Annons

”En milstolpe för Autoliv”: Får stor ADAS-order från Geely

Bilsäkerhetsgiganten Autoliv har fått en beställning från Geely på att utveckla biltillverkarens första förarassistanssystem. Beställningen omfattar både hård- och mjukvara och kommunikationschefen Thomas Jönsson betecknar ordern som en milsten för Autoliv.
Tanken är att Autoliv ska utveckla systemet tillsammans med mjukvaruföretaget Zenuity, som är Autolivs och Volvo Cars samriskbolag. Däremot är inte Volvo Cars med i denna beställning, som enbart gäller Geelys fordon.
- Men det här är den första referensen för Zenuity bortsett från Volvo Cars själva, säger Thomas Jönsson.

Formellt sett handlar det jobb som Autoliv fått om Geelys s k nivå 3-projekt. Det omfattar ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) elektroniska styrenheter och programvara, radarsystem samt kamerasystem för mono- och stereosyn.
Geely valde Autoliv, inklusive Zenuity, för dess hårdvaru- och mjukvarukapacitet och för att man väl matchar den de kvalitetskriterier som Geely ställt upp när det gäller felfri tillverkning.

– Den här utmärkelsen är en milstolpe för Autoliv, blir en ny kund för Zenuity-programvarulösningen och innebär även en expansion på den snabbt växande  marknaden för aktiv säkerhet i Kina, säger Jan Carlson, ordförande, VD och koncernchef för Autoliv. Vi är hedrade att ha blivit utvalda för att inleda projektet med Geely och ser fram emot det framtida samarbetet mot autonom körning.

Elektroniska styrenheter och mjukvara. I sitt pressmeddelande noterar Autoliv alltså att projektet omfattar elektroniska styrenheter samt mjukvara till ADAS, radarsystem och kamerasystem med mono- och stereovision.

– Allt som relaterar till aktiv säkerhet är viktigt för oss. Dessutom är detta också den första stora referensen på den kinesiska marknaden, som väntas vara väldigt snabbväxande inom aktiv säkerhet, säger Thomas Jönsson.

Växande marknadsandel inom aktiv säkerhet. Inom säkerhetssegmentet är Autoliv en storspelare med en marknadsandel på nära 40 procent av världsmarknaden inom passiv säkerhet. Men när det gäller aktiv säkerhet är andelen betydligt mindre.

– Där har vi 15-20 procent. Det är en mycket mer fragmenterad marknad, och mer svårbedömd då den är föränderlig och ganska ny. Vi har tagit den här ordern i konkurrens med andra globala spelare, konstaterar Jönsson.

Autoliv breddade sin kompetens genom köp. Området är dock viktigt och Autoliv satsar offensivt på att bygga upp en bredare kompetens. Så sent som i september ifjol köpte bolaget vissa tillgångar från svenska Fotonic som designar, utvecklar och tillverkar LiDAR och Time of Flight-kameror. LiDAR står för ”Light detection and ranging”  och här handlar det om optiska instrument som mäter egenskaper hos reflekterat ljus för att finna avståndet och/eller andra egenskaper av ett avlägset föremål.

Autoliv-köpet omfattade i detta fall vissa immateriella rättigheter, utveckling och prototyptillgångar och utvecklingsresurser, plus cirka 35 ingenjörsexperter kring LiDAR och kamerorna.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title