Annons

EN MILSTOLPE på ELLASTBILS-SIDAN: Nu drar serieproduktion igång av den helelektriska svenska 16-tonnaren Volta Zero

Svenska utvecklaren av helelektriska lastbilar, Volta Trucks, bekräftar idag att man startar serieproduktion av Volta Zero i den kontrakterade f d MAN-fabriken i Steyr, Österrike. Starten av seriepropduktion markerar den viktigaste milstolpen hittills för Volta Trucks och det handlar alltså om den 16 ton tunga Zero-modellen, avsedd för urban distribution.
Det finns flera tunga poänger med den verksamhet som Volta Trucks dragit igång; inte bara att det rör sig om ett hel-lelektriskt fordon, utan dels också den distribuerade produktframtagningsmodellen och dels en mycket intressant affärsmodell efter ett Product-as-a-Service-koncept. Den distribuerade produktframtagnings-modellen går ut på att designen görs i Storbritannien, tillverkningen i österrikiska Steyr och administrationen med HK i Stockholm.
- Den första fullproduktionen av Volta Zero som går in i produktionslinjen här i Steyr-anläggningen är den mest betydande milstolpen företaget har uppnått hittills, säger svenske medgrundaren och CMLO, Chief Manufacturing and Logistics Officer, för Volta Trucks, Kjell Walöen, och tillägger: ”På bara 2,5 år, mindre än hälften av den tid befintliga lastbilstillverkare tar, har vi gått från att lansera ett koncept, genom konstruktions-, utvecklings- och kvalitetsfaserna och nu startar produktionen av de slutliga specifikationsmodellerna som kommer att drivas av kunderna, vilket gör våra stadsmiljöer säkrare och mer hållbara.”
Produktutvecklingsverktyg har främst varit Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform, med CATIA som ledande CAD-mjukvara. Intressant i detta är också dels att man jobbar i Dassaults V6-miljö och dels att svenska PLM-konsulten TECHNIA spelat en viktig roll i implementationen av plattformen.

Det är inte svårt att hålla med Kjell Walöen om att den korta utvecklingstiden fram till tillverkning imponerar. Efter prototyperna för designverifiering och produktionsvalidering som startade 2022, har alltså de första serietillverkade kundspecifika fordonen nu kommit in i produktionslinjen. Den första batchen av fordon kommer att användas för Volta Zero Driving Experience Programme. Detta är ett pilot- och testprogram, där kunderna kommer att låna en lastbil under en längre period, vilket kommer att göra det möjligt för vagnparks-operatörer att förstå hur den helelektriska medeltunga lastbilen optimalt kan integreras i deras verksamhet. Efter produktionsstart kommer de tillverkade lastbilarna att genomgå rigorös och omfattande kvalitetssäkring och testning, och de första lastbilarna som beställts av kunder förväntas skickas under tredje kvartalet 2023.

Steyr Automotive reserverat en kapacitet på upp till 14 000 fordon per år för Volta Trucks.

Kapacitet för 14 000 fordon om året
Som indikeras ovan ägs Volta Trucks kontraktstillverkningsanläggning av Steyr Automotive. Bolaget utsågs efter en omfattande anbudsprocess i augusti 2021, baserat på dess omfattande erfarenhet av tillverkning av kommersiella fordon, befintliga tillverkningsanläggningar och den därav följande snabbheten till marknaden.  

När det gäller Voltaproduktionen har Steyr Automotive reserverat en kapacitet på upp till 14 000 fordon per år för Volta Trucks från deras totala tillgängliga produktion.
Volta Trucks kommer att öka produktionsvolymerna under de kommande åren för att maximera denna möjlighet och under denna tid kommer tillverkningen av Volta Zero potentiellt att skapa över 700 jobb och ytterligare uppskattningsvis 2 000 positioner inom försörjningskedjan.

Svenska PLM-konsulten TECHNIA i viktig produktutvecklings-roll
Notabelt när det gäller produktutvecklingen av fordonet är f ö att svenska PLM-konsulten TECHNIA har funnits med i implementations- och utvecklingsarbetet av Volta Trucks PLM-plattform, som bygger på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE.
Voltas PLM-ansvarige, Ian Collins, har i en tidigare PLM&ERP News-artikel sagt att han är mycket nöjd med den svenska PLM-konsultens arbetet i detta.
– Som 3DX-experter har TECHNIA hjälpt oss att implementera, sätta upp vårt centrala PLM-team och få igång plattformen på ett effektivt sätt, hävdar Ian Collins och tillägger: ”Funktionaliteten i 3DX är ryggraden i vad vi gör. Men naturligtvis utvecklar vi arbetsflöden och del-attribut efter behov för att stödja organisationens krav. Och vi sammanställer vad vi tror är en optimal verktygsuppsättning för att uppnå allt detta, och genom att koppla dem samman på ett smart sätt kommer de tillsammans att bilda ett produktutvecklings-program för alla våra projekt.”

Volta Trucks har använt Dassault Systemes PLM-plattform 3DEXPERIENCE i produktutvecklingsarbetet med CATIA som primärt CAD-verktyg. Svenska PLM-konsulten TECHNIA har spelat en nyckelroll i implementationsarbetet av plattformen. Bilden ovan visar en 3D-modell av Volta Zero.

Missa inte att läsa mer om det rekordsnabba utvecklingsarbetet och PLM-verktygen man använde i artikeln:
Svenska VOLTA Trucks, TECHNIA och 3DEXPERIENCE nycklar bakom snabb utveckling av ny el-lastbil

I grunden designad för eldrift
Om Volta Zero ska konstateras att den är designad från grunden för elektrisk drift, med en räckvidd på rent elektrisk drift på 150 – 200 km (95 – 125 miles). Genom att Volta Zero designades för el från början, underlättas en stegvis förändring i fordons-, förar- och fotgängarsäkerhet. Tack vare borttagningen av förbränningsmotorn sitter föraren av en Volta Zero i en central körställning, med en mycket lägre sitthöjd än en konventionell lastbil. Denna kombination, plus en hyttdesign i glashusstil, ger föraren en bred sikt på 220 grader, vilket minimerar farliga döda vinklar.

Säkerhetsbitarna är f ö en kärna i Volta Trucks. Bolagets ambition är att producera de säkraste lastbilarna för världens städer.

Leonore Gewessler – Österrikes minister för klimatåtgärder, miljö, energi, mobilitet, innovation och teknik – var på plats vid tillverkningsanläggningen i Steyr för att bevittna den betydande milstolpen.

Miljöminister på plats i österrikiska Steyr
Att elektrifierade transporter idag har en extremt hög aktualitet för alla i samhället  bekräftades i samband med starten i förra veckan av Volta Zero-produktionen genom närvaron av Leonore Gewessler – Österrikes minister för klimatåtgärder, miljö, energi, mobilitet, innovation och teknik – vid tillverkningsanläggningen i Steyr för att bevittna den betydande milstolpen i de sista förberedelserna för produktionsstarten av den helelektriska Volta Zero.
– Här i Steyr tillverkas moderna, klimatvänliga e-truckar från och med idag med Volta Zero. Detta visar: Det finns enorma möjligheter för Österrike och Europa inom e-mobilitet: mer klimatskydd, mer livskvalitet i våra städer och framtidssäkra jobb. Jag är verkligen stolt över att denna produktion sker i Österrike. Tack för den spännande inblicken i detta imponerande arbete, betonade minister Leonore Gewessler efter sitt besök.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title