Annons

CAE/AUTOMOTIVE: Siemens NVH-verktyg i inbrytning på Dassault-dominerade Emotors vid skapandet av nya eDrivesystem

”UTVÄRDERINGEN visade att SIEMENS NVH-SERIE VAR BÄST,” säger CTO, Cédric Plasse. Den globala klimatutvecklingen har satt igång en kedja av intressanta reaktioner inom automotive med eldrivna fordon som den kanske tydligaste manifestationen av ett förändringsarbete som nått globala proportioner. Nya teknologier utvecklas explosivt. Dessa går mot allt mer energieffektiva lösningar som kan bidra till radikala utsläppsminskningar eller till och med netto-nollnivåer. Utvecklingen har också öppnat fönstret för en rad nya specialföretag med innovativ, el-baserad ny teknik på agendan. Ofta bygger de på samgående mellan flera spelare inom automotive och en av de start-ups som snabbt vuxit till sig på området elektriska drivsystem är franska Emotors.
Bolaget är ett joint venture mellan Stellantis Group och Nidec Leroy-Somer och grundades 2018 i Frankrike. Stellantis är det företag som bildades när Fiat Chrysler och Peugeot gick ihop. Det är alltså inga småspelare vi talar om. Bolagsgruppen designar, tillverkar och säljer 14 tunga varumärken i fordonsbranschen, bl a Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel och Peugeot.
I perspektiv av denna storlek och vass produktutveckling inom el-teknologin har Emotors vuxit snabbt och har i dagsläget drygt 700 anställda. I produktsortimentet finns lösningar för mildhybrid (MHEV), plug-in hybrid (PHEV) och batteri-elfordon (BEV).
Allmänt spelar PLM-verktygen en nyckelroll, men i lite olika perspektiv. I Fiat Chrysler-miljön, där Stellantis ingår, är det lösningar från Siemens Digital Industries Software som gäller på produktutvecklings-området, som Teamcenter som cPDm-backbone, NX CAD på designsidan och Simcenter-plattformen på simulerings- och analyssidan. Detta emedan Emotors, inte minst influerade från franska Peugeot-sidan, har Dassault Systemes CATIA och 3DEXPERIENCE-plattformen som primära designstöd. Men veckans stora nyhet är nu att man detta till trots på Emotors annonserat att Siemens Simcenter-verktyg valts för utvecklingsarbetet på NVH-området, Noise Vibration Harshness-akustisk, vilket är fokus i dagens artikel.
- Våra NVH-testingenjörer jämförde alla verktyg på marknaden, och det visade sig ganska snabbt att Siemens-verktygen var de bästa, summerar Emotors CTO, Cédric Plasse.
Dessa NVH-lösningar inkluderar:
• Simcenter Testlab-mjukvara för testbaserad teknik, som kombinerar höghastighetsdatainsamling med integrerade test-, analys- och modelleringsverktyg
• Simcenter SCADAS-hårdvara som ger en brett utbud av testdatainsamlings-lösningar för multifysikmätning för akustik-, vibrations- och hållbarhetsteknik.
• Emotors använder sig också av en omfattande uppsättning innovativa ljud- och vibrationsexcitations-system, utformade för att mäta körpunkter och strukturella och vibroakustiska frekvenssvarsfunktioner.
Satsningen på Siemens Simcenter och NVH-verktygen är av större betydelse än man skulle kunna tro. Varför?

En av Emotors många utmaningar är att möta stränga och föränderliga kundspecifikationer – särskilt när man skräddarsyr en helt ny serie ljud för elbilar, elektriska drivlinor och el-drivsystem. Dessa inkluderar skräddarsydda inre och yttre ljudlandskap, förbättrade ”tysta” körupplevelser och varningssystem för fotgängare (PWS) eller akustiska fordonsvarningssystem (AVAS).

Stellantis är det företag som bildades när Fiat Chrysler och Peugeot gick ihop. Det är alltså inga småspelare vi talar om. Bolagsgruppen designar, tillverkar och säljer 14 tunga varumärken i fordonsbranschen. Till flera av märkena i Stellantis-gruppen har Emotors utvecklat ellösningar: Peugeot, Opel, DS Automobile och Jeep (bilden ovan).

Standardprodukter anpassade till olika OEMs
Det var tidigare i veckan som Emotors och Siemens meddelade att Siemens Simcenter-lösningar spelat en viktig roll i utvecklingen av Emotors en serie nästa generations e-drivsystem från 25 kW till 250 kW på bara fem år. Allmänt har Emotors utvecklat standardprodukter som snabbt kan anpassas till olika OEM-krav, ökad kvalitet och accelererade marknadscykler.
I detta är PLM i allmänhet och i detta fall sub-PLM-verktyg som Siemens NVH-lösningar viktiga, säger Emotors CTO.
– När jag pratar med mitt NVH-team säger de att Siemens support är mycket professionell och det finns bra kommunikation. Vi försöker nu använda Siemens NVH- och relaterade testverktyg på alla domäner. Det här är bra eftersom vi kan dra nytta av att fler människor på båda sidor – simulerings- och testsidorna – pratar med varandra. Detta är en bra drivkraft för att förbättra kommunikationen. Vi kommer att dra nytta av framgången mellan Siemens och Emotors när vi introducerar fler motorer på marknaden i framtiden, avslutar Cédric Plasse, CTO, Emotors.

Emotors har utvärdeat och sedan plockat in Siemens Simcenter-lösningar för NVH-testning av nästa generations e-drivsystem för fordon. BILD Emotors

Valde Siemens verktyg efter noggrann utvärdering
Med huvudkontor i Carrières-sous-Poissy, Frankrike, har Emotors alltså skapat en serie av nästa generations elektriska drivenheter (e-drives) för Stellantis-märken som Peugeot, Opel, DS Automobile och Jeep.
– En viktig del av vår kunskap handlar inte bara om bra utveckling – att kunna designa och prototyper för nästa generations e-drift för våra elbilskunder – utan också om att tillverka dem i stora serier. Det är här plattformsutveckling, en mycket välkänd strategi inom fordonsindustrin, hjälper oss att vara konkurrenskraftiga, säger Emotors CTO, Cédric Plasse. CTO, Emotors och tillägger:
– Vi designar många saker digitalt men kan inte göra allt med bara våra digitala modeller. För att vara snabba på marknaden och exakta måste vi kalibrera våra modeller med testmätdata. Våra NVH-testingenjörer jämförde alla verktyg på marknaden, och det visade sig ganska snabbt att Siemens-verktygen var de bästa.

Bonaventure Ndong Gumedzoe, NVH Testing Manager, på Emotors, förklarar att Emotors för att möta sina kunders NVH-krav utför klassisk experimentell modalanalys i Simcenter Testlab.
– Precis, vi extraherar modala parametrar, som frekvens, modal form och dämpning. Och ger denna information till simuleringsteamet för att med säkerhet kunna förutsäga NVH-beteendet hos våra Emotors-produkter. Simcenters testlösning tar oss enkelt igenom huvuduppgifterna, steg-för-steg, från kanalinställningen till slutlig mätanalys, säger han.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title