Annons

SIMULERING: MSC tar grepp om kompositanalys på flygsidan

Den svenskägda (Hexagon) simuleringsspelaren MSC Software lanserar i dagarna den åttonde utgåvan av CAE-plattformern MSC Apex. Det handlar om en hel del nyheter i denna lösning med tillnamnet Harris Hawk; ett namn som anger att vi befinner oss inom aerospaceområdet. MSC har tagit grepp om kraven från flygindustrin, där många av de komplexa strukturer som följer i spåren av den utökade användningen av kompositer kräver nya eller vässade algoritmer i den matematik och fysik som behöver involveras.
- CAE har varit en viktig drivkraft för att minska kostnaderna och påskynda innovation, men nuvarande processer lider fortfarande ineffektivitet i arbetsflödet och resultaten kommer ofta för sent i konstruktionscykeln - speciellt vid konstruktion av kompositstrukturer, säger chefen för EcoFlight-organisationen, John Wighton, och menar att MSC Apex vässar möjligheterna att hantera denna ineffektivitet.

Med MSC Apex senaste release, Harris Hawk, menar sig denna klassiska CAE-utvecklare kunna leverera en unik kompositmodell och simuleringsupplevelse.
En tung poäng är att man i detta närmat sig de ”verkliga” stegen i tillverkningsprocessen. Istället för att använda finita element-abstraktioner tillåter MSC Apex ingenjörer att manipulera fysiska representationer som vävstrukturer, upplägg, lagerskiktningar, paneler och zoner.

Lättanvänt och enkelt att komma igång med. Lösningen är, hävdar MSC, också lättanvänd och enkel att komma igång med. Inom några få timmar kan MSC Apex-användare bli effektiva med kompositmodellering och snabba kalkyler kring vad som orsakat en beräkningsmiss. John Wighton håller med:

– Apex ger oss på EcoFlight de verktyg vi behöver för att uppfylla många av våra ingenjörsrelaterade krav kring flyg- och motorsportsteknik, säger han. Den inbäddade funktionaliteten med metodik och kapacitet kring kompositer, förbättrar helt klart processeffektiviteten. Vi kopplar ihop Apex’ avancerade kompositkapabiliteter med MSC Nastran för att ge våra kunder flexibel och snabb kapacitet till ett kostnadseffektivt pris.

Mer produktiv modellering. Den nya releasen introducerar ett helt nytt geometrisk verktyg för yttillägg, vilket tar bort kraven på manuella omarbetningar. Ingenjörerna får kort sagt ett vettigt stöd för automatiserad modellberedning. Generativa anslutningar för assemblies skapas nu på minuter i stället för timmar.
Användare kan vidare skapa stora assemblies av parter med meshvillkorade kopplingar, samtidigt som produktstrukturen bevaras.

MSC Apex Harris Hawk har också ett högpresterande hex-meshingverktyg för att hjälpa användare att mäta komplexa solida geometrier.

Komplett strukturell analys. Med den nya Harris Hawk-versionen får man förbättrat stöd för strukturella analyser, exempelvis när det gäller stöd för statisk analys av multipla händelser. Användare kan nu hantera flera lastfall.
Här finns också förmågan att definiera förstyvningar i scenarios med linjära bucklor. Det nya webbaserade plockningsverktyget stöder bättre resultatbehandling för modellintrospektion.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title