– Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda inspirerande och kreativa lösningar inom design och visualisering som våra kunder kan ta vidare till sina konsumenter, säger Anil Agarwal, VP på Capgemini i Sverige och VD för Capgemini norska rörelse.
I sitt pressmaterial konstaterar Dassault att konsumtionsvarumarknaden och detaljhandeln ständigt söker nya möjligheter att engagera konsumenter i en bransch som genomgår stora förändringar på grund av den digitala transformationen. Sömlösa och personliga upplevelser bygger på avancerad teknologi för att möta konsumenters personliga stil, preferenser och konsumtionsmönster kan vara det som skiljer ett varumärke till ett annat och det som gör att valet faller på dem.
Nu hävdar att man genom partnerskapet mellan Capgemini och Dassault gör det möjligt för leverantörer inom möbler, elektronik, hus och hem och liknande att erbjuda sina kunder ett unikt sätt att planera och realisera sina hem och inredningsprojekt.
Virtuell modell av hemmet. Dassaults lösning i sammanhanget, Homebyme, bygger på användningen av en app på 3DEXPERIENCE-plattformen; 3DVIA. Med denna kan man skapa en virtuell modell av ett hem eller en miljö.
Capgeminis roll i partnerskapet beskrivs med att, ”man kommer att bidra med djupgående kunskap inom konsumentvarumarknaden, systemintegration, efterfrågan- och säljplanering, lösningssupport, systemarkitektur, modellering och simulering, komplex projekthantering och uppkoppling.”
– Personlig touch förvandlar ett hus till ett hem. För många konsumenter är att välja rätt golv, gardiner som släpper in mycket ljus, eller det perfekta bordet till ett litet hörn viktiga beslut som kan underlättas med hjälp av virtuell design, säger Vincent Picou, CEO, 3DVIA, Dassault.
Han tillägger att Capgemini är en global ledare inom transformation i varuhandelsbranschen.
– Vårt partnerskap, säger han, kommer att utvidga och förbättra användningen av Homebyme inom både varuhandel och konsumentmarknaden, samtidigt som den stödjer branschens ambition om att bringa nya virtuella upplevelser till flera konsumenter.h konsumentmarknaden, samtidigt som den stödjer branschens ambition om att bringa nya virtuella upplevelser till flera konsumenter.