Fordonet är i trafik varje vardag 08.00-10.00 och 14.00-16.00 fram till och med 8 oktober. Fredag 2 oktober och torsdag 8 oktober körs endast morgonturen. Det finns två hållplatser – framför Biologiska museet vid korsningen Rosendalsvägen och Djurgårdsvägen, och vid Rosendals slott i närheten av Folke Bernadottes bro. BUSSEN LEVERERAD AV T-ENGINEERINGMinibussen som är levererad av det svenska företaget T-Engineering kommer gå mellan Rosendals slott, vid bron till Tekniska museet och Hazeliusporten under två veckor från och med den 24 september. Ambitionen är att projektet ska återvända till Djurgården i framtiden.Pilottesterna är en del av ett bredare samarbete mellan Urban ICT Arena, Keolis, Telia, Ericsson och Intel med stöd från Vinnova och Drive Sweden med syftet att undersöka hur digitaliseringen kan bidra till en mer hållbar och effektiv kollektivtrafik. Prins Daniel samt representanter från Stockholm Stad, Region Stockholm och nämnda företag och organisationer deltog i invigningen, som hölls i anslutning till Tekniska museet. Ambitionen är en effektiv och hållbar kollektivtrafik där operatörer i kontrolltorn kan hantera flottor av autonoma, elektriska fordon för att kunna förbättra trafikplanering och ruttoptimering samt minska energiförbrukning. Det leder till ett mer kostnadseffektivt och miljösmart transportsystem som är mer tillgängligt för invånarna. DRIVS AV KEOLIS OCH URBAN ICT ARENA Pilottestet är resultatet av ett samarbete mellan några av Sveriges ledande företag inom mobilitet och teknik. Projektet drivs av innovationshubben Urban ICT Arena och bussbolaget Keolis. Intel levererar processorkraft och IT-system för både buss, kontrolltorn och mobilnät. Ericsson bidrar med de tekniska lösningarna för det uppkopplade kontrolltornet och har tillsammans med Telia levererat det 5G-nät som gör att den självkörande bussen från T-Engineering kan rulla på Djurgården. – Pilotprojekt som det på Djurgården visar att kollektivtrafiken är en bra arena tillika partner för att testa nya tekniker för automatisering, digitalisering och elektrifiering. Vi uppmuntrar fler partnerskap som utmanar den traditionella synen på kollektivtrafik. På så vis kan vi närma oss morgondagens mobilitetslösningar redan idag, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd, Region Stockholm. – För att lösa de utmaningar vi har med trängsel, luftkvalité och utsläpp i Stockholm så behöver vi olika typer av transportlösningar. Vi är positiva till pilotprojekt som detta då vi tror på en framtid med fordon som är autonoma, elektriska och enkla att dela, och denna självkörande, elektriska buss är ett fint exempel på det, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm stad. |
SMART KOLLEKTIVTRAFIK: Prins Daniel invigde förarlös och 5G-uppkopplad eldriven buss
Djurgården i Stockholm får en ny busslinje trafikerad av en eldriven självkörande minibuss uppkopplad mot ett kontrolltorn via 5G-nätet. Under två veckor kan stockholmarna provåka den förarlösa bussen – ett smakprov på framtidens smarta kollektivtrafik. Prins Daniel invigde pilottestet.
Projektet på Djurgården, kallat 5G Ride, utforskar hur 5G och fjärrövervakning av fordon via kontrolltorn kan bidra till att underlätta införandet av självkörande eldrivna bussar i stadsmiljöer på ett säkert sätt. 5G-nätets tekniska förutsättningar med extremt höga datahastigheter tillsammans med korta svarstider innebär att bussarna kan reagera på kommandon i realtid från kontrolltornet.
- Satsningen är ett fint exempel på hur 5G kan bidra till ett smartare och mer hållbart samhälle. Självkörande teknik i kombination med eldrivna 5G-uppkopplade fordon, övervakade via kontrolltorn, innebär ett jättekliv i digitaliseringen av kollektivtrafiken, säger Anders Olsson, VD för Telia Sverige.