De större licenskontrakten som Siemens talar om på mjukvarusidan speglades framför allt i nya kontrakt på PLM-sidan i framför allt Asien, Australien och Amerika. Detta medan intäkterna i Europa minskade något, vilket inte hindrar att det genomfördes ett antal större och intressanta satsningar, t ex uppger källor inom Sandvik att man bygger på sin mjukvaruportfölj med Xcelerator-mjukvaror. Liksom att elektrifieringsutvecklingen på t ex Volvo resulterat i beställningar av Siemens-mjukvaror på elektronik-, EDA- och elsidan, typ Expedition och Capital för utvecklingsarbete gällande eldragning, design av kretsar och mikrodatorer.
Nytt avtal med företag som utvecklar elektrisk flygplansframdrivning
Allmänt kring Siemens rapportering kan noteras att man till skillnad från Dassault Systemes inte systematiskt rapporterar förnyelseavtal med redan existerande kunder, utan allmänt bara rapporterar nya kontrakt.
Hur som helst, bland de avtal och användarcase som rapporterats officiellt under Siemens tredje fiskala kvartal – det kan ju vara så att vissa kunder inte vill offentliggöra sina köp av t ex konkurrens- eller affärsmässiga skäl – finns följande:
- Bland annat har flygplanstillverkaren Dovetail Electric Aviation, som jobbar med att utveckla hållbara flygplanslösningar, valt Siemens Xcelerator-programvara för att designa nollutsläpp, batteri och väteelektriska framdrivningssystem för kommersiella flygplan. För att optimera principerna för cirkulär ekonomi, kommer framdrivningssystemen att byggas om i äldre flygplan som används av regionala flygbolag och fritids- och fraktflyg, vilket hjälper dem att minska driftskostnaderna med upp till 40 %, samtidigt som lufttransporterna verkligen minskar koldioxidutsläppen. Med huvudkontor i Australien och med verksamhet i Spanien, är Dovetail för närvarande det enda företaget i världen som konverterar Cessna 208s till nollutsläppsbatterier, och det enda företaget som designar en väteelektrisk eftermontering för Beechcraft King Air, det mest framgångsrika flygplanet i sin kategori. Dovetail tecknade nyligen Scandinavian Seaplanes som kund och räknar Regional Express (Australien), Victorian Government (Australien), Air Nostrum (Iberias regionala flygbolag, Spanien) och Volotea (Spanien) bland sina investerare eller finansiella supportrar.
Utvecklar kaffemaskiner i Solid Edge
En annan order som står ut gäller Siemens mainstream-mjukvara för CAD, Solid Edge. Denna gång handlar det dock delvis om ett förnyelseavtal. Det är Olympia Express, världsledande inom handgjorda espressomaskiner, som använder Siemens Xcelerator-portföljen för att digitalt transformera designen och produktionen av sina världsberömda espressomaskiner. Schätti AG förvärvade varumärket Olympia Express 2011 och har sedan dess designat och tillverkat Olympia Express-produkter i Glarus, Schweiz med hjälp av Siemens Solid Edge-mjukvara för att bygga vidare på företagets arv och hitta nya vägar för innovation och marknadsutveckling.
Thomas Schätti, CEO för Olympia Express kommenterade satsningen så här:
”När vi tog över företaget hade de tidigare ägarna designat i 2D, så data var mycket användbar för oss. Beslutet att byta till Siemens Xcelerator programvaruportfölj drevs av vårt behov av precision och effektivitet.”
- Ytterligare ett exempel är bolaget Emotors som använder Siemens Simcenter-lösningar för NVH-testning av nästa generations e-drivsystem för fordon. Med Xcelerator-portföljen av industrimjukvara utvecklar man nu och ständigt förbättrar sitt e-drive-system för hybrider, plug-ins och fullelektriska fordon (EV).