Fördelar med AI…
Det finns många fördelar med att använda AI inom industrin. Även om AI kan användas för att skapa helt nya produkter, är teknologin framförallt användbar för att vidareutveckla existerande produkter. Det gäller även förbättringar av förpackningar, tillverkningsprocesser och hela leveranskedjan. Det innebär större möjligheter till kundanpassning och att snabbt kunna lägga om produktion när nya möjligheter dyker upp.
AI håller också på att vända upp och ner på hur vi upptäcker nya material. Mänskligheten har hittills identifierat 200 000 material varav 50 000 stabila. DeepMind har redan hittat 2,2 miljoner potentiella nya material, varav 400 000 kan vara stabila. 700 av dem testas redan i labbmiljö.
AI kan även fundamentalt förändra hur vi kommunicerar med teknik. Ta ChatGPT som ett exempel på hur gränssnittet mellan maskin och människa förändrats. Plötsligt kan vi ställa frågor via datorn och tekniken talar till oss. I framtiden kommer vi kanske att kommunicera med maskiner, utrustning och robotar på ett betydligt enklare och mer mänskligt sätt.
Vi kan också se fram emot ett mer kreativt samarbete med AI. Augmenterad kreativitet med hjälp av AI är ett spännande område där AI kan både identifiera mönster i data och ge förslag på åtgärder som människor sedan kan välja bland eller inspireras av. När AI tar över repetitiva arbetsuppgifter frigörs mänsklig kapacitet för problemlösning och strategiskt tänkande, något människor är extremt bra på.
…men det finns risker
Det är lätt att ha en övertro på vad AI kan lösa och det krävs en hel del förarbete för att AI-lösningar ska kunna användas på bästa sätt. AI-algoritmer baserar sina rekommendationer på existerande data. Om den är dålig eller “skev”, kan algoritmerna inte göra sitt jobb. Ännu värre, resultatet kan bli helt snett med rekommendationer som förstärker existerande fördomar. Än så länge går det inte att spåra var i algoritmen eventuella fel kan ha uppstått, det så kallade black box-problemet med AI, även om det sker mycket forskning inom området.
Det finns även andra etiska frågor att ta ställning till. Om fokus i verksamheten ligger på produktivitet kan det resultera i att arbetskraft ersätts med automatiserade AI-lösningar, något som kan leda till att viktig kompetens förloras. AI är även en hållbarhetsfråga eftersom det går åt stora mängder energi för att driva algoritmerna i datacentren, och datakraften beräknas öka dramatiskt i framtiden.
AI-lösningar utsätts även för cyberattacker. Digitaliseringen inom industrin innebär att tidigare separata OT-system nu kopplas upp mot företagens IT-system. OT-systemen ligger långt efter vad gäller cybersäkerhet och är därmed ett av huvudmålen för cyberbrottslingar.
Ställ frågor och börja i liten skala
Om du är nyfiken på AI, bygg upp kompetens internt och använd gärna externa experter parallellt. Börja med att ställa följande frågor:
Hur ser våra processer ut idag? Passar de för AI? Är AI verkligen lösningen?
Var kommer datan från? Har vi problem i datan som måste åtgärdas innan vi inför AI? Är det vi vill göra etiskt? Vad är det vi vill uppnå?
- Starta med ett klart avgränsat pilotprojekt, utvärdera noga mot tydliga mål och dra lärdom. Se till att datan som ska användas är ren, utan bias och säker. Se till att det finns tydliga riktlinjer för hur datan ska användas och att ni följer alla regler och riktlinjer.
- Integrera AI med mänsklig kompetens och vidareutbilda medarbetare kontinuerligt, snarare än att ersätta arbetskraft.
- Var transparent, tydlig och öppen och adressera eventuella frågor och problem tidigt i processen.
- Använd AI-lösningar där det går att följa beslutsgången, undvik black box-system.
- Introducera robusta cybersäkerhetsystem och övervaka AI-algoritmerna kontinuerligt.
Vi är bara i början av AI-utvecklingen och den går framåt i rasande fart. Som med allt nytt gäller det att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt, inte vara rädd för att prova, men också vara medveten om riskerna.
Av Stephan Garber
ansvarig för Norden och Baltikum på Protolabs