systems/Eurosteps ShareAspace (PLCS/standards-baserad dataryggrad). Men hur fungerar det hela mer detaljerat?
Här är länken till te4xten på PLM&ERP News artikel från förra årets Experience Day.