Annons

HOT eller LÖFTE: Vad händer med AI inom affärssystem?

Artificiell Intelligens, AI, diskuteras och utvecklas nu i högt tempo inom affärssytem och andra områden. Som vanligt när det gäller ny teknologi så går åsikterna isär. Medan somliga talar om ”hot mot mänskligheten”, menar andra att AI inte bara är nödvändiga inslag i sånt som självkörande bilar, utan att ”personliga” assistenter (typ chatbotar) i kundtjänsten eller hos e-handlare, kan vara rätt trevliga inslag där man annars fått nöja sig med att fylla i formulär och klicka på opersonliga knappar.
Alldeles avsett vad som förutspås i kristallkulan om framtiden så är ämnet hett, menar Pär Heed i ett inlägg på affärssystemkonsultens, Systemstöd, blogg.
”Även våra kommuner börjar använda AI med IBM:s Watson i jakten på personuppgifter i sina ostrukturerade data, inför att GDPR närmar sig i slutet på maj,” noterar han bland annat och tillägger att affärssystemområdet nu är en arena där en hel del händer relaterat till AI. Och med AI inom affärssystemen kommer saker och ting att förändras…

Så här skriver Heed: ”Redan idag används AI tillämpningar inom affärssystem och olika verksamhetssystem. Tänker till exempel på digital hantering av leverantörsfakturor, där leverantörsfakturor skannas och tolkas och programvaran för tolkning av pappersfakturan löpande förbättrar sin träffsäkerhet över tid.

AI som stöd inom CRM. Ett annat exempel är AI inom säljstöd och CRM-system. Med AI stöd kan säljprocesser automatiseras och CRM-systemet förser säljarna med information vilka kunder och företag som är nära att köpa eller passar företagets erbjudande. Allt utan att säljarna behöver leta själva efter informationen.

Kända systemleverantörer inom segmentet, som Salesforce med Sales Force Einstein och HubSpot, utvecklar och använder idag artificiell intelligens för effektiv kontakthantering i sina system. Där programvaran stöder säljfunktionen med rätt ”affärscase”, genom att ta fram förslag utifrån information om vilka kunder som köpt en viss produkt eller tjänst, kombinerat med data från till exempel webbsökningar, surfhistorik, öppnade mailutskick samt information om bransch eller geografi.

Inom AI integrerat med röststyrning har utvecklingen gått fort de senaste åren och många känner till Allo från Google, Siri från Apple, Cortana från Microsoft eller Amazon Alexa. Allt fler företag får även upp ögonen för så kallade chatbotar, chatbots för bättre kundservice eller hjälp med allt från väderprognoser, mötesbokningar eller finansiella råd.

Chatbotar tar över kundtjänsten. Enkelt kan man säga en chatbot är ett program som svarar på olika typer av input, ljud eller textbaserad, med på förhand bestämda svar eller artificiell intelligens (AI). Dessa chatbots kan man sedan bygga in i befintliga system. En chatbot är kort sagt ett program som simulerar ett mänskligt samtal eller en chat med hjälp av regler eller AI.

Ett svenskt exempel på AI inom kundkontakter och frågor är SEB som tidigt lanserade den virtuella assistenten Aida som med hjälp av artificiell intelligens kan förstå tal och svara på frågor. Cirka 160 kunder om dagen chattar med Aida på seb.se där avataren Aida klarar av att svara på 80 procent av alla kundfrågor. Internt servar Aida bankens 15 000 anställda med olika it-relaterade frågor.

Vi kan därmed konstatera att artificiell intelligens har börjat användas inom affärsområden som till exempel kundvård, försäljning och marknadsanalyser. Men för andra kärnprocesser i företag så är användandet av AI fortfarande i ett tidigt skede, men alla de stora leverantörerna av affärssystem arbetar med olika lösningar.

Men det finns de företag som börjat med AI inom affärsstöd och andra affärsprocesser än kundsupport eller marknadsanalyser. Till exempel företaget AmerisourceBergen, där AI helt enkelt hjälper företaget att fatta bättre beslut när de prissätter sina produkter och automatiskt räknar fram produktionskostnader och analyserar historiska försäljningsdata.

AI för olika kärnfunktioner och processer blir viktigare och viktigare och för alla företag gäller det att hänga med.

– Demokratisering av teknik som vi upplever med AI är fantastisk. Förutom att hjälpa till att korta tiden till marknaden, fördjupas polen av talanger och hjälper företag av alla storlekar att få tillgång till den modernaste tekniken. Men med stor kraft kommer stort ansvar. Med några stora organisationer som utvecklar AI-principerna som alla företag kan använda måste vi ta ett steg tillbaka och se till att arbetet sker etiskt och ansvarigt, menar affärssystemutvecklaren Kriti Sharma VP, Artificial Intelligence, Sage.

Kommer AI att förändra dagens affärssystem? De större leverantörerna av affärssystem ligger långt fram och utvecklar olika lösningar där AI är en del. Vi på Systemstöd är sedan några år partner till Sage, världens tredje största utvecklare och leverantör av affärssystem efter SAP och Oracle. Sage har flera olika affärssystem och ekonomisystem i sin portfölj där vi har valt att sälja, implementera och hantera support av Sage X3 affärssystem.

Under 2017 integrerade Sage i ett första steg Pegg, en chatbot med artificiell intelligens i det molnbaserade ekonomisystemet Sage One. Redan används chatboten Pegg i 85 länder av drygt 20 000 användare.
Kommer AI att förändra dagens affärssystem? Ja, de kommer att förändra dagens affärssystem. Det finns många rutiner och uppgifter som kan automatiseras med AI. Att låta teknik underlätta och effektivisera  arbetsuppgifter genom förenkling, automatisering och integration mellan olika system ligger i människans natur sedan ångmaskinens införande under den industriella revolutionen. Skillnaden idag är att ånga och elektricitet ersatts av datorer, smartphones, surfplattor och maskiner som kopplats samman med internet, där gränserna mellan fysisk verklighet och en digital värld suddas ut allt mer.

Parallellt med möjligheterna med AI klingar Elon Musk’s ord om att AI kommer att bli ett hot mot mänskligheten, där vissa företag får ”extrem makt”.

Eller som Kriti Sharma VP, Artificial Intelligence, Sage, skriver:

”The democratisation of technology we are experiencing with AI is awesome. As well as helping to reduce time to market, it is deepening the talent pool and helping businesses of all size have access to the most modern of technology. But, with great power comes great responsibility. With a few large organisations developing the AI fundamentals that all businesses can use, we need to take a step back and ensure that the work happening is ethical and responsible.”

Därför har Sage tagit fram The Ethics of Code: Developing AI for Business with Five Core Principles”.

Vem vet, inom kort kommer du att ställa krav på en digital assistent som svarar på kundfrågor, hanterar support eller sköter er försäljning dygnet runt i ert nya affärssystem.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title