Att få till en genomförbar ellösning för ett fordon av denna magnitud är kort sagt komplext, säger Scanias säljare, Jussi-Pekka Huotila, i en kommentar och pekar även han på att digitala verktyg spelar en viktig roll i sammanhanget:
– Absolut, denna leverans möjliggjordes genom noggrann beräkning och ruttsimulering. Scanias designverktyg för specifikation av elfordon säkerställer att kunden kan förses med rätt fordonslösning som bäst passar kundens verksamhet.
Vill vara ledande inom hållbara affärer
Bakgrunden när det gäller elfordon i Finland är att det redan finns flera helt eldrivna leveransfordon för stadstrafik, men bara ett fåtal helt eldrivna kombinationer av tunga fordon. Den planerade leveransen av Scania 45R därför en viktig indikation på att tyngre transporter också snabbt håller på att elektrifieras.
Redan från början har Wibax flyttat fram gränserna inom logistikbranschen. Att vara en hållbar är ett av de kärnvärden som styr verksamheten.
– Vi har satt upp ett ambitiöst mål att ställa om till en helt elektrisk fordonsflotta till år 2030, säger Olli Paasio, vd för Wibax Logistics Oy. För Wibax är elektrifiering av transporter ett viktigt steg mot en utsläppsfri framtid. Att bara byta till en elektrisk flotta räcker inte för oss, vi vill också att den el som används av våra bilar ska produceras av oss. Utöver eldriven trafik övergår vi även till förnybar energi i våra terminaler redan i mitten av decenniet, tillägger Olli Paasio.
Samarbetet med Scania avgörande för satsningen
Wibax har redan testat tyngre transporter i Sverige med helelektriska lastbilar tillsammans med Scania. Pilotförsöket har gett Scania värdefull information för fordonsutveckling och Wibax Logistics har även kunnat utvärdera elektrifieringen av tyngre transporter.
– Samarbetet med Scania har varit avgörande för att göra det här köpet. Genom gemensam planering kunde vi hitta en lösning som passar oss och hjälper oss att utveckla vår verksamhet. Vi vill göra det möjligt för våra kunder att utveckla sin verksamhet till att bli ännu mer hållbar och miljövänlig, säger Olli Paasio. Att få till en genomförbar ellösning för ett fordon av denna magnitud är inte helt enkelt. Scanias säljare, Jussi-Pekka Huotila, påpekar även han i en kommentar att digitala verktyg spelade en viktig roll i sammanhanget:
– Absolut, denna leverans möjliggjordes genom noggrann beräkning och ruttsimulering. Scanias designverktyg för specifikation av elfordon säkerställer att kunden kan förses med rätt fordonslösning som bäst passar kundens verksamhet, säger Huotila.