Annons

Dassault tar hem ny stor PLM-order inom automotive – VALEO förnyar med 3DEXPERIENCE-paketeringar för 15 000 användare

VALEO accelererar digitaliseringen av sitt R&D-arbete. Franska PLM-utvecklaren Dassault Systemes har haft ett bra första halvår inom automotive. Bolaget har tagit hem tunga beställningar från BMW och Jaguar Land Rover på bolagets 3DEXPERIENCE-plattform omfattande tillsammans runt 35 000 användare. Detta har i första hand handlat om CAD-lösningen CATIA, men även cPDm-appen ENOVIA (collaborative Product Definition management) har ingått. Det senare framför allt relaterat till funktionalitet för att etablera digitala tvilling- och tråd-koncept.
I dagarna har Dassault säkrat ännu en stor order. Det är den globalt verksamma underleverantören inom automotive, Valeo, som tagit beslutet att fortsätta inom Dassault-miljön, nu med vässade och modernare lösningar. Bolaget kommer att distribuera Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattformen till mer än 15 000 användare över hela koncernen för att, ”hantera växande produktkomplexitet och bidra till Valeos erbjudande när det gäller mjukvaru- och hårdvarulösningar för elektrifiering, avancerade körassistanssystem och belysning.”
Valeos beställning är baserad på specifikt anpassade industripaketeringar av 3DEXPERIENCE-plattformen, "Global Modular Platform" och "Smart, Safe & Connected".
Det är vidare av signifikant betydelse i denna affär att Valeo är en av fordonsbranschens större partners till automotive-marknadens spelare. Man är aktiva mot billeverantörer och tillverkare över hela världen. Huvudkontoret ligger i Frankrike och bolaget är noterat på Parisbörsen (CAC Next 20 Index). Koncernen har 113 600 anställda i 29 länder över hela världen.
Med 3DEXPERIENCE-plattformen kommer flera aktiviteter över Valeo att kunna dra nytta av befintliga äldre data från sin existerande DS-installation för att öka innovationen och fatta välgrundade beslut som utnyttjar intelligent data genom att dra nytta av teknologin på plattformen som alltid är uppdaterad.
- Vi är allmänt våra kunders viktigaste innovationspartner och våra mer än 20 000 ingenjörer utvecklar innovativa lösningar som kombinerar hårdvara och mjukvara och utnyttjar AI för att göra morgondagens mobilitet säkrare och mer hållbar. Med Dassaults plattform får vi också en digital kontinuitet för våra FoU-aktiviteter, säger Christophe Périllat, CEO på Valeo.
Nye Dassault Systemes-chefen – sedan årsskiftet – Pascal Daloz, säger i en kommentar att utvecklingen inom fordonsindustrin är explosiv och den ökande komplexiteten kräver investeringar i lösningar som kan möta denna utveckling för att bibehålla och vässa konkurrenskraften.
- Idag måste företag sträva efter att ständigt ta itu med kravet på hållbarhet och skapa upplevelser som konsumenterna älskar. Vi lyfter vårt långa partnerskap med Valeo för att främja denna innovationsanda och ytterligare stödja dess omvandling till ett teknikföretag för fordonsindustrin, säger DS-basen.

Pascal Daloz tillägger: ”Att skapa nya mobilitetsanvändningar och universum av upplevelser kräver bevisad kapacitet för styling, elektrifiering och mjukvarudefinierade fordon. Vår 3DEXPERIENCE-plattform är denna skillnad. Det utnyttjar kraften hos generativ AI för att koppla modeller från vetenskap till data från erfarenhet, under hela fordonets livscykel.”

Vad går beställningen från Valeo då ut på? Sammanfattningsvis ser det ut så här:
• Valeo kommer att implementera Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform för att optimera utvecklingen av ny teknik för säkrare och mer hållbar mobilitet
• Mer än 15 000 Valeo-användare inom forskning och utveckling, inköp, tillverkning och andra områden kommer att kopplas samman i ett virtuellt ekosystem med generativ design och datavetenskap.
• Utplaceringen kommer att hjälpa Valeo att utveckla den teknik som behövs för att göra bilen mer elektrifierad, autonom och mjukvarudriven. Det kommer också att stödja optimeringen av företagets forsknings- och utvecklingskostnader.

Valeo framträdde på Dassaults 3DEXPERIENCE FORUM
Valeo var f ö en av presentatörerna på det nyligen avhållna stora DS-användareventet, 3DEXPERIENCE FORUM 2024 . I Maison de la Mutualité i Paris hade bolaget över 700 deltagare från Dassault Systèmes ekosystem.

Andra aktörer inom företagsvärlden som framträdde i Paris var Renault Group, Naval Group, Airbus och Dassault Aviation. En gemensam nämnare var att alla, precis som Valeo, betonade vikten att höja sitt virtuella arv för att uppnå omedelbara vinster, användaradoption och kundnöjdhet.

Och precis som de beställningar som Dassault fått in under våren pekade flera av presentatörerna på värdet av Dassaults digitala tvilling-koncept, även om DS hellre använder uttrycket ”Virtual Twin Experiences”. Alltnog handlar detta om att driva produktframtagnings-arbetet med 3D-modellering, simulering, datavetenskap och AI.
– Dessa verkliga implementeringar sker inom alla dessa sektorer och är imponerande i hastighet och täckt omfattning, konstaterar t ex Dassaults EVP för Strategy, Revenue Growth, Digital Transformation, OLIVIER RIBET. Han tillägger: ”De ligger i framkant och är utmärkta exempel på europeisk återindustrialisering, modernisering av infrastruktur och annat.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title