Annons

Simulering och analys möjliggörare för SCANIA-order på elektrifiering av tunga tanktransporter

OAS, 3DEXPERIENCE och POLARION: PLM-VERKTYG i SCANIAs DESIGN-ARSENAL. Ny avancerad batteriteknik och serietillverkning av tyngre lastbilar håller på att i grunden förändra transportindustrin. Klart i detta är också att de två svenskbaserade fordonstillverkarna av tyngre lastbilar, Volvo Group och Traton-ägda Scancia, har kommit en bra bit på väg på området.
Men resan framåt har sina utmaningar och att få till kommersiellt och tekniskt genomförbara ellösningar för riktigt tunga fordon är inte helt enkelt. Därför är det en intressant order på området tunga tanktransporter, som Scania annonserat under den gångna veckan: Bolaget har fått en beställning från Wibax Logistics på vad som kommer att bli den första elektriskt drivna 64-tonnaren i Finland. Men än mer lovande är att ordern har goda utsikter att få en omfattande förlängning:
- Elektrifiering av transporter ett viktigt steg mot en utsläppsfri framtid och vårt mål är att ställa om till en helt elektrisk fordonsflotta till år 2030, säger Olli Paasio, CEO för Wibax Logistics i en kommentar.
Detta ligger också väl i linje med Scanias mål att hälften av bolagets produktion år 2030 kommer att vara elbilar. Den nya batterimonteringsanläggningen i Södertälje, liksom nya mer avancerade battericeller utvecklade tillsammans med Northvolt, ökar möjligheterna till elektrifiering för flera olika transporttyper, som tunga tankbilar. Tilläggas kan att Scania generellt produkt-utvecklar i Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-miljö, men nyckelverktyget är det proprietärt utvecklade PDM-verktyget för skräddarsydda fordon, OAS (Object and Structure tool). Även Siemens’ ALM-verktyg (Application Lifecycle Management) Polarion finns i sub-PLM-arsenalen.
– Fordonet är bara en del av elektrifieringen, säger Michael Mannfors, produktchef för elektroniska lösningar på Scania Finland. Vi använder avancerade beräkningsverktyg som gör att vi kan simulera den lösning som passar bäst för kundens transportverksamhet. Laddningslösningar är en viktig del av elektrifieringen och Scania Finland är en heltäckande partner för kunden på vägen mot elektrifiering.

Att få till en genomförbar ellösning för ett fordon av denna magnitud är kort sagt komplext, säger Scanias säljare, Jussi-Pekka Huotila, i en kommentar och pekar även han på att digitala verktyg spelar en viktig roll i sammanhanget:
– Absolut, denna leverans möjliggjordes genom noggrann beräkning och ruttsimulering. Scanias designverktyg för specifikation av elfordon säkerställer att kunden kan förses med rätt fordonslösning som bäst passar kundens verksamhet.

Vill vara ledande inom hållbara affärer
Bakgrunden när det gäller elfordon i Finland är att det redan finns flera helt eldrivna leveransfordon för stadstrafik, men bara ett fåtal helt eldrivna kombinationer av tunga fordon. Den planerade leveransen av Scania 45R därför en viktig indikation på att tyngre transporter också snabbt håller på att elektrifieras.
Redan från början har Wibax flyttat fram gränserna inom logistikbranschen. Att vara en hållbar är ett av de kärnvärden som styr verksamheten.
– Vi har satt upp ett ambitiöst mål att ställa om till en helt elektrisk fordonsflotta till år 2030, säger Olli Paasio, vd för Wibax Logistics Oy. För Wibax är elektrifiering av transporter ett viktigt steg mot en utsläppsfri framtid. Att bara byta till en elektrisk flotta räcker inte för oss, vi vill också att den el som används av våra bilar ska produceras av oss. Utöver eldriven trafik övergår vi även till förnybar energi i våra terminaler redan i mitten av decenniet, tillägger Olli Paasio.

Samarbetet med Scania avgörande för satsningen
Wibax har redan testat tyngre transporter i Sverige med helelektriska lastbilar tillsammans med Scania. Pilotförsöket har gett Scania värdefull information för fordonsutveckling och Wibax Logistics har även kunnat utvärdera elektrifieringen av tyngre transporter.
– Samarbetet med Scania har varit avgörande för att göra det här köpet. Genom gemensam planering kunde vi hitta en lösning som passar oss och hjälper oss att utveckla vår verksamhet. Vi vill göra det möjligt för våra kunder att utveckla sin verksamhet till att bli ännu mer hållbar och miljövänlig, säger Olli Paasio. Att få till en genomförbar ellösning för ett fordon av denna magnitud är inte helt enkelt. Scanias säljare, Jussi-Pekka Huotila, påpekar även han i en kommentar att digitala verktyg spelade en viktig roll i sammanhanget:
– Absolut, denna leverans möjliggjordes genom noggrann beräkning och ruttsimulering. Scanias designverktyg för specifikation av elfordon säkerställer att kunden kan förses med rätt fordonslösning som bäst passar kundens verksamhet, säger Huotila.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title