Denna årliga guide är en slutgiltiga utvärderingen av partnerprogram från teknikleverantörer som tillhandahåller produkter och tjänster via IT-kanalen. Rapporten analyserar, utvärderar och tar fram eliten av företag som erbjuder de bästa partnerlösningarna i sina kanalprogram.
I 2018 års uppställning över företag med 5-stjärniga betyg ingår parametrar som investeringar i programutbud och lönsamhet för partners, liksom partnerutbildningarnas kvalitet, support, marknadsföringsprogram och resurser, säljstöd och kommunikation.
IFS aktivt på alla fronter. För IFS del konstateras att den svenska ERP-spelaren växer, är aktivt på alla fronter och gör investeringar i sitt partnerprogram för sina produkter, inklusive flaggskeppet Applicationssviten, lösningen för Field Service Management (fältservice) och tekniken för operativ intelligens.
Man anser från guidens sida att IFS Partner Network differentierar sig på marknaden genom att erbjuda bra valmöjligheter. Partners kan t ex välja vilken geografisk-, vertikal- och försäljningsmodell som är mest passande för verksamheten; antingen då byggd på permanent- eller abonnemangslicens.
– Bolag som säljer mervärdestjänster och professionella tjänsteföretag tar sikte mot IFS-partnernätverket av flera anledningar, säger IFS’ VP för marknadsföring i Nordamerika, Steve Andrew. Vi satsar aktivt på försäljningsresurser och portalteknik som hjälper våra nya och befintliga partners att snabbt uppnå framgång på marknaden med oss.
Knepigt att hitta rätt leverantör. Nya och etablerade partners finner goda möjligheter att uppnår vassa resultat med IFS, menar IFSs direktör för partnerallianser i Nordamerika, Parker Zanios.
– Genom ökat försäljnings- och marknadsstöd har IFS-partners kunnat skapa fler möjligheter än någonsin tidigare. Vår ökade partnerinvestering tillsammans med branschledande produkter och ett erfaret och engagerat partnerhanteringslag har aldrig varit en mer lämplig tid att ansluta sig till IFS Partner Network, säger han.
Att hitta rätt teknikleverantör till en partner kan vara en tuff uppgift, med tanke på det stora utbudet av som nu är tillgängligt för lösningsleverantörer, kommenterar Robert Faletra, som är Channel Companys exekutive ordförande.
– CRNs Partner Program Guide och ”5-Star Ratings” hjälper dem att begränsa fältet och hitta den bästa passformen, identifiera de mest givande partnerprogrammen och ge avgörande inblick i deras styrkor och fördelar. I 2018 PPG-utvärdering erkänner vi de starkaste och mest framgångsrika partnerprogrammen med avseende på kanalverksamheter idag.
MISSA INTE PLM&ERP News TV-reportage om IFS.
Få av våra TV-reportage har på så kort tid som vårt senaste om IFS har dragit så många tittare på vår amerikanska systersajt, ENGINEERING.com, som det senaste:
ERP Player IFS is in Attack Mode: “Tigers Like Other Tigers” – TV Report
Reportaget har gjort stor succé på vår amerikanska systersajt, ENGINEERING.com, med 20 000 tittare på bara några veckor.
I TV-rapporten och artikeln möter du IFS nyligen avgångne CEO och koncernchef, Alastair Sorbie, som för övrigt nyligen fick sin efterträdare i form av chefen för SAPs molnetverksamhet, Darren Roos. Efter 12 år vid rodret för detta svenska succéföretag går hur som helst Sorbie i pension och överlåter under det kommande kvartalet.
Sorbie berättar i intervjun om vad som är styrkan med bolagets lösningar, vilken betydelse topprankningarna av analytiker som Gartner och ARC har och varför man under fjolåret gjorde fyra tunga köp med bland annat kanadensiska MXI och sitt hittills dyraste företagsförvärv i form av amerikanska fältservicebolaget Workwave.
Vi har också talat med två viktiga IFS-kunder, globala norska industrifärgtillverkaren Jotun – ERP-basen Trond Aune – och svenska Polygons COO, Jonas Granath. Det är f ö den senare som gör jämförelsen mellan IFS/Polygon och tigrar.