Annons

Mångmiljardorder i sikte för Saab på flygburet övervakningssystem

I pressmaterialet noterar Saab att, ”en period med slutliga förhandlingar nu kommer att följa.” Man tillägger att bolaget ännu inte undertecknat någon avtalsförändring eller, ”fått en beställning avseende dagens tillkännagivande.”

Det ursprungliga utvecklings- och produktionskontraktet för GlobalEye fick Saab vid Dubai Air Show i november 2015 av Förenade Arabemiraten. I denna första runda handlade det om en beställning av två system. En ytterligare order från samma beställare för ett tredje system tillkännagavs under 2017.
Klart är också att exporten till Förenade Arabemiraten varit stirdbar. Bl a har Amnesty kritiserat saken.


När det gäller Bombardiers Global 6000, är det ett flygplan med extra lång räckvidd, är en viktig del av GlobalEye-systemet. Flygplanet är utrustat med den senaste flygelektroniken och kombinerar en optimal storlek för flera olika roller och utökad AEW&C med enastående prestanda. Det är ett snabbt flygplan med kort start- och landningssträcka, och låga driftskostnader.

Mer om GlobalEye-systemet
GlobalEye tillhandahåller luft-, sjöfarts- och markövervakning i en enda lösning. Den kombinerar en ny radar med utökad räckvidd med det ultralånga Global 6000jet-flygplanet från Bombardier.

GlobalEye tillhandahåller luft-, sjöfarts- och markövervakning i en enda lösning. Den kombinerar en ny radar, Erieye ER (Extended Range), med utökad räckvidd med det ultralånga Global 6000jet-flygplanet från Bombardier.

Till saken hör vidare att Saab är en av världens ledande leverantörer av dessa flygburna övervakningssystem, s k AEW&C-system (Airborne Early Warning and Control), med system i operativ drift hos kunder i åtta länder världen över.
I detta är GlobalEye är ett mycket avancerat system och det första på världsmarknaden som kan upptäcka och följa mål på stora avstånd och sköta övervakning i luften, på marken och till sjöss samtidigt från en och samma plattform. Systemet upptäcker och följer automatiskt mål i luften och till havs över ett mycket stort område. Även rörliga fordon på marken kan upptäckas med hjälp av GMTI-radar (ground moving target indication) på långa avstånd. Med Erieye ER-radarn har räckvidden för upptäckt och följning ökat väsentligt jämfört med befintliga flygburna radarsystem, och dessutom kan systemet upptäcka mycket små mål. GlobalEye-systemet kan följa mycket svårupptäckta luft- och sjömål, inklusive flygplan med smygteknik, kryssningsrobotar och ubåtsperiskop, även i miljöer med omfattande störningar. 

Omfattande uppsättning sensorer
I GlobalEye-lösningen integreras en omfattande uppsättning sensorer, inklusive utrustning för signalspaning och egenskydd samt nyutvecklade lednings- och kommunikationssystem. Kombinationen av Saabs flexibla serviceprogram och att systemet kan operera med förhållandevis låg bemanning bidrar till kostnadseffektivitet. De flesta av delsystemen i GlobalEye kommer för övrigt från Saabs världsledande produktsortiment.

När det gäller Bombardiers Global 6000, är det ett flygplan med extra lång räckvidd, är en viktig del av GlobalEye-systemet. Flygplanet är utrustat med den senaste flygelektroniken och kombinerar en optimal storlek för flera olika roller och utökad AEW&C med enastående prestanda. Det är ett snabbt flygplan med kort start- och landningssträcka, och låga driftskostnader. Med Global 6000-plattformen kan GlobalEyes uppdrag pågå upp till 11 timmar.

Förenade Arabemiraten är Saabs första GlobalEye-kund med sin beställning från november 2015 av en version av systemet som heter ’Swing Role Surveillance System’.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title