Annons

ELDRIFT: Epiroc satsar på ABBs e-drivlina för nya generationens batteridrivna fordon

Det där med eldrivna fordon är kanske inte det första man tänker på i samband med ABB. Men faktum är att ABB har en installerad bas på över 50 000 drivlinor för tunga elfordon, inklusive spårbundna fordon, bussar, konstruktionsutrustning, gruvmaskiner och specialfordon.
Bolagets optimerade e-drivlina består av motor, frekvensomriktare och fordonsstyrenhet som möjliggör för tunga specialfordon och nyttofordon att övergå helt till eldrift. Något som attraherat tillverkaren av gruv- och infrastrukturutrustning, Epiroc, som redan har anammat det nya konceptet för sina batteridrivna fordon av andra generationen.
- Vårt arbete med Epiroc visar att vi leder vägen som leverantör av e-mobilitetssystem och produkter för tunga fordon, säger Sami Atiya, chef för ABB:s division Robotics and Motion.

ABB har lanserat en optimerad e-drivlineplattform för att hjälpa tillverkare av tunga specialfordon och nyttofordon att snabbt och smidigt övergå från diesel till eldrift med nollutsläpp. Den kompletta e-drivlinelösningen består av centrala element – motor, frekvensomriktare och fordonsstyrenhet – som harmoniserats för maximal prestanda, hög tillförlitlighet och god energieffektivitet. ABB kan arbeta tillsammans med fordonstillverkare (OEM) om att utveckla en drivlina som passar för just deras specifika tillämpningsbehov.


Vässar energieffektiviteten. En av de första kunderna inom tunga fordon som anammat ABB:s optimerade e-drivlina är Epiroc, en av världens ledande leverantörer av gruv- och infrastrukturutrustning. Flera av Epirocs batteridrivna fordon av andra generationen använder sig av ABB:s e-drivlina, bland annat elmotorer och frekvensomriktaren HES880, för framdrivning och andra tillämpningar. Epiroc har som mål att få en dieselfri gruva med bättre luftkvalitet och mindre buller. Elektrifieringen kommer att förbättra energieffektiviteten och gruvproduktiviteten samt minska ventilationsbehovet och underhållskostnaderna.
– Vi ser elektrifiering av tunga fordon som ett viktigt steg mot en framtid med låga koldioxidutsläpp, säger Sami Atiya, chef för ABB:s division Robotics and Motion. Arbetet med Epiroc visar att vi leder vägen som leverantör av e-mobilitetssystem och produkter för tunga fordon. Vår portfölj innefattar här elbilsladdare, ABB Ability för elnäts- och maskinparkshantering, drivlinor och robotiserade produktionslinjer för elmotorer, batterier och andra drivlinekomponenter.

Svårt för konstruktörer att hitta bästa drivlinan. Många OEM:er står inför utmaningen att deras körcykel- och prestandakrav varierar mycket mellan olika tillämpningar som borrning, skopning och fraktning av material. Detta kan göra det svårt för konstruktörerna att hitta bästa valet av e-drivlina för en specifik tillämpning.
* En överspecificerad e-drivlina kan kosta mer än nödvändigt och väga onödigt mycket.
* En underspecificerad e-drivlina å andra sidan kanske inte ger den kraft som krävs, kan överhettas och därmed bli otillförlitlig och få en begränsad livslängd.

Samarbetar med ”batteriuppstickaren” Northvolt. ABB har, som nämndes i ingressen, en installerad bas på över 50 000 drivlinor för tunga elfordon, inklusive spårbundna fordon, bussar, konstruktionsutrustning, gruvmaskiner och specialfordon.
Apropå detta med batterier, så har bolaget också ett samarbete med Northvolt om att utveckla en toppmodern litiumjonbatterifabrik.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title