Annons

Automotive: Tesla storsatsar med ny ”gigafabrik” i Berlin

Musk gjorde sitt tillkännagivande vid en prisutdelning i Tyskland på tisdag. Han noterade att företaget redan har en monteringsanläggning i Nederländerna, men planerna för Tyskland är i mycket större skala.
– Alla vet att tysk teknik är enastående och det är en del av anledningen till att vi lokaliserar vår europeiska ”gigafabrik” i Tyskland. Brexit gjorde det helt enkelt för riskabelt att sätta upp en ”gigafabrik” i Storbritannien, sade han till facktidningen AutoExpress utsände.

Northvolt en av flera aktörer
med elbilsrelaterade europeiska anläggningar
Den nya anläggningen kommer att ligga nära den nya Berlin-flygplatsen. Musk noterade i sammanhanget vidare att suget efter elbilar ökar stadigt och pekade på att branschanalyser pekar på att de största produktionsanläggningarna för elbilar kommer att ligga i Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien.
Detta gäller nu inte bara själva fordonstillverkningen, även batteritillverkningsanläggningar växer nu fram i snabb takt och i Europa finns i dagsläget planer på eller igångsatta projekt omfattande 16 storskaliga fabriker litiumjon-batterier fram till 2023; den svenska Northvoltsatsningen i Skellefteå inkluderad.

Teslas första s k ”gigafabrik” är uppförd utanför Reno, Nevada.
 FOTO: Becca Farsace / The Verge

För den brittiska regeringen och premiärminister Boris Johnson kommer Elon Musks tillkännagivande särskilt olägligt med tanke på det förestående valet, där han och kabinettet ställt sig bakom en brytning med EU till i stort sett vilket pris som helst. Till saken hör nämligen också att det varit ett industriopolitiskt mål att locka just en ”gigafabrik” för elbilsproduktion till Storbritanninen. Men en Brexit skulle föra med sig en fördyrande administrativ apparat runt tillverkningen och exporten till övriga Europa, med kontroller av tull och ursprungsmärkning av delar och annat, som hade gjort saken besvärlig för Tesla i synnerhet och bil-/elbilindustrin i allmänhet.
Dessvärre för Storbritannien kommer nu inte heller den tidigare planerade forsknings- och utvecklingsanläggningen att hamna i landet. Det blir även här en oplacering i Tyskland.

Handelskriget med Kina lockar fram Teslasatsning i Shanghai
Men Teslas ambitioner på tillverknings- och marknadssidan sträcker sig längre än till bara Tyskland och Europa. Bolaget har också gått vidare med en tvåmiljarderdollars-satsning på en fabrik i Shanghai, Kina.
Att man vill öka produktionen i Kina hänger förstås samman med att vi nu talar om världens största bilmarknad och elbilar kommer att bli en dominerande del av den försäljning som föväntas under de kommande åren, inte minst av miljöskäl. Klart i detta sammanhang är också att försäljningen har tagit stryk av tullar utlösta av handelskriget mellan USA och Kina. Shanghai-anläggningen kommer att producera Teslas Model 3 och Model Y.
Offensiva planer och satsningar alltså för Tesla. Detta är ju också ett sigill för grundaren Elon Musks personlighet. Hur det hela slutar återstår emellertid att se. Tesla har, enligt BBC, kämpat med förluster under många år, men har dock visat positiva resultat under de senaste två kvartalen 2018. Dock har man ännu inte producerat någon åligt vinstgivande verksamhet. Så sent som under fjolåret tog Tesla dessutom till tuffa neddragningar för att sänka utgifterna, med bla annat minskar av tusentals arbetstillfällen.

Vilka PLM-verktyg jobbar man med inom Tesla?

Ja, klart är att bolaget ända sedan sitt grundande 2003 i huvudsak jobbat med lösningar franska Dassault Systemes. Det är DS’ V6 och 3DEXPERIENCE-miljöer som gäller.
CATIA på CAD-sidan, för tillverkningshantering och styrning använder man DELMIA, och cPDM-system är ENOVIA.
En intressant detalj är att bolagets konstruktörer en gång började att designa i SolidWorks, det här var någon gång efter 2003, då bolaget grundades. Men vartefter modellerna man tog fram blev mer komplexa gick man över till CATIA för 3D-modellering och ”ICEM mold design” när det handlar om klass A-ytor.
I takt med tillväxten har man förändrat även när det gäller PDM-sidan där man bytte från SmarTeam till ENOVIA V6 som plattform för samverkan i produktutvecklingsarbetet.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title