Den lätta elfordonssektorns behov av innovation kommer också att möjliggöra framsteg och sidoeffekter som kan gynna hela branschen. Till exempel kommer alla eventuella minskningar av kostnader, förbättringar av prestanda eller återvinning av batterier leda till betydande nytta för leverantörer, särskilt inom delad mobilitet där lätta fordonsbatterier ofta används och återanvänds. Förbättrade batteriteknologier kommer att öka lätta elfordons ekonomiska tillgänglighet och konsumentacceptans, vilket är avgörande för en bredare adaption. Att utnyttja cylindriska celler hjälper även andra användningsområden utöver e-mobilitet, såsom drönare, elverktyg, hushållsbatterilagring och buffrad laddning av elfordon, vilket ytterligare stärker och diversifierar den europeiska batterivärdekedjan.
Hållbar mobilitet och minskning av utsläpp
Utöver branschfördelar är stöd till lätta elfordonsmarknaden avgörande för en hållbar mobilitetsmix. I dag görs 13 procent av alla korta resor, kortare än 8 km, med bilar och skåpbilar som potentiellt kan ersattas av lätta elfordon, vilket skulle spara upp till 30 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Dessutom är övergången till gagn för kollektivtrafik och delad mobilitet, i linje med Europas klimatmål och strävan efter mer hållbar mobilitet. Det är också avgörande att stödja den operativa effektiviteten hos EU:s kommande ”batteripass”, som underlättar reparation, återanvändning och återvinning av batterier, tillsammans med att implementera tydligare säkerhetsstandarder och ansvarsgarantier för effektiva reparationer. Investeringar i batteripackdesign för enklare demontering och cirkularitet kommer ytterligare att stärka hållbarheten för lätta elfordon såväl inom delad mobilitet som i vidare bemärkelse.
Jennifer Dungs, global chef för mobilitet på EIT InnoEnergy, kommenterar läget så här:
”Vi har satt batterier i centrum för våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Vi driver den industriella utvecklingen av European Battery Alliance (EBA250), och nyligen meddelade vi den nya fonden ”EBA Strategic Battery Materials Fund” på 500 miljoner euro. Men mer behöver göras för att stödja införandet av alternativa snabbt växande mobilitetslösningar – lätta elfordon är en lågt hängande frukt med massiv påverkan på Europas mål för netto noll.”
I forskningsstudien uppmanas Europa att integrera lätta elfordon i sin bredare industristrategi, för att stödja tillväxten av deras hela värdekedja, inklusive batteriet. Det kommer att säkerställa en mer heltäckande strategi för EUs övergång till hållbar mobilitet.
Studien rekommenderar också att driva innovation relaterad till batteriteknologier och cirkularitet. Dedikerad forskning och finansiering är avgörande för att möta krav som är specifika för lätta elfordon och övervinna hinder för antagande. Att förbättra batterisäkerheten, minska kostnader och förbättra prestanda, kombinerat med regulatoriskt stöd för reparation, återanvändning och återvinning, kommer att säkerställa fortsatt tillväxt för LEV-sektorn.
Rapporten finns att läsa i sin helhet här: https://www.eiturbanmobility.eu/publi/leveraging-the-eu-battery-production-to-achieve-net-zero-with-light-electric-vehicles/