Under motorhuven i detta prototypfordon finns det ordentligt med kraft – föraren Romain Dumas har hela 680 hästkrafter till sitt förfogande. Och målsättningen är som sagt att sätta ett nytt hastighetsrekord för elbilar i denna den 96:e upplagan av det legendariska Pikes Peak International Hill Climb Race.
Extrema luftförhållanden. Aerodynamiken i I.D. R Pikes Peak-bilen är utvecklad för extrema förhållanden. Banan man ska ta sig upp för är exakt 19,99 kilometer lång och är en slinga man ska ta sig runt i 156 varv. Den klättrar från 2862 meter över havet vid startlinjen till 4 302 meter vid mållinjen.
En särskild effekt av den höga höjden är att cirka 35 procent lägre lufttäthet, vilket skapar skilda aerodynamiska förhållanden jämfört med en låglandsbana.
Förutom realtidsdata och momentana resultat används ANSYS-lösningarna för att simulera körförhållanden som inte kan återskapas i en traditionell vindtunnel. Med hjälp av dessa beräknade Volkswageningenjörerna den perfekta balansen mellan kylflöde och aerodynamisk förlust och tog fram den bästa batterikylningsstrategin för optimal prestanda hos fordonet.
– Perfekt energihantering är en kritisk faktor för att slå rekordet i elbilkategori på Pikes Peak, säger François-Xavier Demaison, teknisk direktör hos Volkswagen Motorsport och I.D. R Pikes Peak-fordonets projektledare. Den första provkörningen av Pikes Peak var framgångsrik och bekräftade noggrannheten i simuleringarna.
Utforskning av nya ”gränsområden”. ANSYS VP och general manager, Shane Emswiler, säger i en kommentar:
– Vi driver generellt med våra multifysiklösningar och vår ”Pervasive Engineering Simulation-svit” på framstegen inom elektrifiering och nästa generations fordon. Pikes Peak-projektet visar vikten av dessa eftersom användarna i många hänseenden har att ta itu med okända effekter när man utforskar nya gränser i elektrisk framdrivning.