Vart är PLM på väg? Frågan är inte onaturlig givet de teknologiskt dynamiska tiderna, men svaret är däremot kanske enklare än man tror: ”Vi är på väg upp i molnet,” säger Zandra Nilsson. Det kanske inte direkt var det förväntade svaret, men så sant det är:
”Skalar man ner frågan till sin basala nivå är det förr eller senare molnet som gäller,” tillägger hon. ”Att jobba med SaaS – med mjukvara och infrastruktur som tjänst, Software-as-a-Service och Infrastructure-as-a-Service – har stora fördelar, så stora att summan av det värde de tillför blir svår att stå emot: Tillgång till all tänkbar mjukvara på ett och samma ställe, molnets exponentiellt växande prestanda att processa de växande mängder data som kommer med digitaliseringen av hela produktframtagnings- och driftsprocesserna, dess upp- och nedskalningskapacitet, de globalt kopplade samarbetsplattformarna via AWS eller Microsofts Cloud Azure, osv, allt pekar mot denna kombinations oslagbara tillgänglighet, värde för pengarna och enkelhet.”
Som Mores Lag – fast för PLMs utveckling mot molnet och SaaS
Det är som en slags ekvavilent till Mores Lag, den som förutspådde fenomenet att antalet transistorer som får plats på ett chip växer exponentiellt med en fördubbling av antalet var 12:e månad. Om man vill formulera en motsvarighet till dagens nyckel för PLM-framgång skulle den kanske lyda: ”Det som kan göras i molnet kommer förr eller senare att göras i molnet och volymen kommer att fördubblas vart 12:e månad.” Principen är korrekt och illustrerar potentialen, säger Nilsson, men kanske är tidsfaktorn lite överdrivet tilltagen.
”Visst, många vågar satsa på detta, medan andra skjuter på saken,” säger Nilsson och påpekar att både Siemens väl underbyggda centrala roadmap och kundernas växande intresse ändå tydligt pekar i denna riktning: ”Framgent är resan mot full SaaS och att få med oss kunderna på att transformera till molnet en spännande utmaning. Detta för att kunderna ska kunna fokusera på att fullända de digitala trådarna medan vi gör det vi gör bäst, vässar våra produkter, implementerar PLM och annat,” summerar hon saken.
För Siemens och Zandra Nilsson är detta en synnerligen rimlig beskrivning, precis som för bolagets tuffaste konkurrenter. Tänk bara på den sekventiella logiken i hur utvecklingen inom CAD, design och PLM hittills sett ut: Från 3D CAD-programvaran i extremt dyra arbetsstationer och i stordatormiljöer (”mainframe”), via CD-skivor och nedladdningsbara mjukvaror i PC-format till dagens läge med erbjudanden om hela IT-stacken och infrastrukturen i molnet, men fortfarande under full rörelse framåt i dynamiska utvecklings-loopar. Man behöver inte ens bygga infrastrukturen lokalt i företagen längre; den finns i molnet. Bl a i Siemens moln, vars mjukvaror och programplattformar alla har suffixet ”X”.
”Vi tror verkligen på detta,” säger hon och pekar på den nordiska industrins förmåga att plocka upp det nya. ”Nordisk industri har alltid spetsat inom PLM och har visat en stor potential när det gäller att ta till sig ny teknologi, metodik, mjukvara och har även demonstrerat förmågan att i konkreta termer omsätta idéerna till praktik. Vi är duktiga på detta med att samarbeta och skapa hållbara värdekedjor, men utvecklingen, evolutionen vilar aldrig. Utveckling är en ’never ending story.’ Inte minst detta med hållbarhet och miljöaspekterna är ju enormt centralt idag när planetens framtid är satt under hård press. Vi måste kunna ta till oss och etablera teknik, metodik och vägar som leder mot netto-noll effekter i balans mellan energiresurser, materialomsättning, ekonomi och cirkularitet. I detta blir molnet en av de viktigaste nycklarna på vägen framåt. Inte minst för att det kan bidra till att demokratisera tillgången på den teknologi som behövs för att utveckla, tillverka och driva de nya hållbara produkterna.”
Vi kommer till hur detta resonemang är underbyggt längre fram i artikeln.
Siemens X-faktor: Xcelerator-as-a-Service
Den som vill ha ytterligare bekräftelser på Siemens Digital Industries Softwares syn på och satsning i detta kanske minns vad Joe Bohman, bolagets globalt ansvarige för PLM-lösningen Teamcenter, EVPn för PLM Products, sa om saken i en tidigare PLM&ERP News-artikel:
”Alla Siemens molnbaserade lösningar har bokstaven X som suffix. Detta är i sin tur liktydigt med att de är Xcelerator-as-a-Service-lösningar, med molnet som teknisk plattform.”
Xcelerator-as-a-Service-portföljen betyder enligt Bohman att man nu sammanför de kraftfulla funktionerna i bolagets rika mjukvaruportfölj genom specialbyggd teknologi och serviceupplevelser som är, ”skräddarsydda för industriernas och enskilda användares krav.”
Denna expansionen av molntjänst-portföljen har sedan saken offentliggjorts, bl a under Realize Live-eventet i Las Vegas, tidigare i år, laddats med CAD-mjukvaran NX X, den nya och mycket intressanta appen för tillverkning och verkstadsgolv Zel X, MOM och MES-mjukvaran Opcenter X, CAE-plattformen Simcenter X och Teamcenter X Essentials (PDM).
Lågkod-plattformen Mendix växer i betydelse
”Låt mig sammanhanget också säga några ord om vår lågkod-plattform Mendix. Denna lösning har stor betydelse i det vi berört tidigare under intervjun, enkelhet och demokratisering,” säger Nilsson.
Finessen med denna plattformstyp landar principiellt i ett ökande behov av att flera intressenter ska kunna hantera de allt komplexare digitala kedjorna. För effektivitet på alla platser i hela kedjan krävs enkelhet på ytan, parat med förmåga att hantera komplexiteten därunder. Poängen är att utan jobbig programmering få till anpassade applikationer som kopplar ihop nära nog allt som har med produktframtagning att göra, från kravställning, produktutveckling, simulering, inköp av insatsvaror till produktion och relaterad logistik. I Siemens Mendix kan man skapa individuellt anpassade applikationer med instrumentbrädor som ger en total översikt via drag’n’drop.
”Det är förstås oerhört värdefullt, inte minst i lösningens förmåga att delegera kraft genom hela organisationen, vilket bl a handlar om att säkerställa stabila ’systems of record’ och på ett enkelt sätt skapa strukturerat stabila värden på alla ställen. Vi brukar säga att vi på ett kontrollerat sätt demokratiserar IT via Mendix.”
Allt är inte klart
men vägen framåt är utstakad
Teamcenter X har sålunda integrationerna till Xcelerator-portföljens djupa innandöme: FRÅN CAD och Polarion X för ALM, Application Lifecycle Management, mjukvaruintegrationen, till verktyg som plockar ihop integrerade, multidomän-BOMar, och ger grunden för den kompletta digitala tvillingen, TILL Mendix med APIer till alla Siemens egna lösningar förstås, men lika enkla kopplingar till mjukvaror från andra aktörer i PLM-branschen, SAP, Ansys, AutoCAD, e t c.
Nu ska tilläggas att allt inom Xcelerator-as-a-Service-konceptet inte är klart ännu, men vägen framåt är utstakad mot en molnmarknad som globalt kommer att överstiga en biljon dollar 2026 och flera miljarder kronor lokalt i Norden inom bara ett par år.
Zandra Nilsson bekräftar också att intresset är stort bland bolagets nordiska kunder, varav många är globalt verksamma OEMer.
”I stort sett varje PLM-ledare jag pratar med är mycket intresserad av vad vi gör med molnet och svaret är alltså Xcelerator-as-a-Service. Samtidigt är det klart att det krävs mod för att satsa på nya idéer, parallellt med förståelse, personella och finansiella resurser från ledning och styrelse.”
Kan ge 60 procent lägre IT-kostnader
Denna bolagets med tiden kompletta uppsättning av digitala verktyg, som SaaS-lösningarna, är designade med hjälp av Siemens ’digitala tråd-metod’, så att allt hänger ihop.
Vidare påpekar Zandra Nilsson att SaaS-lösningarna är säkra, personliga och anpassningsbara till lågkod-mjukvaran Mendix.
”Det blir som Joe Bohman sa i Las Vegas: ’Med detta bidrar vi till att riva ner barriärer. Istället skapar vi plattformar som sammanför expertgrupper, vilket ger människor möjligheten att diskutera och arbeta tillsammans.”
Inom parentes kan tilläggas att Joe Bohman under sitt anförande påpekade på att kunderna sagt att de är 33 % snabbare ut på marknaden med detta tillvägagångssätt, når detta till 60 % lägre IT-kostnader och är 100 % uppdaterade. Allt med inbyggd skalbarhet.
Framför allt tryckte Bohman på just behovet av att riva barriärer i produktframtagnings-arbetet. Detta görs effektivast med vassa digitala verktyg och klart är att molnet som teknisk distributions-plattform underlättar denna typ av ihop-kopplade processflöden.
Alltså; alla uppgifter och processer på en plattform, vilket ger alla i hela värdekedjan möjlighet att arbeta tillsammans var som helst, samtidigt, med de verktyg och data de behöver på ett och samma ställe. Allt detta, enligt Zandra Nilsson, ”kört på PLM-branschens mest robusta interoperabla dataryggrad, Temacenter.”
Det är som sagt inte svårt att se en lovande framtid i detta koncept.
Tunga kunder som Sandvik, Husqvarna och Alfa Laval inom industrin
Det är inga småspelare Zandra Nilsson möter där ute på PLM-marknaden. I hennes team hanteras de största nordiska tillverkande företagen inom områden som high-tech, batteri, grön energi, industrial machinery och medtech/pharma. Bland Siemens Digital Industries kundföretag i Norden finns, som PLM&ERP NEWS tidigare artiklar rapporterat, bolag som Sandvik, Wärtsilä, Epiroc, Husqvarna, Alfa Laval och Danfoss för att nämna några. Det som förenar dem är att de och de övriga kunderna har höga krav på det industriella IT-stöd, PLM, och sub-PLM-lösningar som Siemens Digital Industries Software levererar och som de investerar stora pengar i. Att misslyckas är ingen option, vilket i skenet av de dynamiska förändringar som nu trendar inom i stort sett all industriell verksamhet inte gör saken lättare.
”Rätt,” säger hon. ”Det är ingen enkel balansgång man har att hantera i dagens industriella landskap. Varken för dom som är PLM-användare eller vi som leverantörer av lösningar. Faktorer som komplicerar är alla de som vi talar om på alla ställen idag: Molnet, digitaliseringen av processerna, AI, hållbarhets- och regulatoriska krav som bl a mynnar ut i sånt som ökad komplexitet, elektrifiering, mer elektronik och kanske framför allt mjukvara som tar över i ett produktinnehåll vars livscykler tenderar att bli allt kortare. Samtidigt hårdnar konkurrensläget till på alla marknader. Det ökar kraven på innovativa lösningar, ökad produktprestanda, automation, smartare tillverkning, och absolut också nya affärsmodeller typ produkter som tjänst.”
Hållbarhetsfrågorna i fokus
Så, vad frågar kunderna efter idag?
”Åh, det är många olika saker förstås och hänger ihop med dels vad de har för produkter, specifika marknadssituationer, utmaningar och målsättningar. Men detta givet är sånt som process-digitalisering, molnet, hållbarhetsbitarna, intern och extern samverkan, Metaverse och AI hyperaktuellt. Sen är allmänna teknikområden som elektrifiering, elektronik och mjukvaror sånt som genomsyrar egentligen de flesta av våra kunders verksamheter.”
Men för dagen är viljan att skapa hållbarhet något som ofta diskuteras, konstaterar Nilsson.
”Absolut, kraven finns där, men få driver det hela vägen. Jag ser en stor potential här.”
Vilka råd ger du kring hållbarhetssträvandena?
”Flera punkter, men de viktigaste är:
- Kontroll över data via ett digital backbone som Teamcenter
- Se till att formulera hållbarhetsmål och analysera utvecklingspotentialen kring målen
- Använd simulering för att säkerställa att designen av produkten och tillverkningen är optimerad och testad innan den produceras/producerar
- Se holistiskt på värdekedjan och ställ krav på leverantörerna
- Våga använda digitala modeller och tvillingar
- Designa för återvinning
- Optimera material och kvalitet.”
Att kunna se de dolda ingångarna till affärssuccé
Nödvändigheten är på något vis uppfinningarnas moder. När nya teknologier kommer, som kan hantera helt andra saker än tidigare, skapas fönster av möjligheter att expandera tankarna kring vad som kan generera intäkter kring en produkt. Onekligen kan detta vara en värdefull affärsingång när tiderna i övrig uppvisar en hel del av osäkerhet och konjunktur-problematik. Detta är också en sida av Zandra Nilssons vardag och tuffa utmaningar. Ingen kan i dagens oroliga tider heller bortse från ekonomi och konjunkturlägen som ofta pressar budgetarna hos kunder och potentiella kunder. Då gäller det att se möjliga ingångar. Se runt hörnen.
Den goda nyheten, för såna finns, är att få digitala verktyg kan leva upp till att möta denna för så många företag komplexa situation, som dagens PLM-verktyg.
”Absolut, vi ser en enorm dynamik i den teknologiska utvecklingen. Vi kan idag leverera verktyg som täcker hela värdekedjan från kravspecar och produktutveckling till smart fabriksautomation. Vi har visionerna och kan leverera på dem,” avslutar hon, möjligen med en lite besk släng mot tuffaste konkurrenterna.
Berättelsen om Zandra Nilsson är i långa stycken den om en produktframtagnings-värld i dramatisk förändring. Den som vill lyckas måste kunna se vart kompassnålen pekar och ha förmågan att kunna omsätta de visioner som finns i resans riktning till konkreta plattformar och säljande paketeringar. Sånt kräver bra blick över spelplanen, att man är driven, strukturerad, uthållig och ansvarstagande. Andra viktiga egenskaper är förmåga att ge en äkta känsla av engagerad närvaro både bland sina kunder och det säljteam man leder.
Zandra Nilsson har allt det där. Det är därför hon har jobbet, inte för att hon är kvinna.