Annons

AUTOMOTIVE: Innovativ lösning med grafen ger effektivare brusreducering i lastbilar

LOVANDE LÖSNING från VOLVOKONCERNEN, CHALMERS och SHT. Lastfordon i allmänhet skapar buller, vilket allmänt är en av hälsofarorna som det gäller att få bukt med. Bullerreducering är bl a av detta skäl en viktig fråga inom fordonsindustrin. Men att uppnå lågfrekvent brusprestanda har hittills varit en utmaning. Detta har nu emellertid Volvokoncernen, Chalmers och SHT hittat en potentiell lösning för – med hjälp av grafen.
Polyuretanskum är ett av de främsta materialen inom ljudabsorption i fordon idag. Dessvärre är materialet inte bara idealiskt för att isolera oljud och buller. Det isolerar även värme. I juni 2022 startade därför Flavio Presezniak, projektledare och senior exteriör bullerexpert vid Volvokoncernen, ett projekt tillsammans med Chalmers och SHT.
Få studier i litteraturen visade då att användningen av grafen på skummaterial som polyuretan ökar den akustiska effektiviteten vid den lägre frekvensen. Resultaten från projektet däremot visar på betydande förbättringar jämfört med befintlig teknik, både vad gäller bullerprestandan som ökat med i snitt 30 procent, och materialens termiska och mekaniska egenskaper.
– När grafenflingor appliceras på polyuretanskum ökar lågfrekvent effektivitet genom den nya strukturen som skapas. Men även grafenens termiska egenskaper integreras, vilket förbättrar värmeöverföringen och värmebeständigheten. Det skapar en ny och innovativ lösning för bullerkontroll, förklarar Flavio Presezniak.

Framgångfaktorn ligger i att kombinera material
Den viktigaste framgångsfaktorn för projektet har varit att kombinera egenskaperna hos två olika material i kompositerna. 

– Vi måste behålla grafenets porösa struktur och även krossa den till den designade storleken. Ytegenskaper är viktiga för fördelningen av grafenflingor inuti PU-skummet. Vi provade många olika metoder för att modifiera ytan på flingorna, säger Flavio Presezniak (bilden t v)

Gällande bakgrunden och verktygen som använts i samband med vad som har gjorts hittills säger Presezniak till PLM&ERP News:
”Resultaten är baserade på ett Kundt’s tube material test och på biot-parametrarnas uppskattning och visar endast materialets prestanda. Dessa metoder hjälper till att förutsäga hur något material kommer att bete sig akustiskt, inklusive hur det kommer att absorbera, reflektera eller överföra ljud. Tester eller simuleringar av hela fordonet har ännu inte utförts.”


Framöver är planen att vidareutveckla och optimera tekniken ytterligare för att applicera i en produkt som ska testas i fordonsförhållanden.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title