Från idag till den 11 april står ett besök i Stockholm på dagordningen. Förutom att bolagets representanter får bekanta sig med marknaden och knyta nya, potentiella affärskontakter är syftet också att utkristallisera en strategi för ”erövring av Sverige” med AI-tillämpningar.
Spetsprojekt inom retail
Houston Analytics tjänster kan reproduceras överallt i världen. Ett av bolagets spetsprojekt är AIS (Assortment in Space), där detaljhandeln med hjälp av artificiell intelligens kan optimera såväl sitt produktutbud som användningen av hyllutrymmet. Det torde finnas gott om potential för den här tjänsten i Sverige. Dessutom fås bland annat olika typer av IoT- och HR-tjänster, som baserar sig på förutseende och optimering, i form av molntjänster.
– Vi tror att vi har mycket att ge marknaden. Och tidpunkten är helt rätt: företag söker aktivt efter möjligheter att utnyttja artificiell intelligens för att förbättra kundservicen, minska svinnet, optimera underhållsintervallen för maskiner eller rikta in personalens insatser på ett meningsfullt sätt, säger Lennart Sandström.
Houston Analytics har belönats med flera branschpriser som ledande aktör i Europa inom artificiell intelligens. Företaget har för närvarande verksamhet i Norden och Storbritannien och dessutom exempelvis i Australien.