Annons

Han ska få trycket att öka i IFS nordiska partnerkanal

Få bitar inom affärs-IT är viktigare för att skapa en solid marknadsposition än att utveckla en vass återförsäljar- och partnerkanal. Hos svenskägda IFS har strategin att bygga upp en sådan struktur varit ett prioriterat inslag under lång tid. För IFS del handlar detta bl a om att upprätthålla vad som ser ut som hela ERP-marknadens kanske starkaste tillväxt under det senaste året.
De senaste kvartalen har IFS haft en tillväxt som ligger tre gånger högre än marknadssnittet. Med sitt senaste bokslut, som visade upp en 32 procentig tillväxt på licenssidan, gjorde bolaget dessutom sitt bästa resultat någonsin.
Men det gäller att inte vila på hanen i det tuffa konkurrensläge som gäller och, som sagt, här spelar kanalen en viktig roll. Men det gäller att inte vila på hanen i det tuffa konkurrensläge som gäller.
För bolagets nordiska rörelse ligger målet på att 40 procent av intäkterna ska komma den vägen. Därför förstärker man nu sitt team för regionen med en tung värvning: Dansken Morten Søger med erfarenheter från marknadsstorheter som SAP och Microsoft kommer fortsättningsvis att vara den som ansvarar för strategin i Norden.

Morten Søger kan ERP-branschen på sina fem fingrar, kanalsidan specifikt, något som till stor del hänger på att han ägnat en stor del av karriären åt just detta med partnerförsäljning. Han har båpde inom SAP och i Microsoft Dynamicsmiljön varit med om att bygga och driva partnerkanalerna.
Inom IFS är målsättningarna på denna front alltså högt satta och målet är att 40 procent av IFS omsättning i Norden ska komma från partners.

Nya partners och nya medarbetare
Därför kommer Morten Søger utveckla befintliga partners och samtidigt rekrytera både nya partners och nya medarbetare till sin organisation.
– Förväntningarna är att vi ska nå minst samma tillväxtmål 2020 och de närmaste åren, vilket är klart helt realistiskt med ett förstärkt partnernätverk i ryggen. IFS befinner sig i en sweet spot. Vi är den enda av de stora leverantörerna som fokuserar till 100 procent på ERP, EAM och FSM (Field Service Management), och vi är den enda som har behållit fokus på fem strategiska branscher medan andra breddar sig till uppåt 30. Det ger oss ett verkligt specialkunnande och våra tjänster är extremt efterfrågad av marknaden. Därför går vi nu också mycket målinriktat in för att hjälpa våra befintliga partners att växa och samtidigt också skaffa några stora partners som redan har volym i verksamheten, som kan hjälpa oss höja ambitionerna, säger Morten Søger i en intervju med sajten Dagens Analys.
Hans formella titel blir, ”Channel Partner Director” för IFS Nordic.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title