Tilläggas kan att även om ESG (Environmental, Social and Governance, alltså miljö, social och bolagsstyrning) inte är ett teknikområde kom det på fjärde plats av 13 prioriterade områden där nära sju av tio (69%) av företagen uppgav att de antingen har implementerat en strategi för ESG eller håller på att göra det.
Big data-lösningar mest intressant att investera i
Så här ser listan över tolv investeringsområden ut (inom parentes anges andel som har implementerat eller håller på att implementera strategi för dessa):
1. Big data (75 %)
2. Prediktiv analys (72 %)
3. AI-driven automation (71 %)
4. ESG (69 %)
5. Digitala ekosystem (65 %)
6. Mikrotjänster (60 %)
7. Webb 3 (57 %)
8. Telematik (56 %)
9. Omnikanal (54 %)
10. Metaversum (48 %)
11. Digiala tvillingar (42 %)
12. Fytigal (42 %)
Nya teknologier kan ge konkurrensfördelar
Företagsledare vill att deras företag ligger i framkant när det gäller att ha modern teknik och många av dem ser nya och viktiga tekniktrender som ett sätt att nå konkurrensfördel, enligt undersökningen. Men en del av teknikerna är relativt nya och okända för en stor del av beslutsfattarna. Det stora utbudet av ny teknik utgör också en utmanande miljö för företagsledare med ansvar för investeringsbeslut. Företagen är väl förtrogna med tekniker som AI och big data, men har begränsad kunskap eller medvetenhet om begrepp som digitala tvillingar och mikrotjänster, som har potential att förändra affärsvärlden om de inte redan har gjort det.
– Att arbeta i en bransch med snabb utveckling innebär att man måste hålla jämna steg med den ständiga utvecklingen av tekniken. Företagen vill investera i flexibla och skräddarsydda lösningar som möter dagens och framtidens utmaningar, snarare än enskilda större projekt, säger John Cotterell.
En tredjedel saknar strategi för metaversum
Även om metaversum nämns som en av de mest erkända nya trenderna saknar 30% av organisationerna någon form av strategi för att inkludera den i sin strategi, och hälften av dem uppgav att det berodde på att tekniken är irrelevant för deras verksamhet. Respondenterna är ungefär lika skeptiska till Webb 3: drygt en fjärdedel (27 %) av de tillfrågade har genomfört en strategi och tre av tio företag (30 %) håller på att göra det. Att bygga digitala ekosystem och mikrotjänster är också bekräftade trender för företag som vill investera i att bygga strategiska ramar, med 33 % av de tillfrågade som planerar att införliva dessa tjänster på något sätt.