Allmänt är Simcenter-miljön väl integrerad och präglad av Siemens normalt höga nivå av öppenhet, där man kan utföra i princip det mesta av CAE-för- och efterbearbetning utifrån CAD-geometri från vilken källa som helst.
Här finns också en rad verktyg för geometrimanipulation stött av intuitiva gränssnitt.
Värdena med denna typ av bred plattform är generellt flera: Simuleringsmjukvaran hjälper till att förutsäga systems beteenden, är synnerligen användbar för att utvärdera en ny design, diagnostisera problem eller testa ett system under förhållanden som är svåra att reproducera rent fysiskt, till exempel en satellit i yttre rymden eller de enorma mängder mil av testkörningar som krävs vid utveckling av ADAS-funktionaliteter (Advanced Driver Assistance Systems) på automotivesidan.
”Att hantera komplexa tekniska utmaningar som att utveckla produkter som är kraftfullare, men ändå grönare; lättare men ändå starkare, kräver kort sagt precis det vi erbjuder med Simcenter – en helt integrerad CAE-lösning”, säger Jean-Claude Ercolanelli, som också kan notera att den senaste versionen av Simcenter erbjuder en mängd kraftfulla förbättringar för att hjälpa ingenjörer att möta dessa utmaningar effektivt och betydligt snabbare än någonsin tidigare. Detta oavsett om det handlar om att snabba upp simuleringar av additiv tillverkning med en faktor på 200 %, få däckkontaktsimuleringar lösta 45 % snabbare, eller att automatisera skapandet av frikroppsdiagram och beräkningar av säkerhetsmarginaler (MoS) vid integrerad aerostruktur-analys för att accelerera framtagning av certifieringsscheman med 20 %.
”Men vårt utvecklingsarbete fortsätter i oförminskad takt. Jag tror på värdet som simulerings- och analysverktyg tillför världen, oavsett om det är mjukvara, hårdvara eller tjänster.”
Från vässade verktyg för aerostruktur-analys till
supersnabb simulering vid additiv tillverkning
Vi ska titta lite närmare på det som nu lanseras i den nya uppdaterade versionen av Simcenter-plattformen. Här är de viktigaste förbättringarna och något om fördelarna som kommer med dessa.
Integrerad Aerostruktur-analys: Simcenter automatiserar skapandet av frikroppsdiagram och beräkningar av säkerhetsmarginaler (MoS), vilket accelererar certifieringsscheman med 20 procent. Ingenjörer kan nu utvärdera lastvägar över flygplansmodeller och utföra heltäckande MoS-analys utan behov av dyra interna verktyg.
Simulering av axiell flödesmotor: Simcenter möjliggör snabbare design och simulering av kompakta motorer med hög effektdensitet. Ingenjörer kan snabbt skapa lättviktsdesigner med hjälp av Siemens Simcenter E-Machine Design-mjukvara och sedan övergå sömlöst till 3D-simuleringar i Siemens Simcenter 3D-programvara för omfattande elektromagnetiska, termiska och mekaniska prestandabedömningar.
Optimering av växeldesign: Simcenter introducerar lättviktsparameterisering av kugghjul och ett optimeringsramverk för att förbättra växellådans buller, vibrationer och hårdhetsprestanda (NVH). Dessa verktyg hjälper till att minska designändringar i sena stadier och effektivisera utvecklingscykeln.
Utökad Smart Virtual Sensing: Simcenter utökar funktionerna till att inkludera stela kroppsrörelse-sensorer och skadebedömnings-verktyg, vilket ger insikter om maskinernas hållbarhet och återstående livslängd även i utmanande testmiljöer.
Simuleringseffektivitet och samarbete: Snabbar upp simuleringar av additiv tillverkning med en faktor 200 procent med förbättringar av voxel mesh och förbättrar samarbetet med centraliserade modelldata och strömlinjeformade överföringar av last och gränsvillkor.