Annons

Därför satsar DS/SOLIDWORKS miljoner på 3D-printbolaget Rize

Det finns ett unikt inslag i den franska PLM-utvecklarens, Dassault Systemes, deltagande i en 15 miljonerdollar-satsning på 3D-printutvecklaren Rize: Det är första gången någonsin man investerar i ett hårdvaruföretag. Investeringen lanserades inför en bred publik i samband med SOLIDWORKS World härom veckan i Dallas, Texas.
Det är antagligen ingen raketvetenskaplig prestation att lista ut att investeringen har ett samband med att Rizes tämligen nye CEO, Andy Kalambi, tidigare var chef för DS-dotterbolag för PLM/PDM-systemet ENOVIA. Relationerna mellan företagen underlättas säkert också av att Rizes produktansvarige VP är SOLIDWORKS’ förre R&D-chef Kishore Boyalakuntla. Båda två har vid flera tillfällen tidigare intervjuats av PLM&ERP News/VerkstadsForum i sina tidigare roller.
Detta sagt om de personella bakgrundskopplingarna ska konstateras att Rize är en Boston-baserad startup, som erbjuder ett kraftfullt 3D-printalternativ. En poäng är att utrustningen kan kan producera delar som kräver liten, eller ingen efterbehandling alls. Tekniken beskrivs som isotropisk; vilket är en term för fallet när de fysikaliska egenskaperna förhåller sig lika i alla riktningar. En implikation är att isotropiskt material har kemiska bindningar som är identiska i alla riktningar. Man kan också printa i fullfärg och Rize säger sig nu jobba med att utveckla lösningar för printning i flexibel segmentering och av elektriskt konduktiva spår.
Men finns en teknisk kapacitet som Rize är ensamma om just nu och som kan leda väldigt långt för exempelvis SOLIDWORKS-användarna…

Detta ess i Rizes rockärm är något som troligen ingen annan tillverkare av 3D-skrivare har: en teknik som tillåter inbäddning av ”anpassade mönster” i själva parten som printas. Genom att använda sin inkjet-funktion kan en Rize-enhet, XRIZE, integrera till exempel ett serienummer eller en QR-kod i en part eller komponent. En särskild poäng är att dessa serienummer eller QR-koder inte bara s a s ”målas” på ytan, utan bäddas in djupt i själva parten. Dessa kan därmed inte slitas ner eller tas bort. Det blir en slags ”auto-tagging-funktion”. Leder man denna möjlighet vidare blir detta med spårbarhet intressant.

Ett ess i rockärmen. En särskild poäng inom ramen för Rizes teknologi är att t ex serienummer eller QR-koder inte bara s a s ”målas” på ytan, utan kan bäddas in djupare i själva parten, vilket gör att de inte slits ner och bidrar till att skapa spårbarhet för varje individuell part.

Planen är att utveckla mycket sofistikerad spårbarhetsteknik. Rize har utvecklat programvara för att utnyttja denna förmåga att specifikt generera serier eller koder för att plantera på delar som de tillverkas i följd av maskinen. Denna ”auto tagging-funktion” är potentiellt synnerligen kraftfull. ”Men har företagen insett hur man kan utnyttja detta optimalt?”, undrar man i en intressant analys på sajten Fabballoo.com.
Så här resonerar man: Ponera att Dassault SOLIDWORKS, som inte minst genom försöken att få sin community att anamma DS’ molnplattform via nya 3DEXPERIENCE.Works, har målsättningar som går ut på att skapa spårbarhet över varje individuell produkts livcykel.
Med den här ”hemliga” Rize-kapabiliteten kan man i ett slag s a s förlänga den digitala livscykeln från att i normalfallen omfatta mjukvarudomänerna till den fysiskt printade verkligheten.
Under en presskonferens i Dallas sa SOLIDWORKS-chefen Gian Paolo Bassi att man förvisso kan få möjligen kontrollera antalet fysiska utskrifter som var tillåtna på en design genom blockchain-teknik, som sannolikt då skulle göras genom Dassaults 3DEXPERIENCE-app, ENOVIA. Fabballoo menar hur som helst att ”SOLIDWORKS och Rize kan ha hemliga planer på att utveckla mycket sofistikerad metodik för att integrera digitala möjligheter direkt in i den fysiska världen.”

Har arbetat tätt ihop med Dassault i 15 månader. Till saken hör att Rize och Dassault redan innan den senast s k serie B-investeringsrundan samarbetat med Dassault under ett drygt år. Andy Kalambi, CEO och koncernchef i Rize, konstaterade i en kommentar att denna finansiering från en djupt respekterad grupp av olika globala investerare, ”bekräftar vårt sätt att skapa hållbar och inkluderande innovation genom att göra industriell 3D-utskrift säker, enkel och prisvärd.”
De 15 miljoner dollar man tog in från fyra investerare i denna andra investeringsrunda kom, vid sidan av Dassault, från Innospark Ventures, Sparta Group LLC och Converge.
– Med stöd av våra investerare kommer vi att utvidga användningen av industriell 3D-utskrift över alla funktioner: design, teknik, tillverkning, leveranskedja och service, sa Kalambi på presskonferensen.

SOLIDWORKS-chefen, Gian Paolo Bassi, lyssnar intresserat på när Rize-basen, Andy Kalambi, lägger ut texten om fördelarna med bolagets lösning.

Add-in till SOLIDWORKS-plattformen. Det var i februari förra året som Dassault meddelade att man tagit fram en add-in till Rize 3D Print för SOLIDWORKS-mjukvaran. Man har också under det år som gått efter detta etablerat ett distributionspartnerskap med Instadesign Group, vilket är en certifierad återförsäljare av SOLIDWORKS-plattformen.
Kalambi, som kom till RIZE som VD och koncernchef i november 2017, har i sammanhanget sagt att ett av hans mål är, ”att se till att den här produkten, Rize One, kommer i händerna på användare och kunder som kan se dess värde. ”
Under Kalambis tid vid rodret har Rize också släppt en ny produkt, XRIZE 3D-skrivaren, som ger fullfärgsförmåga till APD-tekniken.
APD är en patenterad teknik, baserad på ämnet Adenosindifosfat, som kombinerar FFF-teknik med ”jetting”. Denna unika kombination av teknik ger RIZE 3D-skrivare möjligheten att skapa detaljerade, färgglada objekt med stor Z-axelstyrka och minimal efterbehandling. En av de senaste funktionerna för APD är Digitally Augmented Parts (DAP), som alltså gör det möjligt för användare att lägga till spårningsdata i form av QR-koder och andra markörer till sina 3D-printade objekt.
Den sammantagna effekten med tekniken beskrivs av Venkat Srinivasan, CEO hos Innospark Ventures, ”är RIZEs unika värdeproposition för att skala upp möjligheterna till 3D-utskrift över hela företaget genom att göra det enkelt och säkert och utvidga det till att bli en intelligent plattform för leverans intelligenta delar.”
Vart det hela leder återstår att se. Rize är inte det första företaget inom 3D-printing som SOLIDWORKS utvecklat partnerskap med, Stratasys och MARKFORGED t ex.
Tilläggas kan att A-investeringsrundan var en investerare: Longworth Venture Partners.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title