Annons

CAE – Uppdateringen av SIMCENTER-plattformen: ”Ett lyft för fordons- och flygsimulering”

”VI FÖRÄNDRAR INGENJÖRSSIMULERINGEN,” säger Siemens JEAN-CLAUDE ERCOLANELLI. När Siemens Digital Industries Software nu släpper uppdateringen av simulerings- och analys-plattformen Simcenter, är framstegen inom aerostruktur-analys, elmotordesign, växeloptimering och smart virtuell avkänning det som står ut mest. Ambitionerna att effektivisera arbetsflöden och ge djupare insikter i prestanda är höga. Mycket är kopplat till automotive- och flygsidan, vilket inte är överraskande: Siemens är stort inom dessa bitar och i skenet av att Aerospace & Defense och Automotive & Transportation står för runt hälften av världens samlade investeringar i simulering och analys, framstår dragen i förbättringsarbetet som välbetänkt. Totalt ligger investeringarna - mätt i CAE-utvecklarnas sammantagna intäkter - inom dessa specifika områden på drygt 5 miljarder dollar, medan hela CAE-sidan globalt totalt ligger på drygt 10 miljarder dollar. I kronor motsvarar detta tio gånger så mycket. Fram till 2027 förutspår PLM-analytikern CIMdata dessutom att S&A-investeringarna kommer att vara ett av områdena med störst tillväxt: Prognosen är att världens S&A-användare totalt kommer att satsa ca 15 miljarder dollar. Ingen behöver heller tvivla över att automotive och aerospace befinner sig i dynamiska utvecklingsloopar. Elektrifiering, autonoma lösningar, ADAS och hållbarhetskrav är några av de tyngsta faktorerna som driver teknikutvecklingen och behoven av vasst PLM-stöd i allmänhet och simulerings- och analys-stöd i synnerhet. Speglingarna av detta är flera; bl a att de kommersiellt och tekniskt ledande aktörerna stärkt positionerna med förvärv, typ Siemens köp av Altair. Men också att tunga organiska satsningar i tekniken görs, där inte minst Siemens Digital Industries Software spelar en ledande roll i att bygga upp en bred integrerad plattform med simuleringsbitarna sömlöst ihopkopplade med övriga design-kapabiliteter. I detta har PLM-portföljen Xcelerator med Simcenter-plattformen den funktionellt kanske mest multipelt kapabla S&A-lösningen. Jean-Claude Ercolanelli, senior VP för Simulation and Test Solutions, menar att Siemens leder utvecklingen när det gäller vad de nya produktteknologierna kräver och att Simcenter förändrar ingenjörssimuleringen. Hur då? "De uppdateringar vi gjort ger unika möjligheter att möta de växande utmaningarna med elektrifiering och avancerad luftmobilitet. Vi levererar verktyg som driver innovation, vässar effektiviteten och stödjer en hållbar och uppkopplad framtid.” Men vad handlar de viktigaste förbättringarna om mer i detalj? Vilken är t ex den viktigaste vinsten med automatiserat skapande av frikroppsdiagram? Hur kan Simcenter möjliggöra snabbare design med sömlös övergång till till 3D-simuleringar för elektromagnetiska, termiska och mekaniska prestandabedömningar vid motorutveckling?

Allmänt är Simcenter-miljön väl integrerad och präglad av Siemens normalt höga nivå av öppenhet, där man kan utföra i princip det mesta av CAE-för- och efterbearbetning utifrån CAD-geometri från vilken källa som helst.
Här finns också en rad verktyg för geometrimanipulation stött av intuitiva gränssnitt.

Uppdateringar av Simcenter effektiviserar arbetsflöden, accelererar flygcertifieringsprocesser och ger djupare insikter.

Värdena med denna typ av bred plattform är generellt flera: Simuleringsmjukvaran hjälper till att förutsäga systems beteenden, är synnerligen användbar för att utvärdera en ny design, diagnostisera problem eller testa ett system under förhållanden som är svåra att reproducera rent fysiskt, till exempel en satellit i yttre rymden eller de enorma mängder mil av testkörningar som krävs vid utveckling av ADAS-funktionaliteter (Advanced Driver Assistance Systems) på automotivesidan.
”Att hantera komplexa tekniska utmaningar som att utveckla produkter som är kraftfullare, men ändå grönare; lättare men ändå starkare, kräver kort sagt precis det vi erbjuder med Simcenter – en helt integrerad CAE-lösning”, säger Jean-Claude Ercolanelli, som också kan notera att den senaste versionen av Simcenter erbjuder en mängd kraftfulla förbättringar för att hjälpa ingenjörer att möta dessa utmaningar effektivt och betydligt snabbare än någonsin tidigare. Detta oavsett om det handlar om att snabba upp simuleringar av additiv tillverkning med en faktor på 200 %, få däckkontaktsimuleringar lösta 45 % snabbare, eller att automatisera skapandet av frikroppsdiagram och beräkningar av säkerhetsmarginaler (MoS) vid integrerad aerostruktur-analys för att accelerera framtagning av certifieringsscheman med 20 %.

”Men vårt utvecklingsarbete fortsätter i oförminskad takt. Jag tror på värdet som simulerings- och analysverktyg tillför världen, oavsett om det är mjukvara, hårdvara eller tjänster.”

Från vässade verktyg för aerostruktur-analys till
supersnabb simulering vid additiv tillverkning
Vi ska titta lite närmare på det som nu lanseras i den nya uppdaterade versionen av Simcenter-plattformen. Här är de viktigaste förbättringarna och något om fördelarna som kommer med dessa.

Integrerad Aerostruktur-analys: Simcenter automatiserar skapandet av frikroppsdiagram och beräkningar av säkerhetsmarginaler (MoS), vilket accelererar certifieringsscheman med 20 procent. Ingenjörer kan nu utvärdera lastvägar över flygplansmodeller och utföra heltäckande MoS-analys utan behov av dyra interna verktyg.

Automatisering av skapandet av fria kroppsdiagram och beräkningar av säkerhetsmarginalen (MoS), accelererar certifieringsscheman med 20 procent. (BILD: Siemens Digital Industries Software)

Simulering av axiell flödesmotor: Simcenter möjliggör snabbare design och simulering av kompakta motorer med hög effektdensitet. Ingenjörer kan snabbt skapa lättviktsdesigner med hjälp av Siemens Simcenter E-Machine Design-mjukvara och sedan övergå sömlöst till 3D-simuleringar i Siemens Simcenter 3D-programvara för omfattande elektromagnetiska, termiska och mekaniska prestandabedömningar.

Optimering av växeldesign: Simcenter introducerar lättviktsparameterisering av kugghjul och ett optimeringsramverk för att förbättra växellådans buller, vibrationer och hårdhetsprestanda (NVH). Dessa verktyg hjälper till att minska designändringar i sena stadier och effektivisera utvecklingscykeln.

Den uppdaterade versionen möjliggör design och simulering av axialflödesmotorer i ett enda arbetsflöde. (BILD: Siemens Digital Industries Software)
Simcenter introducerar lättviktsparameterisering av växellådor och ett optimeringsramverk för att förbättra växellådans buller, vibrationer och hårdhet (NVH) prestanda. (BILD: Siemens Digital Industries Software)

Utökad Smart Virtual Sensing: Simcenter utökar funktionerna till att inkludera stela kroppsrörelse-sensorer och skadebedömnings-verktyg, vilket ger insikter om maskinernas hållbarhet och återstående livslängd även i utmanande testmiljöer.

Simuleringseffektivitet och samarbete: Snabbar upp simuleringar av additiv tillverkning med en faktor 200 procent med förbättringar av voxel mesh och förbättrar samarbetet med centraliserade modelldata och strömlinjeformade överföringar av last och gränsvillkor.

Simcenter utökar funktionerna till att inkludera stela kroppsrörelsesensorer och skadebedömningsverktyg, vilket ger insikter om maskinernas hållbarhet och återstående livslängd. (BILD: Siemens Digital Industries Software)
Snabbar upp simuleringar av additiv tillverkning med en faktor på 200 procent med voxel mesh-förbättringar och förbättrar samarbetet. (BILD: Siemens Digital Industries Software)
Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title