Autonoma lastbilar blir allt viktigare inom logistikområdet.
– Tillsammans med Einride har vi nu infört autonoma, helt elektriska lastbilar
till ett kontinuerligt flöde på en offentlig väg – en milstolpe i övergången
till morgondagens transportsystem, säger Jochen Thewes, VD för DB Schenker.
Först i världen
Einride och DB Schenker ingick ett kommersiellt avtal i april 2018, som inkluderar piloten i Jönköping och ett alternativ till ytterligare piloter internationellt. I november samma år inledde Einride och DB Schenker den första installationen av en autonom elbil, eller ”T-pod”, på en DB Schenker-anläggning i Jönköping. Det var den första kommersiella installationen i sitt slag i världen.
Så, den 7 mars i år konstaterade Transportverket att T-poden kan fungera i enlighet med svenska trafikregler och den 11 mars godkände verket Einrides ansökan om att utöka piloten till en offentlig väg. Tillståndet gäller en offentlig väg inom ett industriområde – mellan ett lager och en terminal. Tillståndet gäller till 31 december 2020.
Ansvarig för nio motorproduktionsanläggningar inom Volvo
Till saken hör att Robert Falck för sju år sedan var ansvarig för Volvos motorproduktion i nio olika anläggningar världen över. Då var han 30 år gammal – kort sagt hade han gjort en kometkarriär. Det var därför inte överraskande att Falck inte satt stilla i båten. Han ville vidare och grundade därför företaget Einride. På agendan fanns utvecklingen av autonoma lastbilslösningar och några år senare var han klar med en prototyp av ett självkörande fordon; ett helt batteridrivet autonomt lastbil.
Einrides T-pod är det första transportfordonet som är helt designat och utvecklat för självkörning och elektrisk framdrivning. Utan både hytt och förarsäte är den tänkt att vara en del av ett transportsystem som utnyttjar fördelarna med självkörning och elektrisk framdrivning för att skapa ett kostnadseffektivt och utsläppsfritt transportalternativ.
Räckvidden är 20 mil, fordonet är 7 meter långt och väger med full last 20 ton.
Batteriets kapacitet är 200 kWh.
15 standardpallar passar in i lastutrymmet. Visserligen är räckvidden alltså ännu lite begränsad – 20 mil – men det menar Falck inte är något problem:
– När man inte behöver betala en chaufför, kostar det inte mer pengar om lastbilen måste sluta och ladda upp däremellan, förklarar han.
T-pod-systemet har, jämfört med dagens lösningar, menar Falck, ”funnit ett effektivt sätt att använda batterier och elektrisk framdrivning för att skapa en mer konkurrenskraftig transportlösning som kan ersätta dagens diesellastbilar.”
35 miljoner i investeringar – hittills. Enligt en tidigare artikel i Süddeutscher Zeitung har Falck investerat runt 3,5 miljoner euro i företaget Einride, pengarna som kommer från dels hans egna fickor, dels från privata investerare.
– Efter flera år med lastbilar, visste jag vad man kunde och vad man inte kunde göra, säger Fack till tidningen. Dessutom är det både snabbare och billigare att starta upp något själv för att implementera nya idéer.
Slutligen ska konstateras att Robert Falcks Einride också har andra kunder. Livsmedelskedjan Lidl valt att satsa på T-Pod. Den tyska lågpriskedjan att i sina svenska lager använda sig av denna autonoma lastbil.
Skillnad i satsningen jämfört med Tesla
Affärsidén är alltså att, till skillnad från Tesla, inte satsa på att få speditörerna som kunder, utan man väljer att istället sälja fordonen direkt till företag med transportbehov.
Tanken är att de anställda ska övervaka fordonen och styra dem på distans i kritiska situationer.
Einride ser vidare en stor potential i USA.
– Motorvägarna där, utan fotgängare i närheten, erbjuder en perfekt miljö för autonoma lastbilar, säger Falck. Inom städerna är å andra sidan det väsentligt svårare att genomföra den nya tekniken.