Looker, baserat i Santa Cruz, Kalifornien, hjälper företag att visualisera och analysera data som de lagrar i molnet. Affären är Googles största efter köpet av ”smarta-hem-företaget”, Nest Labs, för 3,2 miljarder dollar 2014. Men det blir ingen enkel affär för Google. Bolaget har i kraft av sin storlek konkurrensmyndigheternas ögon på sig och måste ta sig igenom detta ”nålsöga” innan affären blir klar. Bolaget redan idag står inför en antitrustundersökning av ”U.S. Justice Department”, men analytiker på eknonomikanalen Blomberg menar i en första reaktion att, ”det konkurrensbegränsande hotet inte är högt på den här domänen”.
”Små risker att affären stoppas,” säger analytiker
– Jag tror att det kommer att bli granskning eftersom det är komplicerade företag och det finns så mycket känslighet, även kring de stora företagens små förvärv, säger Jennifer Rie, analytiker med Bloomberg Intelligence.
Rie konstaterade dock att hon inte tror att Googles ägande av Looker, ”kommer att vara till någon större nackdel för andra konkurrenter eller ha någon verklig potential för skada.”
– Jag tror dock att tillsynsmyndigheterna kommer att ta en närmare titt, tillade Rie.
Att molnet är viktigt för Google behöver ingen förstås tvivla på. Flera analytiker pekar på att att bolagets annonser som dras in av sökmotorn – bolagets kärnverksamhet – har tenderat att visa minskad tillväxt.
– Visserligen har Google redan bra analysverktyg, säger nye molnetbasen Kurian i en kommentar, men vi har märkt att många av kunderna också använde Looker:
– Lösningen de har kompletterar Google Clouds analytiska grundlösning, tillägger han.
Kurian noterar också att Google inte har några planer på att kapa Lookers band till bolagets konkurrenter.
– Detta då många kunder använder mer än ett moln. Att samarbeta med andra molnsystem är också en viktig del av Googles övergripande strategi, sa han.
Komplementär teknologi
Investerare och analytiker har flera gånger under senare år diskuterat kring när och om Google skulle att göra ett större förvärv för att öka sin närvaro i molnet.
– Men vi har varit väldigt disciplinerade i att bygga upp vår försäljning, go-to-market-kapacitet och våra egna produkter, kommenterar Kurian ryktena. Nu har vi valt Looker vars teknik är klart komplementär i förhållande till det vi har och många kunder kommer snabbt att hitta stora värden i detta mycket snabbt.
Han pekar vidare på att de två företagen redan delar mer än 350 kunder, inklusive BuzzFeed, Hearst, King, Sunrun, WPP Essence och Yahoo.
Lookers CEO, Frank Bien, kommer att fortsätta på Google och rapportera till Kurian. Bien har en lång historia bakom sig med uppbyggnad framgångsrika moln-startups; företag som senare sålts till exempelvis VMware och EMC.