Annons

DIGITALISERINGEN: Appar och sensorer erövrar sanitetsbranschen

Detta med att skapa appar för att hantera produkter har verkligen stöpt om en hel del inom många marknadssegment. När tanken på nya affärsmodeller relaterat till appar lanserades för några år blev det snabbt hajpat. Idag har användningen och uppläggen börjat mogna och underlättar avsevärt produktanvändning. Tyska GROHE, som utvecklar lösningar inom vattenhantering för köks- och badrumsmiljöer, är ett exempel på denna utvecklingstrend.
GROHE lanserade nyligen en ny app till sitt vattensäkerhets- och hanteringssystem. Med GROHE Sense app kan användaren kontrollera sina vattensystem när som helst på distans via mobilen. Appen erbjuder en intelligent fjärrkontroll och en fullständig överblick över individuell vattenanvändning och energikostnad. Vid ett eventuellt vattenläckage skickas en notis till ägarens telefon, en stor trygghet såväl hemma som på bortaplan.

Användarvänlighet är sålunda ett fokus. På en enda skärm ges en översikt över alla GROHE Sense vattensäkerhetssystem. Även aktuell status, mätbara data, vattenkonsumtion och varningar. Flera rum och hus kan övervakas på samma skärm.

Automatiska varningar
Varningar från GROHE Sense och GROHE Sense Guard skickas till appen så att användaren kan reagera snabbt och förhindra eventuella vattenskador hemma. Varningar kan även tas emot via e-post. I nästa appuppdatering kommer även de mest akuta varningarna kunna skickas till tre kontaktpersoner.
På den detaljerade skärmen syns den totala literkonsumtionen per dag, vecka eller år. Även kostnader som baseras på landets genomsnitt. En betaversion kan även uppskatta mängden varmvatten och uppskattade energikostnader. Användaren kan justera alla basfaktorer, så som kostnad per liter, vilken typ av uppvärmning och uppvärmningskostnader i inställningarna på instrumentpanelen. För fullständig översikt visar även appen regelbundna mätningar av vattentrycket och systemets temperatur.
Vidare kan användaren kan sätta individuella begränsningar och få notiser om avvikelser eller frostskador.
Sammantaget, vid onormala förhållanden meddelas användaren direkt. Via sensor har bolaget skapat vad man skulle kunna kalla för ett intelligent vattensystem och i den nya tidens anda har man som framgåpr av ovanstående byggt upp en vattenhanteringsplattform för att bekämpa vattenskador.
Även sanitetsbranschern har gått in i ett tillstånd präglat av digital utveckling.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title