Battericeller med hög prestanda monteras
Tittar vi lite framåt är det Scanias plan att försäljningen av elektriska fordon till 2030 ska uppgå till 50 procent. Längre fram räknar företaget med att alla transporter kan elektrifieras.
– Skiftet till eldrivna lösningar är den största förändringen för vår industri i modern tid, och 2023 är året när det verkligen händer. Bevisen radar upp sig ett efter ett, och miljardinvesteringen i vår nya batterimontering är en av dem, konstatyerar Levin.
Möjliggör storskalig produktion av elektriska fordon
Genom att batterimonteringen är placerad precis bredvid chassimonteringen i Södertälje – som byggdes om för att hantera storskalig produktion av elfordon under sommaren – är förutsättningarna för snabbt och effektivt tillverkningsflöde på plats. Batterimonteringen kommer ha 550 anställda och har en stor grad av automatisering, från inkommande gods genom produktionen till leverans.
– Trots att affärslandskapet förändras snabbt står vi alltid fast vid vårt löfte: kunden först. Att vara ett premiummärke betyder att vi levererar lösningar som både har högsta kvalitet och är hållbara. Battericellen som monteras till moduler och pack är ett bra exempel. Den har kapacitet att få en lastbil att rulla i 1,5 miljoner kilometer, vilket motsvarar lastbilens livslängd. Det är en förmån att få driva denna förändring tillsammans med våra samarbetspartners och kunder, säger Marcus Holm, Head of Production and Logistics, Scania.