– Tribia är en tydlig signal på vårt fortsatta fokus på den nordiska marknaden. Vi har varit i branschen i snart 20 år och är väl insatta i de utmaningar byggbranschen står inför. Tack vare våra senaste förvärv har vi nått ut till fler kunder och därmed förstärkt vår position på marknaden ytterligare. Med tillgång till fler lösningar, marknader, en bredare produktportfölj och massor av kunskap har Tribia skaffat sig stora konkurrensfördelar. Det kommer att gynna våra kunder, dessutom känns det bra att kunna samla alla medarbetare under ett gemensamt varumärke”, säger Steinar Svinøe, VD för Tribia.
Stärkt position i byggbranschen
I en pressrelease skriver bolaget att namnbytet är ett led i en process som inleddes för ett par år sedan, men som tog ordentlig fart under 2017 i samband med att Symetri Collaboration köpte svenska Apricon. Under 2019 har företaget förstärkt sin position i byggbranschen ytterligare tack vare BIMEYE – en molnbaserad lösning för effektiv hantering av BIM-data, byggnadsdata och byggnadsmodeller. Det nya varumärket kommer att återspegla visionen om att skapa lyckade projekt, samtidigt som det visar att Tribia är ett sammansvetsat företag som banar väg för framtidens byggprojekt
Svinø konstaterar att han inte räknar med att namnbytet får några större konsekvenser för kunderna:
– Kunder, samarbetspartners och användare kommer inte att påverkas av namnbytet. Vi kommer att ha samma organisationsnummer, bankkonto och adress som tidigare och vid kontakt med oss kommer man att stöta på samma säljare, rådgivare och supportpersonal som tidigare.
Bolaget lanserar f ö i konsekvens med namnbytet en ny webbsida för Tribia och en helt ny visuell identitet för hela företaget.