Dagens annonserade avtal är också av strategiskt intresse, inte minst för PTC, som nu kan kassera in en förlängning av en redan existerande långvarig relation med KTM. Och som noteras i ingressen syftar satsningen på Codebeamer att centralisera och optimera KTMs ingenjörsprocesser inom både hårdvaru- och mjukvaruutveckling.
Siktet inställt på en enhetlig plattform för produkt- och mjukvaruutveckling
Införandet av Codebeamer är tänkt att ytterligare optimera internt samarbete genom att tillhandahålla en enhetlig plattform för produkt- och mjukvaruutveckling. Detta eliminerar behovet av internt datautbyte mellan olika system och kommer att avsevärt öka hastigheten och kvaliteten på genomförandet av projekt.
– KTM:s beslut att välja Codebeamer som ALM-plattform bekräftar värdet av vår strategi för att påskynda digital transformation i den dynamiska fordonsindustrin, summerar Christoph Bräuchle, senior VP och chef för PTCs ALM-segment. Han tillägger: ”Det ligger en särskild och speciell motivation för oss i att stödja KTM i utvecklingen av deras fascinerande och innovativa produkter med vår lösning.”
VW en betydande affär för PTC
När det gäller Volkswagens annonserade satsning i slutet av 2023 på Codebeamer så har lösningen i och för sig redan använts inom VW i ett par år, men bara i fickor tillsammans med de andra verktygen. Men med det beslut som togs förra året har de olika delarna av VW-familjen bestämt att de alla ska använda samma, gemensamma verktyg, och Codebeamer blir det gemensamma verktyget.
Satsningen representerar också en betydande affär för PTC, större än den den CAD- och PLM-verksamhet man har haft på drivlinesidan i hela VW-familjen. VW är nu en av PTCs största kunder med ett installerat fotavtryck över CAD Creo), PLM (Windchill), ALM (Codebeamer) och SLM (Service Lifecycle Management, t ex reservdelshantering).