Annons

Från källarföretag till megafabrik på sex år: Nikola bygger ellastbilar i ny Industri 4.0-anläggning

Anläggningen kommer att innehålla den senaste produktionstekniken ifråga om utrustning för att optimera den totala energianvändningen, produktiviteten och kvaliteten. Det är alltså numera inte bara frågan om att producera miljövänliga fordon som inte emitterar CO2, utan det skall i lika stor utsträckning handla om gröna, uthålliga produktionsmetoder.
– Så är det, konstaterar Mark Duchesne, som är Nikolas globala tillverkningschef. Anledningen till att vårt företag finns är för att stödja en hållbar framtid, så allt vi gör i vår tillverkningsprocess och på vår byggarbetsplats kommer att göras för att säkerställa det minsta möjliga miljöavtrycket samtidigt som vi gör högteknologiska produkter av högsta kvalitet som kommer att påverka hållbarheten hos planeten, säger han.

De första spadtagen tas på Niklas 5,1 miljarders fabrik i Arizona, USA.

Den första byggnadsfasen planeras vara klar i slutet av 2021, medan den andra fasen beräknas vara färdig inom de följande 12-18 månaderna. Den amerikabaserade anläggningen representerar en kapitalinvestering på cirka 600 miljoner dollar och kommer initialt att producera Nikola 2- och 3-modellerna. Vid full produktion kommer anläggningen att kunna producera cirka 35 000 enheter per år, i en tvåskiftsbaserad verksamhet. De första Nikola Tre-fordonen kommer att produceras i Ulm, Tyskland med partnern, lastbilstillverkaren IVECO.

OCKSÅ DÖPTA EFTER NIKOLA TESLA
Men det är en lite knixig resa Nikola gjort. Namnet är f ö inspirerat av samme Nikola Tesla – elpionjären – som Elon Musk döpt sitt bolag efter. I mars 2020 tillkännagav Nikola sina planer om att fusionera med VectoIQ Acquisition Corp, ett börsnoterat företag som drivs av före detta General Motors VD Steve Girsky. Detta resulterade i att det kombinerade företaget noterades på NASDAQ-börsen och Nikolas aktie började handlas per den 4 juni 2020. Sen gick det snabbt uppåt. Den 9 juni hade aktierna mer än fördubblats sedan starten, vilket säger något om tillväxtpotentialen för bolag inom elfordonsbranschen.
Hur som helst värderades företaget till cirka 13 miljarder dollar (ca 110 miljarder kronor) i början av augusti 2020; ett värde som onekligen står i en extrem kontrast till de första sex månadernas 2020 på 80 000 dollar (ca 680 000 kronor). Men å andra sidan ser denna utvecklingsstart knappat särskilt överraskande ut i skenet av hur det sett ut för andra extrema tillväxtsuccéer, som Tesla eller varför inte Spotify. Det tar tid och kostar pengar att växa, men rätt hanterat så går det absolut.

Nikola One är den första ellastbilen bolaget lanserade.

VILL FÖRÄNDRA DEN GLOBALA TRANSPORTSEKTORN Som utvecklare av elfordon, menar sig Nikola Corporation, i högsta grad bidra till att förändra transportsektorn globalt. Bolaget har konstruerat och tillverkat batteribaserade fordonsmodeller och väteelektriska fordon, men på programmet finns också drivlinor för elfordon, fordonskomponenter, energilagringssystem och vätgasstationsinfrastruktur. Allt drivet av Nikola för att, som man formulerar det, ”revolutionera den ekonomiska och miljömässiga inverkan av fordons- och transportområdet som vi känner till det i dag.”

Men hur ser fordonflottan som man tagit sikte på att producera ut?
Ja, här finns en hel del på programmet. Nikola har offentliggjort ett antal konceptkonstruktioner för nollutsläpp för fordon sedan 2014 och avslöjat några konceptfordon, som företaget strävar efter att utveckla för allmänheten.
Ingen av fordonen tycks dock vara i produktion eller nära produktion i mitten av 2020, även om modellen Nikol Three verkar ligga nära ett förverkligande i samarbete med IVECO.

Nikola Tre-modellen ska till en början tillverkas i Europa tillsammans med partnern IVECO.

Enligt Wikipedia ser det ut så här:

Nikola NZT
2016 presenterades ett prototypkoncept, Nikola NZT, som kallas Nikola Zero. Detta är ett en UTV med 72 eller 107 kWh batteri. Konceptet uppgavs ha:
* 555 hk (414 kW) totalt, tillhandahållet av en motor vid varje hjul,
* Använda samma frigångsupphängning som Ford Raptor.

Nikola One
2016 avslöjade företaget en högnivådesign av en vätgasdriven elektrisk klass 8-lastbil, kallad Nikola One, som sedan skulle vara i produktion 2020.
Nikola One-designen innehåller ett 320 kWh EV-batteri, som levererar 6 elektriska motorer med dragkraft— ett för varje hjul – med ett kombinerat programvarubegränsat 1 000 hk (750 kW) och 2 700 Nm vridmoment – nästan 117 000 Nm efter växelreduktion – inspirerad av elektriska lok. Detta är tillräckligt för att hålla en hastighet på 105 km/h med en full belastning. Energikällan är 300 kWs vätgasbränsleceller som förbrukar 4,6 kg H2 per 100 km från tankar med 100 kg väte, vilket ger en intervall 1 900 km. Förbrukningen motsvarar 15,4 mpg diesel. Lastbilen har regenererande bromsar för att komplettera de traditionella skivbromsarna, minskar stoppavståndet och bränsleförbrukningen. Väteversionen presenterades i december 2016.

Nikola Two
Företaget har planer på att bygga denna vätendrivna lastbil med uppskattningar av effekt och räckvidd som liknar Nikola One, men utan sovrummet som finns i Nikola One.

Nikola Tre
I november 2019 lanserade företaget den elektriska lastbilen Nikola Tre, en variant version av Iveco S-Way för den europeiska marknaden. ”Trean” kommer också att vända sig till de australiska och asiatiska marknaderna. Three kommer att ha 500 till 1 000 hästkrafter och ett intervall från 500 till 1 200 kilometer. Produktionen kommer att starta samtidigt som de amerikanska lastbilsversionerna, vilket enligt plan blir 2022–2023 och då i den nya megafabriken i Coolidge, Arizona.

Nikola Reckless är ett militärfordon baserat på eldrift.

Övriga modeller
I planerna finns också modellerna Nikola Reckless – ett konceptfordon som beräknas vara ett helelektriskt ”off-highway-fordon” av militär typ.
Dessutom den alldeles nylanserade Nikola Badger – ett hybridväte-/elektriskt pickup-koncept med ett rapporterat intervall på 600 mil.

Hur det blir med alla de här modellerna återstår att se. Men en fabrik av senaste Industri 4.0-snitt har man i alla fall på gång.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title