Annons

ARLA ny PLM-kund: Rivstart för Dassaults nye Skandinavienbas

PLM-utvecklaren Dassault Systemes har utsett Mårten Gustafsson till ny Skandinavienchef, inkluderande Sverige, Norge, Danmark och Island. Han har tidigare varit försäljningsdirektör för Norden, men ansvarar sedan årsskiftet för hela den skandinaviska verksamheten.
Klart är också att han fått en rivstart i sina nya roll med det nyligen ingångna PLM-avtalet med Arla. Mejerikoncernen satsar på Dassaults PLM-plattform, 3DEXPERIENCE. Omfattningen av avtalet avslöjas inte, men då DS-chefen, Bernard Charles nämnde det i samband med bolagets senaste rapport, kan man utgå från att det är en större investering vi talar om.

Mårten Gustafsson har varit anställd på Dassault sedan januari 2014. Innan dess arbetade han hos konkurrenten PTC i olika roller under elva år, bland annat som regional försäljningschef för Sverige och Finland.
För PLM&ERP News/VF är Gustafsson känd framför allt som mannen som bland annat ledde teamet bakom Dassaults stora PLM-avtal med telekomjätten Ericsson och det under fjolåret ingångna PLM-avtalet med lastbilstillverkaren SCANIA.

”Enda företaget på marknaden med ett helhetsgrepp, anser Gustafsson.”
I dagsläget omfattar Dassault Systemes i Skandinavien ca 200 medarbetare.

Vilka är de största utmaningarna i din nya position?

– Jag skulle hellre vilja tala om möjligheterna, säger den nye skandinavienchefen i en kommentar. Med denna roll flyttar vi kan vi ta verkställande beslutsfattanden närmare våra kunder och partners samt representera våra lokala krav och speciella dynamiker både regionalt och till huvudkontoret.

Vi har ett ekosystem som innebär att vi kan utgå från våra kunders behov från de flesta tänkbara perspektiv. Dassault representerar i detta PLM-områdets absolut bredaste organisation i allt från mjukvaruplattformen 3DEXPERIENCE i både kund- eller molbaserad version, vårt R&D-center och våra återförsäljare, för både 3DEXPERIENCE och SolidWorks samt integrationspartners för att nämna några.

Hur ser konkurrensläget ut?
– Ett intressant läge tycker jag. Vi ser en marknad där de olika aktörerna går i lite skilda riktningar med mer eller mindre uttalade specialiseringsambitioner, vilket uppmuntrar oss att göra våra lösningar än mer konkurrenskraftiga. Jag anser att det enda företaget idag som tar ett homogent helhetsgrepp är Dassault Systemes. Jag skulle egentligen vilja hävda att den viktigaste ”konkurrensen” mer handlar om att få med sig företag och organisationer i den digitala förändringsprocess som idag äger rum. Den fysiska världen blir alltmer digital och digitaliseringen för med sig förändrade processer för att man ska kunna både bibehålla och utveckla sin konkurrenskraft.

Affärerna, hur ser det ut där?

– Riktigt bra, säger Gustafsson. Vi har ett bra momentum med ett vasst team och vi växer kontinuerligt. Vi anställer folk och många vill också komma till oss.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title