Annons

En bråkdel av EUs planerade batteriproduktion räcker för övergången till lätta elfordon, visar ny forskning

PRODUKTUTVECKLING/AUTOMOTIVE. 2–3 % av EUs prognostiserade batteriproduktion kan möta behoven från de förväntade 25 miljonerna lätta elfordon (LEV) på Europas vägar.
Fordonsvikten är som bekant en av de mest kritiska faktorerna för hur mycket energi som krävs för att driva det. Detta enkla fysiska faktum har hamnat i fokus i en ny forskningsstudie från EIT Urban Mobility och EIT InnoEnergy, båda stödda av Europeiska institutet för innovation och teknik (EIT). Det visar sig att ett skifte mot lätta elfordon, s k LEVs, skulle kunna dra nytta av redan planerad batteriproduktion i Europa på ett sånt sätt att beroendet av kritiska råvaror skulle minska radikalt. Dessutom skulle detta föra med sig en reduktion av koldioxidutsläppen med 30 % för transportsektorn till 2030.
Faktum är att forskningsstudien har kommit fram till att så lite som 2–3 % av EUs prognostiserade batteriproduktions-kapacitet kan möta behovet för de mer än 25 miljoner lätta elfordon (LEV) som förväntas rulla på europeiska vägar år 2030. Denna mängd lätta elfordon räcker för att minska CO2e-utsläppen med 30 miljoner ton och därmed bidra till Europas prognostiserade utsläppsminskning för transporter på 165 miljoner ton CO2-ekvivalenter. Dessutom kan stöd till produktion av batterier för lätta elfordon i Europa avsevärt minska det nuvarande beroendet av import från länder utanför EU. I dag hämtas 95 procent av batterierna till lätta elfordon från Asien.
Men som så ofta i klimatsammanhangen brådskar det. Bernadette Bergsma, chef för kommunikation och EU-frågor på EIT Urban Mobility, betonar också behovet av omedelbara åtgärder:
”Lätta elfordon kompletterar kollektivtrafiken och spelar en nyckelroll i övergången till delad mobilitet i städer. De kan påskynda elektrifieringen av vägtransporter och minska trycket på kritiska resurser. Det är brådskande att se den lätta elfordonsindustrin och dess batterivärdekedja som en strategisk tillgång för Europas hållbara urbana mobilitet,” säger hon.
Rent kommersiellt ser också efterfråge-underlaget bra ut. Lätta elfordon, som elcyklar, elsparkcyklar och elmopeder, håller snabbt på att bli en del av den moderna urbana mobiliteten, med cirka 10 miljoner sålda enheter i Europa under 2022. Den europeiska efterfrågan på batterier för lätta elfordon förväntas tredubblas fram till 2030 och fördubblas igen fram till 2040, och studien slår fast att lätta elfordon är den idealiska marknaden på kort sikt för battericellproduktion, speciellt för cylindriska celler som är standard för de flesta användningar i lätta elfordon.
Till saken hör vidare att år 2030 förväntas Europas planerade batteriproduktionskapacitet på 1 144–1 800 GWh vida överstiga den förväntade batteriefterfrågan från elbilar på 317–696 GWh. En del av kapaciteten kan därför avdelas till att stödja övergången till lätta elfordon, som har en uppskattad årlig batteriefterfrågan på endast 36 GWh fram till 2030 och 71 GWh fram till 2040, som också kräver 10–30 gånger mindre av kritiska metaller än elbilar.

Den lätta elfordonssektorns behov av innovation kommer också att möjliggöra framsteg och sidoeffekter som kan gynna hela branschen. Till exempel kommer alla eventuella minskningar av kostnader, förbättringar av prestanda eller återvinning av batterier leda till betydande nytta för leverantörer, särskilt inom delad mobilitet där lätta fordonsbatterier ofta används och återanvänds. Förbättrade batteriteknologier kommer att öka lätta elfordons ekonomiska tillgänglighet och konsumentacceptans, vilket är avgörande för en bredare adaption. Att utnyttja cylindriska celler hjälper även andra användningsområden utöver e-mobilitet, såsom drönare, elverktyg, hushållsbatterilagring och buffrad laddning av elfordon, vilket ytterligare stärker och diversifierar den europeiska batterivärdekedjan.

Hållbar mobilitet och minskning av utsläpp
Utöver branschfördelar är stöd till lätta elfordonsmarknaden avgörande för en hållbar mobilitetsmix. I dag görs 13 procent av alla korta resor, kortare än 8 km, med bilar och skåpbilar som potentiellt kan ersattas av lätta elfordon, vilket skulle spara upp till 30 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Dessutom är övergången till gagn för kollektivtrafik och delad mobilitet, i linje med Europas klimatmål och strävan efter mer hållbar mobilitet. Det är också avgörande att stödja den operativa effektiviteten hos EU:s kommande ”batteripass”, som underlättar reparation, återanvändning och återvinning av batterier, tillsammans med att implementera tydligare säkerhetsstandarder och ansvarsgarantier för effektiva reparationer. Investeringar i batteripackdesign för enklare demontering och cirkularitet kommer ytterligare att stärka hållbarheten för lätta elfordon såväl inom delad mobilitet som i vidare bemärkelse.

Jennifer Dungs, global chef för mobilitet på EIT InnoEnergy, kommenterar läget så här:

”Vi har satt batterier i centrum för våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Vi driver den industriella utvecklingen av European Battery Alliance (EBA250), och nyligen meddelade vi den nya fonden ”EBA Strategic Battery Materials Fund” på 500 miljoner euro. Men mer behöver göras för att stödja införandet av alternativa snabbt växande mobilitetslösningar – lätta elfordon är en lågt hängande frukt med massiv påverkan på Europas mål för netto noll.”

I forskningsstudien uppmanas Europa att integrera lätta elfordon i sin bredare industristrategi, för att stödja tillväxten av deras hela värdekedja, inklusive batteriet. Det kommer att säkerställa en mer heltäckande strategi för EUs övergång till hållbar mobilitet.

Studien rekommenderar också att driva innovation relaterad till batteriteknologier och cirkularitet. Dedikerad forskning och finansiering är avgörande för att möta krav som är specifika för lätta elfordon och övervinna hinder för antagande. Att förbättra batterisäkerheten, minska kostnader och förbättra prestanda, kombinerat med regulatoriskt stöd för reparation, återanvändning och återvinning, kommer att säkerställa fortsatt tillväxt för LEV-sektorn.

Rapporten finns att läsa i sin helhet här: https://www.eiturbanmobility.eu/publi/leveraging-the-eu-battery-production-to-achieve-net-zero-with-light-electric-vehicles/

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title