Annons

Volvo Trucks tar ledning i ellastbils-REVOLUTIONEN

Visserligen har ett antal aktörer redan presenterat ellastbilslösningar; som Tesla, Nicola Motors och i någon mån faktiskt också svenska Einride (grundat av förre Volvoingenjören Robert Falck). Eldrivna fordon är en del av revolutionen på lastbilsområdet. Så hur ligger vår svenska världsaktör Volvo Trucks till i detta race?
Tro inte för ett ögonblick att Volvo Trucks har vilat på hanen. Inom ramen av tre veckor har man lanserat två elfordon. I april kom den första: Volvo FL Electric ("16 tonnare"). Den är betydligt mindre och har kortare räckvidd än huvudkonkurrenten Tesla. Men icke desto mindre är den ett stort genombrott.
- Så är det och det är bara början på den elektriska revolutionen. Det här är så här framtidens transporter kommer att gå till, framför allt i städer, konstaterade Volvo Lastvagnars chef, Claes Nilsson, när fordonet presenterades.
Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo FL Electric, utökade företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. Volvo FE Electric är avsedd för tyngre stadsdistribution och soptransporter med totalvikter på upp till 27 ton.
- Med Volvo FE Electric har vi ett komplett program av eldrivna lastbilar för stadstrafik och tar ytterligare ett strategiskt viktigt steg i utvecklingen av vårt totalerbjudande inom elektrifierade transportlösningar. Det öppnar för nya samarbeten med städer som vill förbättra luftkvaliteten, reducera trafikbullret och minska trängseln vid rusningstrafik genom att kunna utföra nyttotransporter på ett tyst och avgasfritt sätt under till exempel tidiga morgnar eller sena kvällar, säger Claes Nilsson.

Generellt ska noteras att lastbilarna primärt är byggda för att köras i städer. Det märks inte minst på räckvidden, som mest kan bli 30 mil. För att klara av det har FL-modellen sex batteripaket. Tanken är att man i städerna kan köra på dagen och ladda på natten, vilket gör att lösningen blir mindre beroende av en utbyggd laddinfrastruktur. Korta transporter i städerna och inte längre transporter, alltså.
– Nej, där är tekniken ännu inte redo. Batteriområdet behöver utvecklas så pass mycket att det i nuläget inte är intressant för oss. Även om vi har ”elvägar” och en utbyggd laddinfrastruktur krävs betydligt bättre batterier än de som finns i dag, säger Claes Nilsson.

BATTERITEKNIKEN RÄCKER INTE TILL FÖR LÅNGTRANSPORTER. – Batteriområdet behöver utvecklas så pass mycket att det i nuläget inte är intressant för oss. Även om vi har ”elvägar” och en utbyggd laddinfrastruktur krävs betydligt bättre batterier än de som finns i dag, säger chefen för Volvo Lastvagnar, Claes Nilsson.

Tunga miljöargument. När det gäller ellastbilar är miljöargumenten ännu de tyngsta skälen för satsningar. Symptomatiskt för detta är att den första Volvo FE Electric blir en sopbil som i början av 2019 kommer att sättas i trafik i tyska Hamburg. Samma stad som nyligen införde trafikbrgränsningar för dieselfordon inne i staden. Sopbilens påbyggnad är framtagen i samarbete med FAUN, som är Europas största lastbilspåbyggare.
– Hamburg, som 2011 utsågs till European Green Capital av EU, har länge arbetat brett och framgångsrikt med grön och hållbar stadsutveckling. Det gäller inte minst på transportområdet, där elektrifierade bussar från Volvo redan används i kollektivtrafiken. De erfarenheter och ambitioner som finns här gör Hamburg till en mycket intressant samarbetspartner för oss, säger Jonas Odermalm, chef för produktstrategi Volvo FL och Volvo FE på Volvo Lastvagnar.
Prof. Dr. Rüdiger Siechau, CEO för Stadtreinigung Hamburg, ser en stor potential för eldrivna lastbilar i städer, sett ur ett miljöperspektiv.
– I dagsläget släpper var och en av våra 300 konventionella sopbilar ut cirka 31,300 kg koldioxid per år. En eldriven sopbil med ett batteri som klarar ett helt arbetsskift på åtta till tio timmar innebär ett tekniskt genombrott. En annan fördel är att Stadtreinigung Hamburg har klimatneutral elektricitet som kan användas för att ladda batterierna.

FE Electric i flera varianter. Nya Volvo FE Electric kommer att tillverkas i flera varianter för olika typer av transportuppdrag. Till exempel med Volvos hytt med lågt insteg, som både gör det enklare att kliva i och ur lastbilen och att hålla säker uppsikt över omgivande trafik. Även arbetsmiljön förbättras tack vare den låga ljudnivån och vibrationsfria driften. Batterikapaciteten kan optimeras efter behov och laddningen kan ske antingen via elnätet eller snabbladdningsstationer.

– Våra helhetslösningar för elektrifierade transporter utformas för varje kunds och varje stads specifika behov. Förutom fordon kommer vi att erbjuda allt från ruttanalys till servicetjänster och finansiering via vårt nätverk av återförsäljare och verkstäder i Europa. Vi har också ett väl utvecklat samarbete med leverantörer av laddningsinfrastruktur, säger Jonas Odermalm

– En stark orsak till att vi nu tar ledningen är Volvokoncernens styrka. Vi kan återanvända kunskap, system och komponenter från vår bussverksamhet och därmed snabbt in i elektrifiering av lastbilar, VTTs CTO, Lars Stenqvist. Precis som Volvo Groups chef, Martin Lundstedt, har Volvo Group Truck Technologys CTO, Lars Stenqvist, sin bakgrund i SCANIA VW-miljöer.

VTTs CTO: ”Volvo tar ledningen inom elfordon i stadstrafik.” Med Volvo FL och FE Electric, tar den svenska lastbilsjätten ledningen i lösningar för elektrifierade godstransporter i städer, menar Volvo Groups Trucks Technologys CTO, Lars Stenqvist, i en artikel på LinkedIn.
”Ett starkt bidragande skäl till att vi nu tar ledningen är Volvokoncernens styrka och bredd. Vi kan återanvända kunskap, system och komponenter från vår bussverksamhet och därmed snabbt ta fram elektrifieringslösningar för lastbilar. Redan 2008 lanserade vi den första Volvo-hybridbussen och sedan dess har vi sålt mer än 4 000 hybrider och fullt elektrifierade bussar. Vi och våra lastbilskunder har stor nytta av alla dessa år av erfarenhet på elfordonsområdet.
Även om de flesta komponenter och system är väl beprövade, finns det vissa skillnader för lastbilar, men här har våra ingenjörer tagit fram mycket bra lösningar. En skillnad är t ex att många av våra lastbilskunder anpassar sina fordon efter specifika ändamål som kräver mycket elkraft. Det kan vara kraft till en komprimeringsutrustning i en sopbil eller el till kylsystemet i ett kyltransportfordon. Tillsammans med kunderna hittar vi de bästa lösningarna hur man elektrifierar även dessa system,” skriver Lars Stenqvist.

Vad som möjligen kan vara en begränsning för ett snabbt genombrott för ellastbilar både generellt och i Volvos tappning är att prisbilden initialt kommer att ligga betydligt över diesellösningarna. Men vart efter batteritekniken utvecklas talar det mesta för att det inte dröjer särskilt många år innan prisbilden landar på direkt jämförbara ”dieselnivåer”.

Å andra sidan kan miljöargumentet slå bra och bidra till en snabbare övergång. En hållbar stadsmiljö väger tungt på exempelvis de flesta av dagen politikers agendor. Förbud för dieselfordon är ett exempel på effekter av detta; effekter som skapar goda skäl att investera i ellösningar. Måhända med någon slags investeringspremie som bidragande incitament.

 

Fakta Volvo Lastvagnars eldrivna lastbilar

Volvo FE Electrics powertrainlösning består av drivaggregat med två motorer och 2-växlad växellåda.

VOLVO FE ELECTRIC
• Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 27 ton.
Drivlina: Två elmotorer med en total maxeffekt på 370 kW (kontinuerligt effektuttag på 260 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorerna, 850 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 28 kNm.
Energilagring: Litiumjonbatterier, 200-300 kWh.
Räckvidd: Upp till 200 km.
Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.
Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timmar, lågeffektladdning cirka 10 timmar.

VOLVO FL ELECTRIC
• Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 16 ton.
Drivlina: Elmotor med en total maxeffekt på 185 kW (kontinuerligt effektuttag på 130 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max. vridmoment för elmotorn, 425 Nm. Max.vridmoment på bakaxeln, 16 kNm.
Energilagring: Litiumjonbatterier, totalt 100-300 kWh.
Räckvidd: Upp till 300 km.
Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title