Industriell digitaliseringsproblematik ligger mitt i det spår som ABB jobbat i under en längre tid. Man utvecklat flera lösningar, som alla tangerar sammankopplingen av processerna för digitala produktframtagningskedjor.
– Nu växlar upp i detta för att stötta våra kunder i nästa steg av deras digitala transformering. Genom att samla digital kompetens i en ny funktion skapar vi en genomförande- och leveransorganisation av digitala tjänster i världsklass från ABB, säger ABBs sverigebas, Johan Söderström.
Man kallar konceptet, Digital Operations, och tanken är att bistå kunderna med stöd under hela processen, från försäljning till utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster.
Kompetens från alla ABBs fyra divisioner. Det handlar alltså om en ny funktion och poängen med Digital Operations är utvecklingstjänster och leveranser av digitala projekt från ABBs samtliga fyra divisioner.
Målgruppen för ABB:s funktion Digital Operations är kunder inom samtliga branscher, exempelvis processindustri och kraftbolag. Digital Operations löper tvärs över ABB:s divisionsstruktur och kombinerar global expertis med lokal närvaro. Funktionen ger möjlighet att snabbt nå marknaden och säkerställa hög kvalitet samt att tillsammans med kund skapa nya värden med digital teknik.
Nya Abilitycentret i Västerås spelar en huvudroll. I Digital Operations arbetsprocess kommer ABB:s nya ABB Ability Center i Västerås alltså att spela en central roll. Centret ger kunder möjlighet att tillsammans med ABB:s experter utveckla kundnära digitala lösningar och affärsmodeller.
I funktionen ingår även Collaborative Operations Center, ABB:s globala center för digitala tjänster som exempelvis övervakning, analys och optimering. Nyckelkompetenserna finns bland annat inom IT-arkitektur, projektledning och ”cyber security”.
Så ringar man in kundernas behov. – Kundens behov ringas in genom kreativa workshops i ABB Ability Center. Vi samarbetar med ABB:s expertkompetens på global nivå samt med spetskompetens inom AI, artificiell intelligens och AR, förstärkt verklighet, från forskningsenheten Corporate Research. Allt för att leverera de bästa lösningarna, säger Mathias Nygren, ansvarig för projekt- och leveransverksamheten inom Digital Operations och för Collaborative Operations Center i Sverige.