Annons

PTC CXO Summit 2024: ”Vi är vid en vändpunkt i utvecklingen – kan din PLM-installation hantera förändringsstrycket?”

PÅ DJUPET med PTCs COO Mike DeTullio och CHALMERS-PROFESSORN Johan Stahre.
Vilka är anställda i ditt företag 2030? Vilka är dina kunder?
Chalmers-professorn Johan Stahre, chef för produktionssystem-divisionen, ställde frågorna från scenen under PLM-utvecklaren PTCs event, CXO Summit, i Stockholm, för några veckor sedan. De kan möjligen låta lite sekundära i den ”vanliga” PLM-kontexten, men gräver man djupare innehåller svaren stort allvar och sprängstoff i en tid när den teknologiska och sociala utvecklingen utmanar industrivärlden som aldrig förr. Inte minst i skenet av sånt som AI, intelligent produktutvecklings-teknologi, tillverknings-automatisering, produkten som tjänst och globala säkerhetsproblem med bl a dramatiskt störda distributionskedjor.
Dynamiken är kraftfull och det är ingen dum idé att höja blicken, inte bara mot den teknologiska horisonten, utan i lika hög grad mot den samhälleliga, sociala och demografiska: Hur förändrar sociala trender affärslivet? Kan våra produktionssystem uppfylla hållbarhetskrav? Går vi mot "produkt-som-en-tjänst-modeller” istället för att köpa saker? Hur påverkar detta PLM och produktutvecklingssystem? Och hur möter vi den demografiska utvecklingen med allt färre aktiva yrkesarbetande som måste försörja en åldrande befolkning? Frågorna är många, svåra och interaktionen mellan dem landar i industriellt tuffa, balanskrävande avvägningar. Tvärsäkra svar är svårlevererade, men, som professor Stahre framhöll, ”genom att diskutera utvecklingen utifrån kända fakta får vi en säkrare grund att stå på i navigeringen av framtidsresan.”
Kloka ord förstås och bland annat av dessa skäl var det ett angeläget event modererande PTC-ledarna Erling Kvalheim, chef för EMEA North, och Filip Stål, Nordenbas, bjöd på från scenen i Stockholm, med folk från stora PTC-användare som Volvo, Vestas, Electrolux Professional och Atlas Copco på plats.
I dagens artikel möter vi också PTCs COO, Mike DiTullio, som levererade en intressant keynote på temat, "Transforming the Complexity of Product Lifecycle Processes." Och förvandlats har de, 2011 förutsåg man t ex att mjukvara kommer att ”äta världen”. ”2024 har mjukvara redan ätit upp världen,” sa DiTullio och konstaterade att transformationen är dramatisk och pekade bl a på dagens bilars mer än 150 miljoner rader mjukvarukod.
”När Aplollo 11 flög till månen 1969 hade man 145,000 rader kod,” tillade DiTullio och tog även upp flera trendande faktorer som komplicerar produktframtagning, affärsmodeller och slutkunds-användning: ”AI finns överallt. Mjukvara, el och elektronifiering har blivit dominanta produktinslag. Samtidigt har kvalitets- och regulatoriska frågor hamnat i fokus. Vidare tenderar arbetet att läggas i händerna på en icke-dokumenterande Google-generation. Detta parallellt med att hållbarhetsfrågorna tagit plats som existentiella utmaningar. Vi är vid en vändpunkt och frågan är: har vi rätt PLM-uppställning för att hantera dessa och andra effekter av marknadens förändringstryck?”

Vad framtiden har i sitt sköte är inte lätt att säga. Det säkraste sättet att förutse den lär vara att uppfinna den, vilket nu inte heller är oproblematiskt. Men det finns en hel intressanta fakta som kan säga oss en hel del om riktningen. Chalmers-professorn Johan Stahre gjorde det också i en tankeväckande presentation under PTCs CXO Summit-event i Stockholm. Det gavs en del svar på de inledande frågorna i dagens artikel, ”vilka som kan vara företagens anställda 2030”, och t o m något om ”vilka kunderna är”, men exakt vart facit landar är svårt att förutsäga. En sak kan vi dock vara säkra på: ”Det kommer på kort tid att se mycket annorlunda ut jämfört med idag, bara fem år före 2030,” menade Stahre, som i detta tidigare citerat Chalmers-doktoranden, Greta Brauns, uttalande om att, ”65% av alla jobb som dagens grundskolebarn kommer göra har ännu inte uppfunnits.”
Det säger något om hastigheten, osäkerheten och dramatiken i utvecklingen.

Hur snabbt kommer nyheter och hajpade teknologier till användning. ”Det varierar,” konstaterar professor Johan Stahre.”Men allmänt brukar man t ex i Gartners ofta citerade HypeCycle ange en 5-10 årsperiod innan topphajpade teknologier kommer i mer allmänt bruk.

Trender med stor industriell påverkan
Detta sagt pekade Johan Stahre ut ett antal trender med stor allmän samhällelig och industriell påverkan, bl a:

  1. Smarta robotar/humanrobotar: kommer att ta över fler saker – Teslas bot Optimus är ett exempel
  2. Elbilar: en egentligen 124 år gammal trend som fått ett lyft de senaste åren, även om ökningstakten saktat in den senaste tiden
  3. Klimat- och miljöbitarna förstås: utmaningen är bl a att illa kvickt få till ett netto-noll-läge i industriell verksamhet
  4. Generativ AI och nya teknologier: hur snabbt det nya kommer varierar, men allmänt brukar man t ex i Gartners ofta citerade HypeCycle ange en 5-10 årsperiod innan topphajpade teknologier kommer i mer allmänt bruk
  5. Ökande produktkomplexitet: bl a kommer mer mjukvara, mer elektronik, att kräva mer specialistkompetens, som idag ofta är en bristvara, vilket också relaterar till nästa punkt…
  6. …demografiutvecklingen: i högsta grad är en nyckelfråga när trenden är att antalet aktiva arbetande minskar, medan de äldre, som s a s ska försörjas, ökar.

Demografiproblemet – en tickande bomb
Just detta med demografin uppehöll sig Johan Stahre vid lite längre. I Kina lär problemet pika 2035, medan det händer tidigare i Europa. ”Vilken är betydelsen för dig som företagare,” undrade Chalmers-professorn:

Här är några av de punkter som han tog upp:

  • Kunder och anställningsbara blir äldre. Särskilt Spanien och Italien ser ut att vara länder där det av demografiutvecklings-skäl ser tufft ut att starta fabriker.
  • Sverige har precis som många andra västländer ingen ljus demografisk framtid. Vi har, enligt Stahre, ”en brist på talanger som enligt statistiken innebär att 77 % av företagen har svårigheter att fylla vissa kompetensmässiga nyckelroller. I Finland ser det dock bättre ut, där motsvarande siffra är 59 %.”
  • En ”dold” resurs kan vara den s k ”könsfaktorn”. Vi har kort sagt en kvinnlig underrepresentation inom en rad industriverksamheter och tekniska yrkesroller. Inom tillverkningsindustrin beräknas att 25 % skulle kunna anställas.
  • Vad söker företagen främst ifråga om specialkompetens? Högst rankade här är AI- och maskinspecialister, liksom hållbarhetskunniga.
  • Vad kan hjälpa människor i industriell verksamhet? Stahre pekar bl a på förstärkta verklighets-teknologier, augmented reality- (AR/VR/XR) eller kognitiva förstärknings-tekniker. Exoskelett för tunga eller farliga miljöer. Cobotar, alltså robotar som kan samverka med människor utan skyddsburar (Fenceless Automation) var ett annat exempel, liksom intelligent beslutsstöd.

Det finns givetvis mer, men en allmän konklusion är behovet av en massiv kompetenshöjning i befolkningen.

PTCs COO, Chief Operating Officer, Mike DiTullio i aktion under PTCs CXO-event i Stockholm.

DiTullio lista över viktiga
marknadsutmaningar
Ordentliga utmaningar väntar sålunda. Vad kan PLM-system bidra med? PTCs Nordenbas, Filip Stål har i en tidigare artikel på PLM&ERP News diskuterat om de dramatiska förändringar och utmaningar som mjukvarutrenden fört med sig: ”Det gäller inte bara att producera mjukvarorna, utan att också få ihop kravställningen kring hård- och mjukvara ihop. Dessutom har mjukvarorna kortare livcyklar, fler releaser, uppdateras oftare och behöver synkroniseras med de mekaniska bitarnas längre livscykler,” sa Stål i en kommentar till PLM&ERP News under CXO Summit-eventet och mjukvarubitarna var också ett område som PTCs COO, Mike DiTullio, vältaligt diskuterade kring på scenen i Stockholm, under rubriken: ”Förvandligen av produktlivcykel-processernas komplexitet.”

DiTullio, med 26 års erfarenhet i bolaget, pekade också han på MJUKVARANs förmåga att komplicera utvecklingsprocesserna ordentligt. ”Det gäller inte bara att producera mjukvarorna, utan att också få ihop kravställningen kring hård- och mjukvara ihop. Dessutom har mjukvarorna kortare livcyklar, fler releaser, uppdateras oftare och behöver synkroniseras med de mekaniska bitarnas längre livscykler.”

Han påpekar också att, ”mycket av det som differentierar produkter på marknaden – fordonsindustrin är bara ett exempel, aerospace & defense, tunga maskinutrustningar, medicinteknik, konsumentprodukter och high-tech elektronik är andra – är relaterat till mjukvara och varianthanteringen.”

De externa marknadskrafternas förändringstryck
Vid sidan av detta listade han de krafter på företagens externa marknader som skapar förändringstryck på utvecklingsarbetet. Faktorerna i detta är:

  • PRODUKTKOMPLEXITET – ”Saker som komplicerar är att produkterna ofta behöver vara mass-personaliserade med mängder av individuellt anpassade varianter, Made-to-Order och Configure-to-Order.”
  • FÖRSÖRJNINGSKEDJORNAS VOLATILITET – ”Känsligheten i globala distributionskedjor har genom händelser som när containerfartyget körde fast i Suez-kanalen, när COVID härjade och blev ett massivt uppvaknande för en rad industrier, och när Huhti-rebellerna attackerade transport- och containerfartyg utanför Jemens kust, har visat hur snabbt och hårt effekterna slår igenom i distributionskedjorna, med sånt som svårhanterade varu- och reservdelsbrister.”
  • KVALITETS-, REGELEFTERLEVNADS-, och HÅLLBARHETSANSVAR – ”Det gäller att leva upp till regleringar, krav och att korrekt kunna hantera och exekutera på hållbarhetskrav och rapportering. Allt detta är också kopplat till kvalitetshantering. När det gäller hållbarhetsbitarna har Sverige och Norden länge haft ledande roller globalt, även om resten av världen nu börjat att agera för att täcka igen gapet på detta för planeten så avgörande område. Här borde hur som helst tillverkningsindustrin ta vara på möjligheterna att bli ledande, inte minst med tanke på att industrin som sådan står för nära 50 procent av den globala energikonsumtionen.”
  • ARBETSKRAFTENS UTVECKLING – ”Google-generationen tenderar att inte dokumentera saker – man söker rätt på informationen eller filer som krävs när de behövs. Hur kopplar man detta till frontlinjen när dagens generation av ’digitala natives’ tar plats i produktframtagningskedjorna? Inga oljiga manualer typ de som fanns i mitten av 1960-talet lär fungera i detta…och glöm för all del inte att många av oss i den här salen konkurrerar om talanger till våra verksamheter, precis som professor Stahre var inne på i sitt anförande.”
  • AI ÖVERALLT – ”Idag är hajpen kring AI massiv och alla söker efter bra strategier som kan möta denna trend som är en av tidens absolut största milstolpar. Vad gör konkurrenterna? Hur ser investerarna på saken? Hur mycket kan vi effektivisera verksamheten, osv?”

    Summerar man dessa marknadens förändringstryck är DiTullios slutsats att, ”vi befinner oss vid en balanspunkt och frågan är: har vi rätt PLM-uppställning för att hantera dessa och andra effekter av marknadstrycket?”

PLMs roll i scenariot
Som framgår av Mike DiTullios lista ovan finns alltså en hel del att väga in när man sätter upp eller anpassar ett PLM-system som kan hantera och möta utvecklingen och det som behöver göras på ett effektivt sätt.

”Så är det,” säger han och lägger upp en bild på PTCs ofta använda evighetssymbol.

”I en ideal produktionsvärlds fungerar det mesta perfekt, men i den verkliga världen finns en hel del friktion. Den finns mellan silofierade avdelningar och processintressenter. Den finns för att mycket arbete fortfarande och i allt för stor utsträckning görs manuellt, med relaterade felkällor. Här finns också svårigheter att hantera ingenjörs-ändringar och ofta en brist på standardiserade processer. Vidare, att implementera nya uppdatera programversioner för sent kan föra med sig sämre konkurrenslägen på flera marknader där timing är allt. Vilka är följderna? Flera förstås, men det mesta går trögare, blir dyrare, för med sig kvalitets- och regelefterlevnads-diskrepanser.”

Agilitet och speed. På sin ultimata nivå behöver produktdata vara flödande, tillgängligt, pålitligt, tidsmässigt relevant och möjligt att agera på för rätt person, vid rätt tid och med rätt innehåll.

Så, hur möter man detta?

”Vad vi behöver i slutänden är ett system som befordrar agilitet och speed. På sin ultimata nivå behöver produktdata vara flödande, tillgängligt, pålitligt, tidsmässigt relevant och möjligt att agera på för rätt person, vid rätt tid och med rätt innehåll. Med agilitet kan man möta egentligen alla de friktioner jag talade om ovan,” summerar PTCs operative chef.

Att fånga agilitet för att med dylika processer vässa verksamheten är alltså en tung poäng. Men vad är agilitet, hur definieras begreppet? Här finns förstås variationer, men en allmänt hållen definition är: Agilt arbete innebär att arbeta i kortare cykler, utrustad med förmågan att ständigt anpassa sig till förändrade behov. I detta är ännu människorna den viktigaste byggstenen. De som arbetar mer ’traditionellt’ linjärt kan möjligen tycka att denna typ av iterativa arbetssätt känns svårt att ta till sig. Men värdena som kommer när modellen väl satt sig är svårslagna i effektiviteshänseende.

”En digital tråd med kraft från AI, Artificiell Intelligens,” hävdade PTC’s COO, ”säkrar kvaliteten och konsistensen av produktrelaterad data,” och visade bilden av bolagets vision kring detta.

Kopplingarna mellan agil produktframtagning och den digitala tråden
Agil-begreppets betydelse går tillbaka till de principer på området som introducerades 2001 av ett antal mjukvaruutvecklare. De ville få till ett mer flexibelt arbetssätt för att kunna få ut produkter snabbare på marknaden. De skapade The Agile Manifesto, bestående av 12 principer för utvecklingsarbete. Agil kommer från engelskans ”agile”, som betyder lättrörlig.

Vad PTC menar är de viktigaste skälen att satsa på agilitet är den digitala tråden. Hur då? Så här argumenterar PTC och COOn Mike DeTullio kring detta:
”En digital tråd skapar en sluten slinga mellan digitala och fysiska världar för att optimera produkter, människor, processer och platser. Denna tråd är i detta ett sammankopplat flöde av relevant data som definierar en produkt under hela dess livscykel. Det ger en heltäckande bild av en produkts resa, från initial design och utveckling till tillverkning, underhåll, service och pensionering. Den gör det möjligt för organisationer att bryta ner de bitar som DiTullio karaktäriserar som ”friktioner”: Silos, tröga arbetsflöden och bristande interoperabilitet mellan avdelningar, funktioner och system.”
”En digital tråd med kraft från AI, Artificiell Intelligens,” hävdar PTC’s COO, ”säkrar kvaliteten och konsistensen av produktrelaterad data – håller alla uppdaterade och på samma sida. I slutänden tillåter det organisationer att extrahera värde från, eller använda, produktdata som tidigare var otillgänglig, underutnyttjad eller gömd för att låsa upp affärsvärde och möjligheter.”

PLM-resans utveckling över tid inom ett strut-liknande expansivt ramverk, handlar i PTCs tappning om en färd mellan två mognadsaxlar, bredd och djup, i en vidgad, strutliknande rörelse framåt.

För att nå detta talar DiTullio om PLM-resans utveckling över tid inom ett expansivt ramverk, som i PTCs tappning handlar om en färd mellan två mognadsaxlar, bredd och djup, i en vidgad, strut-liknande rörelse framåt (se bilden ovan). Allt i enlighet med att – med PTCs PLM-svit Windchill som grund – möta de evolutionära behoven som varierar, men byggs på, över tid.
Han hävdar i detta vidare att, ”PLM har äntligen kommit till det läge där konceptet kan leva upp till de löften som så länge omgärdat konceptet. Den digitala eran som vi befinner oss i är PLM’s renässans-ögonblick i bemärkelsen att verkligen kunna vara ett ”enterprise backbone-system.” Men PLM har varit och kommer fortsatt att vara en dynamisk resa.”

Han hävdar i detta vidare att, ”PLM har äntligen kommit till det läge där konceptet kan leva upp till de löften som så länge omgärdat konceptet. Den digitala eran som vi befinner oss i är PLM’s renässans-ögonblick i bemärkelsen att verkligen kunna vara ett ”enterprise backbone-system.” Men PLM har varit och kommer fortsatt att vara en dynamisk resa.”

DiTullio tar i detta utgångspunjkt från den digitala starten, när PLM mest handlade om PDM och MCAD-data-hantering. Tre faser tar han upp:

  • Den började digitalt med kärn-ingenjörsarbete (”Core Engineering”) med PDM och MCAD Data Management, för att via…
  • Expanderad PLM, med ett utbyggt ”Windchill for Product Engineering-paket,” för att ta in sånt som kapabiliteter också för ECAD, Design-, Variant-, Parts-, Konfigurations-och Dokument-hantering. Vilket leder till nästa nivå…
  • Enterprise PLM, där man med en “Windchill for broader enterprise-uppställning” lägger till add-ons och features som t ex Universell dataccess, Visualisering, Risk & Reliability Engineering, Enterprise Collaboration, Quality Management, Supply Chain Integration, Service Engineering och Manufacturing Engineering.

I den ena, den övre av de två axlarna i ramverket, expanderar man med bredden i perspektiv av en i växande omfattning allt bredare tillgänglighet på högkvalitativ produktinformation. I den andra handlar expansionen om djup med specifika kapabiliteter för vissa specialister i värdekedjan.

PTC har under sina många år på marknaden inte bara hoppat på olika utvecklingståg, utan kanske framför allt ofta tagit den inte alltid bekväma tätpositionen för att skapa och bana väg för nya digitala lösningar, teknologier, metodiker och affärsmodeller.

Kan PTC leverera på de utmaningar som utvecklingen nu rusar in i? Mike DiTullio är övertygad om detta:

”Vi menar att PLM är precis den uppsättning av digitala verktyg som kan orkestrera de här bitarna. PLM-system är fundamentalt designade för att strukturera data och vi kan verkligen detta.” Har han rätt?

Klart är att PTC under sina många år på marknaden inte bara hoppat på olika utvecklingståg, utan kanske framför allt ofta tagit den inte alltid bekväma tätpositionen för att skapa och bana väg för nya digitala lösningar, teknologier, metodiker och affärsmodeller, framför allt inom ramen för sin idag rika PLM-svit Windchill. I allt från parametrisk CAD till IIoT, Augmented Reality, kopplade lösningar för service och reservdelshantering, Product-as-a-Service och pionjärinsatser kring SaaS-modellen, för att nämna några av de mer framstående bitarna, har PTC stått på barrikaderna. PLM-innovation är en del av företagets DNA, och det ser ut som en approach man tänker behålla precis där den är. 

En kommande artikel om Volvo Group och Product-as-a-Service-koncept 
I en kommande artikel tittar PLM&EWRP News närmare på en annan hyperintressant fråga där PTC intagit en ledarroll: Product-as-a-Service. Under en mycket intressant presentation under CXO-eventet i Stockholm var också New Cores, med Anders Björk och Per Adamsson, på plats och diskuterade kring ett Volvo Group-case och värdet av detta koncept.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title