Annons

Före detta IT-chef på H&M utsedd till ny CIO hos SJ

SJ har rekryterat Johan Näsman som ny CIO. Han får ansvar för att leda arbetet med att säkerställa att it-leveranserna stödjer hela SJ-koncernens behov av affärsdriven och samordnad utveckling av IT-tjänster på kort och lång sikt.
Johan Näsman driver idag det egna företaget AmpFlow IT och innan dess var han divisionschef för en av H&Ms IT-avdelningar med cirka 400 medarbetare.

Johan Näsman är i grunden ingenjör från KTH i Stockholm och har över 25 års erfarenhet av IT.
På SJ kommer Näsman leda IT-staben med ca 70 medarbetare och samverkan med ett 15-tal större IT-leverantörer.
– Vi är väldigt glada över att kunna hälsa Johan Näsman välkommen till SJ. Som CIO blir Johan ansvarig för att leverera det it-stöd vi behöver idag och i framtiden. Johans erfarenhet av mjukvarutveckling i komplexa miljöer, molntjänster och förändringsarbete gör att han har en bred och relevant erfarenhet med sig till SJ. Fungerande it-system är en förutsättning för många av våra processer och för att uppnå vårt mål om att bli Sveriges mest digitaliserade bolag, säger Lena Herrmann, direktör för Strategi och Affärsutveckling på SJ.

Kommer till ”Sveriges mest digitala reseföretag”
Det SJ som Johan Näsman kommer till rankas som Sveriges mest digitala reseföretag av management- och teknikkonsultbolaget BearingPoints. I deras stora studie Digital Leaders in Sweden 2020, som genomförs för femte året i rad, har man tittat närmare på hur 84 svenska storbolag står sig när det gäller digital kundinteraktion. I kategorin persontransporter toppar SJ listan före bolag som SAS, Stena Line och SL.
– Ska vi få allt fler människor att resa klimatsmart så behöver vi också leda den digitala utvecklingen. För oss är det högsta prioritet att våra digitala produkter är mer attraktiva än flyg- och bussbolagens, säger Mats Almgren, Kommunikations- och försäljningsdirektör på SJ.

Undersökningen bygger alltså på en studie av 84 svenska företag inom elva olika industrier. Det som bedömts är hur långt företagen kommit i sin kundinteraktion inom fyra digitala områden: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. SJ försvarar sin position som Sveriges mest digitala resebolag. I kategorin för digital marknadsföring klättrar SJ till en sjundeplats när man ser på samtliga 84 bolag oavsett bransch.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title