Högteknologiska produktionsanläggningar som ”tänker själva”, som planerar saker automatiskt och som optimerar underhållsarbetet tack vare artificiell intelligens – allt det där har det under ett antal år talats om i hajpade termer, men det är egentligen först nu det börjar hända saker konkret och i större omfattning. Man talar ofta i de här sammanhangen om en tioårig acceptans- och anpassningsperiod för nya disruptiva teknologier till industriella verksamheter. Och så är det i allmänhet, även om det finns ”early adopters” som i fallet med Industri 4.0 i högsta grad gäller för Siemens elektronikfabrik i Amberg, som PLM&ERP News tidigare rapporterat om.
Men idag är det alltså Rittal som tar klivet in i framtiden.
Helautomatiska intelligenta system med 100-tals sensorer. – I och för sig moderniserar vi kontinuerligt våra anläggningar i samband med våra innovationer och nya produktlanseringar. Men nu har vi tagit ett större grepp och om arton månader kommer ingenting här att se ut som det gör i dag, berättar Carsten Röttchen.
Lösenordet är automatisering och robotar kommer att spela en av huvudrollerna. 70 nya svets- och hanteringsrobotar kommer att installeras, varav 30 redan är i drift. För att möjliggöra för maskinerna att kommunicerae med varandra, övervakar hundratals sensorer de helautomatiska produktionsprocesserna.
Det som sker i Rittershausen är början på en nätverksuppkopplad fabrik – präglad av Industri 4.00 och IIoT-baserad produktion (IIoT, Industrial Internet of Things). Det är ett projekt som har mycket att erbjuda.
– Mycket av automatiseringen bygger på intelligenta och nätverksuppkopplade system som tänker framåt, planerar automatiskt och utlöser underhållsscenarier, säger Norbert Peter, fabrikschef i Rittershausen.
Flexibel produktionslinje. Den ombyggda anläggningen kommer att producera det nya stora kapslingsystemet VX25. Produktionslinjerna för det byggs ut under tiden som föregångaren, den globala storsäljaren TS 8, fortfarande rullar ut från produktionen i tusental. Det är en utmaning som kräver en förnyelse steg också extremt stabilt.
Rittals strategi kan sammanfattas i ”snabbare-bättre-överallt”. Den är fundamental för att nå konkurrensfördelar och den ökande nätverksuppkopplingen är det logiska svaret på de höga krav som ställs på både produktion och logistik. Snart kommer Rittal också att erbjuda en 24-timmars leveransservice inom hela Europa. För att hålla detta löfte måste varje produktionssteg vara en del av den mycket komplexa värdekedjan. Visionen är att varje kundbeställning automatiskt ger produktionshanteringssystemet i Rittershausen information som leder till produktion.
Medarbetare förses med ny kunskap. Den stora omställningen av produktionsanläggningen är möjlig tack vare en motiverad personal med stor förståelse och engagemang för förändringarna.
För att förstå och behärska den här nya världen utbildas medarbetarna internt på Loh Academy; där lär de sig hur de nya systemen fungerar och hur de styrs.