Det är på flera sätt symptomatiskt att Daimler med utnämningen av Ola Källenius bryter en 130-årig tradition: för första gången någonsin kommer bolaget att ledas av en ”icke-tysk”. Den nya tiden kräver nya grepp. Även om USAs president, Donald Trump, jobbat hårt på att minska globaliseringens effekter på amerikanskt näringsliv kvarstår det faktum att man inte kan räkna med att detta generellt kommer att bryta globaliseringstrenden över tid. Utvecklingen har en tendens att gynna den som är innovativ, produktionseffektiv och har förmågan att utveckla nya teknologier, kommersialisera dessa inom ramen för kostnadseffektiva processer och samtidigt bygga internationella broar.
”Man måste vara lite av en renässansmänniska.” Den som ska möta dagens utvecklingsstorm, mer disruptiv och snabb än någonsin, måste stå på topp i alla avseenden: Kunskapsmässigt, erfarenhetsmässigt, intellektuellt, tekniskt, affärsmässigt, mentalt och inte minst fysiskt. Pressen är extremt hård på den som ska ta över ett bolag som Daimler Mercedes att ha överblick stark nog att kunna ta snabba beslut i komplexa affärsmässiga frågeställningar. Man bör kort sagt vara något av en renässansmänniska; kunna mycket om det mesta och ha förmågan att inspirera och organisera. Detta är de övergripande utmaningar som möter Ola Källenius när han tillträder under nästa år.
För svenskt vidkommande inom automotivesegmentet har vi några exempel på personer som lyckats väl i dessa hänseenden. I dagsläget tänker man på Volvo Cars-chefen, Håkan Samuelsson, som haft toppledarjobbet i tyska lastbilstillverkaren MAN, eller Leif Östling, som inte bara lett SCANIA till positionen som en av världens mest effektiva lastbilsproducenter, utan som – när Volkswagen köpte bolaget – lyckades skapa sig en framstående roll även där.
En rad tuffa utmaningar. Att det jobb som Ola Källenius nu tagit på sig för med sig gigantiska utmaningar behöver ingen tvivla på. Automotivebranschen förändras just nu i ett rasande tempo med elektrifieringen av alla sorts fordon och utvecklingen mot autonoma fordon och transportlösningar som de tuffaste bitarna. Detta kommer att stöpa om marknaden totalt och föra med sig en rad problemställningar, både teknik-, affärs- och produktionsmässigt.
Det här är förstås inga nyheter för Daimler, som under lång tid jobbat hårt på att förändra och anpassa företaget till det som komma skall. Man har bland annat aviserat en investering på 500 miljoner euro för 2018 och 2019 på elbilar och autonom teknik. Dessutom har totalt har 2,5 miljarder euro öronmärkts för forskning på området.
Även på affärssidan har intressanta rörelser noterats, inte minst då Volvoägaren Geelys inträde som största del-/aktieägare i bolaget, något som kan ha ett samband med att Daimler i somras som första internationella biltillverkare fick en licens för att testa sina självkörande fordon på allmänna vägar i Peking.
Även föryngringen av den exekutiva toppledningen kan ses som ett inslag i bolagets rörelseriktning på utvecklingsskalan.
Dramatiskt systembyte på PLM-sidan. Men också när det gäller teknologier och PLM-stöd har Daimler de senaste åren tagit nya positioner genom dramatiska förändringar. För bara några år sedan bytte bolaget ut Dassault Systemes CAD-lösningar CATIA mot Siemens PLMs motsvarande flaggskepp NX. En genom gripande förändring, dels för bolagets egna 6 500 medarbetare inom produktutvecklingen och dels för hela leverantörskedjan. Man hade redan sedan tidigare Siemens PLM-svit Teamcenter som produktdata backbone, men nu bytte man i ett slag ut produktdefinitionssystemets ankarlösning.
Poängen är att ett byte av det här slaget och omfattningen är synnerligen sällsynt, men Daimler visade med detta att man inte drar sig för dramatiska satsningar. Man lyckades också med att tids- och funktionsmässigt genomföra skiftet t o m snabbare en planerat och är sedan mitten av 2015 i full produktion i det nya systemet.
Mer än 20 år inom Daimler Mercedes. Så, vem är Ola Källenius, som nu inträder i den exklusiva samling av svenskar som lyckats nå toppositionen inom ett stort globalt automotiveföretag? Källenius kommer närmast från jobbet som utvecklingschef inom Mercedes bildivision. 2015 tog han plats i Daimlers styrelse.
Daimlers nuvarande ordförande Manfred Boschoff, konstaterar i ett uttalande att:
– Med Dieter Zetsches planerade tillträde som ordförande i styrelsen säkerställer vi kontinuiteten för Daimler AGs fortsatta framgång. Ola Källenius är en erkänd internationellt erfaren och framgångsrik exekutiv Daimler direktör, säger han.
Det ger lite vägledning, så låt oss titta på Källenius CV – så här ser den ut:
Först och främst har Källenius en masterexamen i “International Management” och “Finance and Accounting” vid Handels I Stockholm respektive schweiziska St. Gallen-universitetet. Karriären började med anställningen som trainee på Daimler-Benz AG I bolagets ”International Management Associate Program”, 1993.
Därefter ser det ut så här:
* 1995 Manager för Corporate Controlling, Mercedes-Benz U.S. International (Tuscaloosa, USA)
* 1998 Senior manager för Corporate Controlling, Mercedes-Benz U.S. International (Tuscaloosa, USA)
* 2000 blev han ”Senior Manager, Engine Emission Management and Electrical Engine Components”, för DaimlerChrysler AG (Stuttgart)
* 2001 Direktör för Project Alliance, Procurement Mercedes-Benz PKW, DaimlerChrysler AG (Stuttgart)
* 2003 blev Källenius “Executive Director, Operations” för McLaren Automotive Ltd. I Storbritannien (Woking)
* 2005 VD för Mercedes-Benz brittiska bolag, High Performance Engines Ltd., (Brixworth)
* 2009 fick han jobbet som VP och CEO för Mercedes-Benz i USA (U.S. International Inc., Tuscaloosa)
* 2010 blev han VP (Vice President) och operativ direktör i Mercedes-AMG GmbH, Affalterbach, 2010
* 2015 Källenius blir invald i styrelsen för Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales, Daimler AG, 2015
Spikrakt alltså OCH som sagt 2019 toppas Ola Källenius karriär med jobbet som ny CEO of Mercedes-Benz Cars in 2019.
Vilka förväntningar har då Ola Källenius på sig? Minst sagt höga. Bolagets nuvarande ordförande för styrelsen (egentligen bolagets s k ”Supervisory Board”), Manfred Bischoff, har under en längre tid, enligt uppgifter från Daimler, jobbat med inriktningen på att föryngra bolagets ledningsstruktur för att kunna, ”forma en rörligare framtid eftersom bilindustrin står inför tuffa övergångar när det gäller elektromobilitet, autonomi och nya affärsmodeller.” För att klara detta, hävdar insiders att Daimlers innovativa förmåga måste stärkas.
Det blir Ola Källenius uppgift att hantera detta och mycket annat.