Detta ess i Rizes rockärm är något som troligen ingen annan tillverkare av 3D-skrivare har: en teknik som tillåter inbäddning av ”anpassade mönster” i själva parten som printas. Genom att använda sin inkjet-funktion kan en Rize-enhet, XRIZE, integrera till exempel ett serienummer eller en QR-kod i en part eller komponent. En särskild poäng är att dessa serienummer eller QR-koder inte bara s a s ”målas” på ytan, utan bäddas in djupt i själva parten. Dessa kan därmed inte slitas ner eller tas bort. Det blir en slags ”auto-tagging-funktion”. Leder man denna möjlighet vidare blir detta med spårbarhet intressant.
Planen är att utveckla mycket sofistikerad spårbarhetsteknik. Rize har utvecklat programvara för att utnyttja denna förmåga att specifikt generera serier eller koder för att plantera på delar som de tillverkas i följd av maskinen. Denna ”auto tagging-funktion” är potentiellt synnerligen kraftfull. ”Men har företagen insett hur man kan utnyttja detta optimalt?”, undrar man i en intressant analys på sajten Fabballoo.com.
Så här resonerar man: Ponera att Dassault SOLIDWORKS, som inte minst genom försöken att få sin community att anamma DS’ molnplattform via nya 3DEXPERIENCE.Works, har målsättningar som går ut på att skapa spårbarhet över varje individuell produkts livcykel.
Med den här ”hemliga” Rize-kapabiliteten kan man i ett slag s a s förlänga den digitala livscykeln från att i normalfallen omfatta mjukvarudomänerna till den fysiskt printade verkligheten.
Under en presskonferens i Dallas sa SOLIDWORKS-chefen Gian Paolo Bassi att man förvisso kan få möjligen kontrollera antalet fysiska utskrifter som var tillåtna på en design genom blockchain-teknik, som sannolikt då skulle göras genom Dassaults 3DEXPERIENCE-app, ENOVIA. Fabballoo menar hur som helst att ”SOLIDWORKS och Rize kan ha hemliga planer på att utveckla mycket sofistikerad metodik för att integrera digitala möjligheter direkt in i den fysiska världen.”
Har arbetat tätt ihop med Dassault i 15 månader. Till saken hör att Rize och Dassault redan innan den senast s k serie B-investeringsrundan samarbetat med Dassault under ett drygt år. Andy Kalambi, CEO och koncernchef i Rize, konstaterade i en kommentar att denna finansiering från en djupt respekterad grupp av olika globala investerare, ”bekräftar vårt sätt att skapa hållbar och inkluderande innovation genom att göra industriell 3D-utskrift säker, enkel och prisvärd.”
De 15 miljoner dollar man tog in från fyra investerare i denna andra investeringsrunda kom, vid sidan av Dassault, från Innospark Ventures, Sparta Group LLC och Converge.
– Med stöd av våra investerare kommer vi att utvidga användningen av industriell 3D-utskrift över alla funktioner: design, teknik, tillverkning, leveranskedja och service, sa Kalambi på presskonferensen.
Add-in till SOLIDWORKS-plattformen. Det var i februari förra året som Dassault meddelade att man tagit fram en add-in till Rize 3D Print för SOLIDWORKS-mjukvaran. Man har också under det år som gått efter detta etablerat ett distributionspartnerskap med Instadesign Group, vilket är en certifierad återförsäljare av SOLIDWORKS-plattformen.
Kalambi, som kom till RIZE som VD och koncernchef i november 2017, har i sammanhanget sagt att ett av hans mål är, ”att se till att den här produkten, Rize One, kommer i händerna på användare och kunder som kan se dess värde. ”
Under Kalambis tid vid rodret har Rize också släppt en ny produkt, XRIZE 3D-skrivaren, som ger fullfärgsförmåga till APD-tekniken.
APD är en patenterad teknik, baserad på ämnet Adenosindifosfat, som kombinerar FFF-teknik med ”jetting”. Denna unika kombination av teknik ger RIZE 3D-skrivare möjligheten att skapa detaljerade, färgglada objekt med stor Z-axelstyrka och minimal efterbehandling. En av de senaste funktionerna för APD är Digitally Augmented Parts (DAP), som alltså gör det möjligt för användare att lägga till spårningsdata i form av QR-koder och andra markörer till sina 3D-printade objekt.
Den sammantagna effekten med tekniken beskrivs av Venkat Srinivasan, CEO hos Innospark Ventures, ”är RIZEs unika värdeproposition för att skala upp möjligheterna till 3D-utskrift över hela företaget genom att göra det enkelt och säkert och utvidga det till att bli en intelligent plattform för leverans intelligenta delar.”
Vart det hela leder återstår att se. Rize är inte det första företaget inom 3D-printing som SOLIDWORKS utvecklat partnerskap med, Stratasys och MARKFORGED t ex.
Tilläggas kan att A-investeringsrundan var en investerare: Longworth Venture Partners.