Annons

Volkswagen öppnar elbilsplatt-formen MEB för andra tillverkare

Volkswagen-koncernen projekterar för närvarande den första vågen av cirka 15 miljoner helt eldrivna bilar baserade på MEB-plattformen. Dagens nyhet är att man öppnar e-mobilitetsplattformen, MEB, för andra tillverkare. Syftet är att uppnå en betydande minskning av kostnaden för e-mobilitet genom att maximera spridningen av MEB-plattformen och fortsatt möjliggöra stor tillgänglighet för individuell mobilitet i framtiden. Nu meddelar VW också att e.GO blir den första externa partnern för denna elbilsplattform.
- Volkswagen vill etablera MEB-plattformen som standard för e-mobilitet, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen.
Vilka är fördelarna? Diess pekar på att: • MEB möjliggör effektiv produktion för mindre serier, vilket ger betydande kostnadsfördelar • ID. Buggy-modellen, som har visats på bilsalongen i Genève, också belyser att MEB-plattformen kan användas också för mindre serier.

Bolaget e.GO Mobile AG med säte i Aachen, Tyskland, blir alltså den första externa partnern som nyttjar MEB-plattformen för att lansera andra elbilar, utöver Volkswagens eget modellutbud och ett gemensamt fordonsprojekt som planeras. Med ID. Buggy ville Volkswagen-koncernen på bilsalongen i Genève belysa hur mångsidig MEB-plattformen är.

100 miljoner fordon baseras redan på MEB
– Med MQB har vi redan visat att vi är proffs i branschen när det gäller plattformar. 100 miljoner av våra fordon baseras på den specifika plattformen. Med MEB-plattformen överför vi nu det framgångsrika konceptet till den elektriska eran och öppnar den för andra biltillverkare. MEB ska etableras som standard för e-mobilitet. Baserat på MEB kommer vi att göra individuell rörlighetCO2-netral, säker, bekväm och tillgänglig för så många människor som möjligt. MEB möjliggör kostnadseffektiv produktion av emotionella bilar i små serier som exempelvis ID. Buggy. Jag är glad att e.GO har blivit den första partnern att använda vår elbilsplattform som grund för ett gemensamt fordonsprojekt, säger Herbert Diess.


MEB-plattformen gör det möjligt för Volkswagen och andra som hoppar på lösningen, att trycka ner kostnaden för batteripack-enheten. ”För införandet av MEB-fordon är Volkswagen engagerat i värdet av sourcing, där leverantörer bidrar med sina idéer för bättre teknisk lösning,” säger VW-basen Diess.

”Gör oss snabbare, mer robusta och kostnadseffektiva.”
e.GO Mobile AG är en pionjär inom e-mobilitet och grundades 2015 av Günther Schuh. Företaget har utvecklat flera banbrytande projekt på RWTH Aachen Campus. e.GOs agila team arbetar på en mängd olika kostnadseffektiva och kundfokuserade elfordon för kortare sträckor.
Günther Schuh, VD för e.GO Mobile AG, säger:
– Vi är glada över att Volkswagen-koncernen erbjöd oss detta samarbete. Vi kan bidra med e.GOs agila produktutveckling och vår styrka när det gäller att bygga speciella fordon i mindre serier baserade på aluminiumkarosser. MEB-plattformen gör oss snabbare, mer robusta och kostnadseffektiva.

2019 ett viktigt år på elbilsfronten – VW satsar 44 miljarder euro.
För Volkswagen är 2019 ett viktigt år i elbilsoffensiven och koncernen ökar takten ännu mer under de kommande åren. I Genève har visats upp många elbilar och studier, som Audi e-tron GT, ŠKODA Vision iV, SEAT Urban Car och ID. Buggy, som kommer att släppas till allmänheten under de närmaste åren.

Volkswagen-koncernen investerar nästan 44 miljarder euro i elektrifiering, digitalisering, mobilitetstjänster och autonom körning fram till 2023, varav 30 miljarder euro är öronmärkta för e-mobilitet enbart. Före år 2025 förväntas elektriska fordon stå för cirka en fjärdedel av modellportföljen.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title