Det är som sagt inga tillfälligheter att IFS positioneras som marknadsledare av IDC. Bolaget har haft en betydande organisk tillväxt i sin FSM-verksamhet. Bara under första halvåret 2019 ökade licensintäkterna med 119 procent jämfört med motsvarande period ifjol.
I och med det nyligen gjorda köpet av Astea, identifierat som en viktig aktör i IDC MarketScape-rapporten, kommer IFS’ globala fotavtryck på fältservicesidan dessutom att ytterligare utöka. Totalt har den svenska spelaren mer än 10 000 kunder över hela världen, varav 8 000 är ligger inom servicehanteringssegmentet.
– IFS växer snabbt på tjänsteförvaltning och betjänar ett antal sub-vertikaler inom tillverkningsindustrin, med alla funktioner på plats inom servicelivscykelhantering, säger IDC-analytikern Aly Pinder. IFS’ FSM-produkt (Field Service Management) är omfattande och mångsidig, vilket gör den idealisk för komplexa anläggnings-, produkt- eller kundcentriska miljöer.
Tre huvudpoänger bakom IDC rankning av IFS
Vilka bitar är det som vunnit analytikerns gillande? Flera, IDC rankning bygger på en omfattande utvärdering. Följande faktorer omnämns i rapporten som de viktigaste skälen:
- Omfattande produktfunktioner: En beprövad leverantör av ”slutfunktioner” i livscykelhantering. IFS möjliggör, menar IDC, en bred uppsättning funktionaliteter, som stöder exekvering av fält- och andra aspekter av verksamheten som påverkar kundvärdet.
- Designat för att driva komplexa företag: IFS möjliggör också fältservice inom mycket komplexa arbetsmiljöer, som kräver ett integrerat flöde av intelligens för att stödja dynamiskt och autonomt beslutsfattande. Lösningen stöder en kopplad vy av fältlösningar, som hänger ihop med realtidsdata och intelligens från anläggningstillgångar och produkter. Till detta ska läggas värdet av starka lösningar när det gäller prediktiva åtgärder. Man kan med hjälp av mjukvaran, ”alerts” och IoT-kopplade sensorer i god tid innan en komponent går sönder byta den i förebyggande syfte och därmed vidmakthålla upptiden.
- Värdeskapande utöver fälttjänst: Plattformen ger team utöver fältserviceorganisationen möjlighet att fatta intelligenta beslut kring kunden, produkten och anläggningen, från backoffice till frontlinjen. IFS kan också stödja flera implementeringsmodeller och leverera lösningar för olika miljöer inom tillverkningslandskapet.
– Vår position som ledare på FSM-marknaden har återigen validerats av oberoende forskning som denna IDC MarketScape, konstaterar Marne Martin, CEO för IFS Service Management Business Unit, och fortsätter:
– Förädling och utvidgning av vårt FSM-erbjudande, som redan är en av branschens mest mångsidiga och omfattande, kommer att vara en av hörnstenarna för IFS eftersom vi levererar imponerande tillväxt för FSM-licenser som ligger långt över branschgenomsnittet.