Annons

CEVT gör det igen: SEA-M-plattformen vinnare i kampen om Googles självkörande taxifordon Waymo

PRODUKTUTVECKLING i DASSAULT SYSTEMES- och SIEMENS-MILJÖER. PLM&ERP News har kontinuerligt rapporterat om Volvoägaren Geelys svensk-kinesiska produktutvecklingsbolag för fordonsplattformar, CEVT. Sedan februari i år är det ca 1 700 medarbetare starka och på Lindholmen Sceince Park belägna bolaget i formell mening lyx-elbilsmärket Zeekrs europeiska utvecklingsavdelning.
Som produktutvecklare av fordonsplattformar har bolaget, som leds av rutinerade fordonsmannen Mats Fägerhag, haft en hel del framgångar. Inte minst då att man står bakom den s k CMA-plattformen, Compact Modular Architecture, som i sin tur är en slags grunddesign för Geelys mindre bilar i koncernen, som t ex Volvo XC40, Polestar 2 och Lynk & Co 01.
Men de senaste veckorna har blickarna riktats mot den likaledes CEVT-utvecklade SEA-M-plattformen. Denna plattform är nämligen grunden för Googles kommande självkörande taxikoncept, Waymo, och tilldrog sig stor uppmärksamhet under Los Angeles bilsalong, där den visades upp.
SEA-M-arkitekturen kommer från Geelys ursprungliga Sustainable Experience Architecture (SEA), och stöder en rad framtida mobilitetsprodukter, inklusive robotaxibilar, multifunktionsfordon, logistikfordon och är en HW & SW arkitektur (HardWare/SoftWare) som är kompatibel med nuvarande och framtida autonoma system från de största framträdande utvecklarna.
När det gäller PLM-verktyg jobbar CEVT med Siemens Teamcenter som cPDm-plattform (collaborative Product Definition management) och Dassaults CATIA V5 på CAD-sidan i designarbetet. Men här finns förstås en rad andra lösningar som t ex Siemens mjukvara för digital tillverkningshantering, Tecnomatix och simuleringslösningar som StarCCM+.

CEVT-chefen, Mats Fägerhag, konstaterar i en kommentar att Waymo-fordonet är ett mycket speciellt Zeekr-fordon:
Detta unika fordon är från början utvecklat med syftet att integrera autonoma körsystem. Vår motivation drivs av att alla är överens om att saker och ting måste förändras. För folket. För planeten vi lever på. Och ett sätt att göra det är att utveckla nästa generations mobilitetslösningar. Vi vet alla att vi måste ändra vårt sätt att röra oss. Så vi tog på oss uppgiften att utveckla världens mest intelligenta mobilitetsarkitektur: helt elektrisk, modulär, effektiv, uppkopplad och redo att säkert transportera människor och varor.

CEVT-chefen, Mats Fägerblad, under en POD-inspelning.

Nyckelroll i Geely-koncernen
Klart är att CEVT spelar en nyckelroll för ZEEKRs utveckling i Europa. De har som noterades inledningsvis tagit fram välkända CMA-plattform, vilket säger en hel del om poängen med CEVT. Bolaget är kort sagt ett innovationscentrum, fokuserat på att utveckla smarta plattformar där mycket av grundarbetet är gjort när man ska utveckla nya modeller. Volvo Cars och CMA-arkitekturen är ett bra exempel. Det är i princip bottenplattan till de nya bilar som tagits fram.
Man gör det genom ett upplägg som bygger på ett modulärt koncept baserat på en långt driven digitalisering, där PLM-systemet i allmänhet – CEVT använder Siemens PLMs Teamcenter – och produktkonfigurationen i synnerhet är bärande pelare i utvecklingsarbetet.
Till saken hör att få bitar är mer kritiskt för framgång inom fordonsutveckling än BOM-data (Bill of Materials), produktstrukturer och konfiguration. Att ha effektiva digitala verktyg för detta är A och O. Konfiguration och BOM-hantering är utan tvekan bilproduktionens smör och bröd. Biltillverkning handlar bokstavligen om att producera miljontals stycklistor (BOMar) varje år. Summan av kardemumman är att detta är nära kopplat till hur väl ett företag kommer att lyckas i affärer, kanske är det en av de mest avgörande faktorerna för att skapa lönsamhet.

Till vänster Mats Fägerhag, CEO CEVT och VP för ZEEKRs R&D och t h Stefan Sielaff, VP Geely Design. Bilden är tagen
Waymo eventet i LA 16 November.

SEA-M – ”ett mobilt vardagsrum”
Men nu gäller det alltså en av CEVTs senaste framgång, SEA-M. ZEEKRs VD, Andy An, konstaterade i samband med visningen av fordonet att avtäckningen av ZEEKRs SEA-M har visat varumärkets tekniska styrkor och potential.
– Bekräftelsen av partners för SEA-M har också speglat ZEEKRs förmåga att anpassa utvecklingen efter varje användares behov. Framöver kommer ZEEKR att fortsätta att arbeta med fantastiska globala partners för att stödja bättre och mer hållbar intelligent mobilitet för alla, sa Andy An.

För att passagerarna ska ha lätt att komma in och sätta sig är insteget lågt och de dörrarna är skjutbara.

Lösningen riktar in sig på globala autonoma körteknik- eller samåkningsföretag och ger designers möjligheten att skapa ett intelligent mobilt ”vardagsrum” på grund av funktioner som en expansiv interiör, öppna sätesval och placeringsalternativ, gömda B-stolpar, och robust elektrisk/elektronisk (E/E) ryggrad som stöder autonom körning och anslutna enheter. Av Geelys pressmeddelanden framgår också att SEA-M-plattformens E/E-ryggrad möjliggör multifunktionella skärmar, som tillåter användare att hålla kontakten eller underhållas på vägen.
Fordonet har idag en ratt, p g a lagkrav, men är utvecklat för att framåt vara rattlöst och har fem sittplatser. Initialt gäller för USA-modellerna av fordonet att alla säten är framåtriktade, men enligt uppgift, kommer man att, där det är tillåtet, kunna vända på framsätena så att man sitter mittemot varandra.

För att passagerarna ska ha lätt att komma in och sätta sig är insteget lågt och de dörrarna är skjutbara, vilket ger bekväm tillgänglighet. Enligt Fägerhag hänger den generösa ingångslösningen ihop med att man gömt B-stolpen i bakdörren.

Zeekr ska leverera bara delvis färdiga fordon till Waymo. Det senare bolaget ska sedan förse fordonen med autonoma hårdvara, inklusive LIDAR (Light Detection and Ranging), kameror, radar och processorer för att kartlägga sin omgivning. 

Waymo utrustar bilen med den autonoma tekniken
På batterisidan lär man kunna få plats med batterier på upp till 140 kWh, vilket ger en räckviddspotential på runt 80 mil.
Tanken kring samarbetet mellan Waymo och Zeekr är att det relativt nystartade kinesiska elbilsbolaget ska leverera bara delvis färdiga fordon till Waymo. Det senare bolaget ska sedan förse fordonen med autonoma hårdvara, inklusive LIDAR (Light Detection and Ranging), kameror, radar och processorer för att kartlägga sin omgivning. 
Waymo är det som tidigare var ”Google self driving car project”. Waymo är nu ett dotterbolag till Alphabet.
Allmänt gäller att arkitekturen tack vare ett platt golv och ett expansivt förhållande mellan axel och längd, tillåter designers att maximera interiörutrymmet med en kapseldesign, som är fallet med Waymos Zeekr robotaxi, som i och för sig förhandsvisades redan förra året.

En avgörande detalj i att skapa större interiöra utrymmen är det tekniska innovativa och energieffektiva klimatsystemet som är placerat i framdelen utanför kupén. Detta skapar mer plats för passagerarna.

Inom parentes kan slutligen apropå Geely och SEA-plattformen så signerade bolaget nyligen ett avtal med ElectroMobility Poland (EMP), en polsk regeringsstödd elfordonstillverkare, kring en licens för denna helt elektriska Sustainable Experience Architecture (SEA). Dessutom kommer Geely att arbeta med EMP för att utveckla den första raden av bilar som ska säljas under namnet Izera.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title